Social media: Οι νεαρές γυναίκες που έκαναν διάλειμμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για μόλις μία εβδομάδα είχαν σημαντική ώθηση στην αυτοεκτίμηση και την εικόνα του σώματος - ιδιαίτερα οι πιο ευάλωτες στην ιδανική εσωτερίκευση.
Υπάρχει ένας μεγάλος και αυξανόμενος όγκος στοιχείων που υποδεικνύουν δυνητικά αρνητικές επιπτώσεις των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην ψυχική υγεία, από την εθιστική τους φύση έως τις διαταραχές στα πρότυπα ύπνου έως τις επιπτώσεις στην εικόνα του σώματος. Τώρα, μια νέα μελέτη που κυκλοφόρησε από τη Σχολή Υγείας του Πανεπιστημίου του Γιορκ διαπίστωσε ότι οι νεαρές γυναίκες που έκαναν διάλειμμα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για μόλις μία εβδομάδα είχαν σημαντική ώθηση στην αυτοεκτίμηση και την εικόνα του σώματος – ιδιαίτερα εκείνες που είναι πιο ευάλωτες στην αδύνατη-ιδανική εσωτερίκευση.
“Ο στατιστικολόγος μέσα μου ήταν ενθουσιασμένος – δεν βλέπουμε συχνά τόσο μεγάλα μεγέθη επιδράσεων στον τομέα της ψυχολογικής μου έρευνας, επειδή η ανθρώπινη συμπεριφορά είναι περίπλοκη και υπάρχει μεγάλη μεταβλητότητα”, λέει η καθηγήτρια ψυχολογίας Jennifer Mills, συν-συγγραφέας της εργασίας. «Ελπίζουμε ότι αυτή η μελέτη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει στην προστασία των νέων και να επηρεάσει τις εταιρείες μέσων κοινωνικής δικτύωσης ώστε να δώσει στους χρήστες περισσότερη δυνατότητα να αλληλεπιδρούν με αυτές τις πλατφόρμες».
Η εφημερίδα, που δημοσιεύτηκε αυτή την εβδομάδα στο περιοδικό Body Image, θεωρείται ότι είναι η πρώτη που εξετάζει συγκεκριμένα τα διαλείμματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και την εικόνα του σώματος. Ο Mills, του οποίου το εργαστήριο ήταν στην πρώτη γραμμή αυτού του είδους έρευνας, συνεργάστηκε στην εργασία με την πτυχιούχο ερευνήτρια Lindsay Samson και την προπτυχιακή Olivia Smith, και οι δύο φοιτητές στο York. Περίμεναν ότι μπορεί να υπάρξουν προκλήσεις πρόσληψης, αλλά αποδεικνύεται ότι υπήρχε ενθουσιασμός για μια παύση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των 66 πρωτοετών γυναικών προπτυχιακών που συμμετείχαν.
Οι μισοί έλαβαν οδηγίες να συνεχίσουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ως συνήθως, ενώ στους άλλους μισούς δόθηκαν οδηγίες να απέχουν από τη χρήση του Instagram, του Facebook, του Twitter και του TikTok και άλλων μέσων κοινωνικής δικτύωσης για μία εβδομάδα. Διεξήγαγαν βασικές έρευνες πριν από το πείραμα και εξέτασαν τους συμμετέχοντες ξανά μετά το τέλος της εβδομάδας.
“Υπάρχει φυσική μεταβλητότητα στο πώς αισθάνονται οι άνθρωποι για το σώμα τους και για τον εαυτό τους γενικά, έτσι το λάβαμε υπόψη στατιστικά, και ακόμη και μετά από αυτό εξακολουθούσαν να υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ των ομάδων μετά από μία εβδομάδα”, λέει ο Mills. Οι διαφορές στο τοπίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι αξιοσημείωτες σε σύγκριση με όταν ο Mills άρχισε να ερευνά τις διατροφικές διαταραχές και τις επιπτώσεις των μέσων ενημέρωσης, όπως τα περιοδικά που απευθύνονται σε γυναίκες.
«Τότε, μπορούσες να αφιερώσεις τόσα πολλά λεπτά ή ώρες κοιτάζοντας περιοδικά μόδας και ομορφιάς και έβγαιναν μόνο μία φορά το μήνα. Υπήρχε περιορισμένος όγκος περιεχομένου στο οποίο θα εκτεθείς. Με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι άπειρο. Είναι πάντα νέο και νέο, το οποίο ενεργοποιεί το σύστημα ανταμοιβής του εγκεφάλου μας που μας κάνει να θέλουμε όλο και περισσότερο κάτι». Ο Mills λέει ότι οι βελτιώσεις που βρέθηκαν σε αυτή τη μελέτη μπορεί να εξηγηθούν τόσο από τις γυναίκες που αφιερώνουν πολύ λιγότερο χρόνο σε συμπεριφορές που είναι γνωστό ότι έχουν επιβλαβείς επιπτώσεις, όπως οι συγκρίσεις με άλλους, αλλά μπορεί επίσης να έχουν αντικαταστήσει τα social media με πιο υγιεινές συμπεριφορές.
“Εάν αφιερώνουμε περισσότερο χρόνο στην πραγματική ζωή, κοινωνικοποιούμαστε με φίλους, κοιμόμαστε, βγαίνουμε σε εξωτερικούς χώρους, ασκούμαστε, θα μπορούσαν να υπάρξουν δευτερεύουσες συμπεριφορές που γεμίζουν το κενό που αφήνουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Μελλοντική έρευνα θα προσπαθήσει να το ξεμπερδέψει αυτό.”
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube