Σε μια συνοδευτική μελέτη, με επικεφαλής τη Δρ. Monique Pappadis στο Ιατρικό Παράρτημα του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Galveston, Σχολή Δημόσιας και Πληθυσμιακής Υγείας (School of Public and Population Health) αποδείχθηκε ότι τα άτομα με επαρκή γνώση υγείας είχαν καλύτερα αποτελέσματα σωματικής και ψυχικής υγείας.
Τραυματική Eγκεφαλική Bλάβη: Σύμφωνα με έρευνα που δημοσιεύτηκε στο Περιοδικό Αποκατάστασης Τραύματος Κεφαλής (The Journal of Head Trauma Rehabilitation) (JHTR), ο χαμηλός αλφαβητισμός υγείας αποτελεί πρόβλημα για ένα σημαντικό ποσοστό ατόμων με μέτρια έως σοβαρή τραυματική εγκεφαλική βλάβη (TBI). H Ben Taub στο Κολέγιο Ιατρικής Baylor και Διευθύντρια του Ερευνητικού Κέντρου Εγκεφαλικών Τραυματισμών του TIRR Memorial Hermann (TIRR Memorial Hermann’s Brain Injury Research Center), και οι συν-συγγραφείς εξηγούν ότι η επιθεώρηση Υγιείς Άνθρωποι 2030 (Healthy People 2030) περιγράφει τον αλφαβητισμό της προσωπικής υγείας ως την ικανότητα ενός ατόμου να βρίσκει, να κατανοεί και να χρησιμοποιεί πληροφορίες σχετικά με την υγεία και τις υπηρεσίες υγείας για να λαμβάνει καλά ενημερωμένες αποφάσεις υγείας για τον εαυτό του ή/και τους άλλους.
Τονίζουν ότι η παιδεία στον τομέα της υγείας μπορεί να επηρεάσει την κατανόηση, την αφομοίωση και τη χρήση της εκπαίδευσης και των συστάσεων περί υγειονομικής περίθαλψης και προτρέπουν τους κλινικούς ιατρούς να παρακολουθούν τον αλφαβητισμό υγείας όταν παρέχουν εκπαίδευση και συστάσεις σε άτομα με μέτρια έως σοβαρή τραυματική εγκεφαλική βλάβη. Πανεθνική μελέτη χρησιμοποίησε ένα εργαλείο αυτο-απόκρισης πολυμέσων Ως μέρος μιας εθνικής πολυκεντρικής μελέτης, οι ερευνητές εξέτασαν 205 άτομα με περίπλοκη ήπια, μέτρια έως σοβαρή τραυματική εγκεφαλική βλάβη, 1 έως 30 χρόνια μετά τον τραυματισμό. Η αξιολόγηση του αλφαβητισμού υγείας με χρήση τεχνολογίας ομιλίας αφής (HealthLiTT), η οποία ενσωματώνει την όραση, τον ήχο και την αφή, χορηγήθηκε ως διαδικτυακή έρευνα για την αξιολόγηση του αλφαβητισμού υγείας. Για καθεμία από τις 14 ερωτήσεις, οι συμμετέχοντες μπορούσαν να διαβάσουν το στοιχείο ή να αγγίξουν ένα κουμπί για να ακούσουν την ερώτηση να διαβάζεται δυνατά. Για ορισμένες ερωτήσεις, ο συμμετέχων είδε μια σχετική εικόνα ή γράφημα. Για να απαντήσουν, οι συμμετέχοντες πάτησαν ένα κουμπί που αντιστοιχεί στην απάντηση που πίστευαν ότι ήταν σωστή. Όταν χρησιμοποιήθηκε η βαθμολογία 55 ως αποκοπή, το 31% του δείγματος έδειξε οριακή/ανεπαρκή παιδεία για την υγεία. «Δεν είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε εάν η συχνότητα εμφάνισης χαμηλού αλφαβητισμού υγείας στο δείγμα μας ήταν παρόμοια [με πριν από τον τραυματισμό], αποτέλεσμα τραυματισμού ή λόγω βλαβών που σχετίζονται με τραυματισμό (π.χ. αλλαγές μνήμης) που επιδεινώνουν τον προϋπάρχοντα χαμηλό αλφαβητισμό υγείας» σημειώνουν οι συγγραφείς. “Ανεξάρτητα από αυτό, το ποσοστό του δείγματός μας με χαμηλό αλφαβητισμό σε πεζογραφία ήταν σημαντικά υψηλότερο από τις εκτιμήσεις του γενικού πληθυσμού (μη-ΤΒΙ).
