Βρεφική ανάπτυξη: Πώς ήταν η ζωή των μωρών που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τι μπορεί να σημαίνει για τη γενική υγεία και την ανάπτυξή τους;
Ο κόσμος άλλαξε για όλους μας όταν ξαφνικά βυθιστήκαμε στην πανδημία το 2020. Η COVID μάς έβαλε σε μια σειρά lockdown σε μια προσπάθεια να ελέγξουμε την εξάπλωση του ιού μέχρι να αναπτυχθεί ένα εμβόλιο. Οι περισσότεροι από εμάς γνωρίζαμε ότι ένα εμβόλιο θα ήταν το κλειδί για τη ζωή μας μετά την πανδημία. Τι γίνεται όμως με όσους από εμάς δεν γνωρίζαμε τίποτα για τον κόσμο πριν από την COVID; Μια ερευνητική ομάδα ήθελε να κατανοήσει πώς ήταν η ζωή των μωρών που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τι μπορεί να σημαίνει για τη γενική υγεία και την ανάπτυξή τους.
Στην πρόσφατη εργασία που δημοσιεύτηκε στο Archives of Disease in Childhood, διαπιστώθηκε ότι στην ηλικία των δύο, με σημαντική εξαίρεση την επικοινωνία, αυτά τα πανδημικά μωρά ήταν πολύ παρόμοια με τα μωρά που γεννήθηκαν πριν από την πανδημία στη συμπεριφορά και την ανάπτυξη. Παρακολουθήθηκαν οικογένειες μωρών που γεννήθηκαν στην Ιρλανδία τους πρώτους τρεις μήνες της πανδημίας, μεταξύ Μαρτίου και Μαΐου 2020. Συνολικά 354 οικογένειες και τα μωρά τους σε ηλικία 6, 12 και 24 μηνών.
Οι επισκέψεις, ιδιαίτερα οι προηγούμενες, ήταν μερικές φορές τα μόνα ταξίδια που έκαναν οι οικογένειες έξω από το σπίτι. Εντύπωση προκάλεσε η επιφυλακτικότητα ορισμένων μωρών προς το έμπειρο παιδιατρικό προσωπικό, κάτι που συχνά εξηγούνταν από σχόλια γονέων όπως “δεν έχει βγει πολύ έξω”. Σε κάθε μια από τις επισκέψεις, ζητήθηκαν από τους γονείς πολλές πληροφορίες για τη ζωή και την ανάπτυξη των μωρών τους μέσω ερωτηματολογίων.
Συνήθως, σε μια μελέτη όπως αυτή, είναι καλύτερο να συγκρίνονται τα μωρά με μια ομάδα ελέγχου άλλων μωρών που γεννήθηκαν την ίδια στιγμή αλλά χωρίς τις ίδιες προκλήσεις. Καθώς το μεγαλύτερο μέρος του κόσμου ήταν σε lockdown, έγινε το επόμενο καλύτερο πράγμα. Συγκρίθηκαν τα μωρά του lockdown με μια παρόμοια ομάδα μωρών που γεννήθηκαν στην Ιρλανδία πριν από την πανδημία. Αυτός είναι ένας περιορισμός της μελέτης, αλλά δεν υπήρχαν συγκρίσιμες ομάδες μωρών ταυτόχρονα διαθέσιμες.
Κοινωνική ζωή και ανάπτυξη
Βρήκαμε ότι αυτά τα μωρά που είχαν αποκλειστεί είχαν μικροσκοπικούς κοινωνικούς κύκλους. Λόγω των περιορισμών για την COVID, δραστηριότητες όπως ομάδες γονέων και βρεφών ακυρώθηκαν και δεν υπήρχαν επισκέψεις σε άλλα σπίτια. Στους έξι μήνες, κατά μέσο όρο μόνο τρία άτομα είχαν φιλήσει τα μωρά, συμπεριλαμβανομένων των γονιών τους – υποδηλώνοντας ότι δεν είχαν γνωρίσει πολλούς συγγενείς ή οικογενειακούς φίλους. Ένα στα τέσσερα μωρά δεν είχε γνωρίσει άλλο παιδί της ηλικίας του μέχρι τα πρώτα του γενέθλια.
Ρωτήθηκαν επίσης οι γονείς πώς ήταν να μεγαλώνει ένα μωρό κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Λέξεις όπως «μοναχικός», «απομονώνω» και «πρόκληση» εμφανίζονταν επανειλημμένα. Προέκυψαν επίσης ορισμένα θετικά θέματα, όπως ο γονικός δεσμός με το νέο μωρό και περισσότερος χρόνος για την οικογένεια λόγω των περιορισμών του lockdown. Εξετάστηκαν δέκα αναπτυξιακά ορόσημα στα πρώτα γενέθλια των μωρών. Μεταξύ αυτών, λιγότερα μωρά πανδημίας είχαν πει την πρώτη τους λέξη, μπορούσαν να δείξουν ή να κουνήσουν «αντίο» και ελαφρώς περισσότερα μωρά μπορούσαν να μπουσουλήσουν.
Τα μωρά πιθανότατα άκουγαν λιγότερες λέξεις από τότε που έβγαιναν έξω και περίπου λιγότερα. Επίσης, τα μωρά της πανδημίας ήταν πιθανό να είναι πολύ εξοικειωμένα με το σπίτι τους, επομένως υπήρχαν λίγα νέα πράγματα για να επισημάνουμε. Και καθώς οι γονείς δούλευαν από το σπίτι και οι επισκέπτες γενικά δεν έρχονταν στο σπίτι, μπορεί να υπήρχε λιγότερη ανάγκη να μάθουν πώς να χαιρετίζουν το χέρι. Είναι πιθανό περισσότερα μωρά πανδημίας να σέρνονταν επειδή ήταν πιο πιθανό να είχαν περάσει περισσότερο χρόνο στο σπίτι εξερευνώντας.
Σε ηλικία δύο ετών, ήταν σημαντικό να τονιστεί αν αυτές οι αναπτυξιακές διαφορές είχαν αλλάξει. Στους γονείς ερωτήσεις έγιναν σχετικά με την επικοινωνία σε αυτό το σημείο, συμπεριλαμβανομένου του εάν το παιδί μπορούσε να πει δύο ή τρεις λέξεις μαζί για να μεταδώσει μια ιδέα, εάν θα μπορούσε σωστά να δείξει κάτι όταν τους ζητήθηκε (για παράδειγμα, να δείξει την μπάλα) και εάν θα μπορούσε να ακολουθήσει μια απλή εντολή (για παράδειγμα, βάλτε το παιχνίδι στο τραπέζι).
Τα παιδιά που γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας είχαν και πάλι ελαφρώς χαμηλότερες βαθμολογίες στο τμήμα επικοινωνίας του ερωτηματολογίου, ακόμη και αφού προσαρμόσαμε παράγοντες όπως το μορφωτικό επίπεδο της μητέρας και η ηλικία του παιδιού όταν συμπληρώθηκε το ερωτηματολόγιο. Αλλά είναι καθησυχαστικό ότι τα μωρά της πανδημίας είχαν παρόμοια αποτελέσματα με αυτά που γεννήθηκαν πριν από την COVID στους άλλους αναπτυξιακούς τομείς.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube