Καθώς οι έφηβοι περνούν περισσότερο χρόνο online, μειώνεται ο χρόνος που αφιερώνουν σε διαπροσωπικές σχέσεις στον πραγματικό κόσμο. Οι διαδικτυακές αλληλεπιδράσεις συχνά αντικαθιστούν τις πραγματικές συναντήσεις με φίλους, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε κοινωνική απομόνωση και αδυναμία ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων. Η έλλειψη πραγματικής επαφής δυσχεραίνει την ικανότητα των εφήβων να αναγνωρίζουν και να εκφράζουν συναισθήματα, καθώς και να διαχειρίζονται συγκρούσεις.
Η παρακολούθηση των άλλων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί επίσης να προκαλέσει συγκρίσεις και ανασφάλειες. Οι έφηβοι βλέπουν συχνά «ιδανικές» εικόνες ζωής και επιτυχίας, γεγονός που μπορεί να τους οδηγήσει σε αρνητικά συναισθήματα, όπως η ζήλεια και η δυσαρέσκεια με την προσωπική τους κατάσταση. Αυτές οι συναισθηματικές προκλήσεις μπορούν να ενισχύσουν την εσωστρέφεια και να τους απομακρύνουν από τις κοινωνικές τους υποχρεώσεις.
Επιπλέον, η υπερβολική χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να οδηγεί σε εξάρτηση. Οι έφηβοι συχνά αισθάνονται την ανάγκη να είναι συνεχώς συνδεδεμένοι, κάτι που τους αποτρέπει από το να συμμετάσχουν σε δραστηριότητες που προάγουν τη φυσική αλληλεπίδραση. Οι εξαρτημένοι από τα social media μπορεί να αποφεύγουν κοινωνικές εκδηλώσεις, προτιμώντας να παραμείνουν στην ασφαλή ζώνη τους.
Είναι αναγκαίο, επομένως, οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να προωθούν υγιείς συνήθειες στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η ενημέρωση σχετικά με τους κινδύνους της υπερβολικής χρήσης και η προώθηση δραστηριοτήτων που ενθαρρύνουν την πραγματική κοινωνικοποίηση είναι ζωτικής σημασίας για την ευημερία των εφήβων. Η ισορροπία μεταξύ διαδικτυακής και πραγματικής ζωής μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη ικανοτήτων που θα τους βοηθήσουν να γίνουν κοινωνικά ενεργοί και υγιείς ενήλικες.