Ορισμένοι δημογραφικοί παράγοντες, αλλά όχι η σοβαρότητα της μέτριας έως σοβαρής τραυματικής εγκεφαλικής βλάβης TBI, επηρέασαν τον αλφαβητισμό υγείας Ο επαρκής αλφαβητισμός για την υγεία ήταν πιο πιθανός μεταξύ των συμμετεχόντων με ανώτερη από το γυμνάσιο σε σχέση με αυτούς με λιγότερο τυπική εκπαίδευση και μεταξύ των μη Ισπανόφωνων λευκών ατόμων σε σύγκριση με τους Ισπανόφωνους και τους μη Ισπανόφωνους μαύρους. Δεν υπήρχε σημαντική διαφορά στις πιθανότητες να έχουν επαρκή παιδεία υγείας για άτομα με περίπλοκο ήπιο/μέτριο τραυματισμό σε σύγκριση με εκείνους με σοβαρό τραυματισμό. Η Δρ. Sander και οι συνεργάτες της σημειώνουν ότι η εκπαίδευση και η φυλή/εθνικότητα «μπορεί να χρησιμεύουν ως υποδοχείς για δομικούς καθοριστικούς παράγοντες της υγείας, όπως ο οικιακός διαχωρισμός που επηρεάζει την εκπαιδευτική πρόσβαση και την ποιότητα, ο εκπαιδευτικός αποκλεισμός, η κοινωνική τάξη, ο δομικός ρατσισμός και οι οικονομικές και πολιτικές ανισότητες που έχουν κατάντη επιπτώσεις στο άτομο και στις εμπειρίες της ζωής του». Για να βοηθήσουν τους ασθενείς με μέτρια έως σοβαρή τραυματική εγκεφαλική βλάβη TBI να κατανοήσουν καλύτερα τις πληροφορίες που σχετίζονται με την υγεία, οι συγγραφείς προτείνουν: Ρωτήστε τους ασθενείς για τις προτιμήσεις τους όσον αφορά τη μορφή πληροφοριών υγείας (οπτική, προφορική ή γραπτή)
Παρέχετε συχνές υπενθυμίσεις για σημαντικές πληροφορίες για την υγεία και σχετικές συστάσεις
Ζητήστε από τους ασθενείς να εκφράσουν την κατανόησή τους για τις συστάσεις με δικά τους λόγια
Παρέχετε συμπληρωματικές οδηγίες μέσω της πύλης e-health όταν είναι εφικτό
Συμπεριλάβετε τους συνεργάτες φροντίδας σε βασικές συζητήσεις (π.χ. αυτές σχετικά με τις οδηγίες φυσικοθεραπείας, την τήρηση των φαρμάκων και τις συμπεριφορές υγιεινού τρόπου ζωής) Επισημάνετε τον οριακό/ανεπαρκή αλφαβητισμό υγείας στον ηλεκτρονικό ιατρικό φάκελο, ώστε άλλοι κλινικοί γιατροί να μπορούν να προσαρμόσουν τον σχεδιασμό θεραπείας και την εκπαίδευση των ασθενών. Σε μια συνοδευτική μελέτη, με επικεφαλής τη Δρ. Monique Pappadis στο Ιατρικό Παράρτημα του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Galveston, Σχολή Δημόσιας και Πληθυσμιακής Υγείας (School of Public and Population Health) αποδείχθηκε ότι τα άτομα με επαρκή γνώση υγείας είχαν καλύτερα αποτελέσματα σωματικής και ψυχικής υγείας.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube