Ψυχική υγεία: Σε μια εποχή που αυξάνεται η ανησυχία για την κακή ψυχική υγεία των παιδιών και των νέων στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ερευνητές ήθελαν να ανακαλύψουν εάν μια καθολική παρέμβαση ενσυνειδητότητας στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα μπορούσε να βοηθήσει στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας και να έχει θετικό αντίκτυπο στην ευημερία των μαθητών.
Η εκπαίδευση επίγνωσης στο σχολείο δεν φαίνεται να ενισχύει την ευημερία ή να βελτιώνει την ψυχική υγεία των εφήβων, σύμφωνα με έρευνα που διαπίστωσε ότι πολλοί μαθητές βαριόνταν το μάθημα και δεν το εξασκούσαν στο σπίτι. Σε μια εποχή που αυξάνεται η ανησυχία για την κακή ψυχική υγεία των παιδιών και των νέων στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι ερευνητές ήθελαν να ανακαλύψουν εάν μια καθολική παρέμβαση ενσυνειδητότητας στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης θα μπορούσε να βοηθήσει στην οικοδόμηση ανθεκτικότητας και να έχει θετικό αντίκτυπο στην ευημερία των μαθητών. Η ενσυνειδητότητα έχει γίνει μια δημοφιλής τεχνική διαλογισμού που στοχεύει στην εστίαση του νου στην παρούσα στιγμή και περιλαμβάνει την εκμάθηση πώς να δίνεις προσοχή και να διαχειρίζεσαι τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά, να βελτιώνεις την ανθεκτικότητα απέναντι σε εξωτερικούς στρεσογόνους παράγοντες.
Η ενσυνειδητότητα βοηθάει στη σχολική ψυχική υγεία;
Ενώ έχει βρεθεί ότι βοηθά με τα συμπτώματα της κατάθλιψης και του άγχους σε ορισμένες μελέτες, ερευνητές από τη δοκιμή My Resilience in Adolescence (Myriad) διαπίστωσαν ότι η ευρεία προσφορά ενσυνειδητότητας που βασίζεται στο σχολείο δεν ήταν πιο αποτελεσματική από ό,τι έκαναν ήδη τα σχολεία για να υποστηρίξουν τους μαθητές ψυχική υγεία με κοινωνικο-συναισθηματική μάθηση. Η έρευνα βασίστηκε σε μια ομάδα πέντε μελετών, που διεξήχθησαν σε διάστημα οκτώ ετών από περίπου 100 ερευνητές που εργάζονταν με 28.000 εφήβους και 650 δασκάλους σε 100 σχολεία. Συνήθως περιλάμβανε τους δασκάλους να μάθουν οι ίδιοι την ενσυνειδητότητα, ακολουθούμενη από εκπαίδευση στο πώς να την παραδώσουν στους μαθητές τους σε 10 μαθήματα των 30-50 λεπτών.
Ενώ τα στοιχεία για την αποτελεσματικότητα αυτής της προσέγγισης μεταξύ των μαθητών ήταν «αδύναμα», οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι είχε θετικό αντίκτυπο στους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται, μειώνοντας την εξουθένωση, καθώς και στο γενικό κλίμα ή την κουλτούρα του σχολείου, αν και αυτές οι θετικές επιπτώσεις ήταν σχετικά σύντομες.
Ο καθηγητής Μαρκ Γουίλιαμς, ο ανακαλούμενος διευθυντής του Κέντρου Ενσυνειδητότητας της Οξφόρδης και συν-ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, είπε ότι τα ευρήματα επιβεβαιώνουν το τεράστιο βάρος των προκλήσεων ψυχικής υγείας που αντιμετωπίζουν οι νέοι και την επείγουσα ανάγκη να βρουν τρόπο να βοηθήσουν. “Δείχνουν επίσης ότι η ιδέα της ενσυνειδητότητας δεν βοηθά – σημασία έχει η πρακτική”. Όσοι μαθητές συμμετείχαν βελτιώθηκαν, είπε, αλλά οι περισσότεροι δεν το έκαναν. “Κατά μέσο όρο εξασκήθηκαν μόνο μία φορά σε 10 εβδομάδες του μαθήματος. Και αυτό είναι σαν να πηγαίνεις μια φορά στο γυμναστήριο και να ελπίζεις ότι θα είσαι σε φόρμα. Γιατί όμως δεν έκαναν εξάσκηση; Λοιπόν, γιατί πολλοί από αυτούς το βρήκαν βαρετό”. Και συνέχισε: “Αν οι σημερινοί νέοι είναι αρκετά ενθουσιασμένοι για να εξασκήσουν την ενσυνειδητότητα, τότε η ενημέρωση της εκπαίδευσης για να ανταποκρίνεται στις διαφορετικές ανάγκες και το να τους δώσει λόγο στην προσέγγιση που προτιμούν είναι τα ζωτικά επόμενα βήματα”.
Η Δρ Elaine Lockhart, πρόεδρος της σχολής παιδιών και εφήβων του Βασιλικού Κολλεγίου Ψυχιάτρων, στο οποίο είναι συνιδιοκτήτρια η Ψυχική Υγεία με βάση τεκμήρια, είπε ότι τα παιδιά και οι νέοι υποφέρουν μετά την πανδημία. “Η ενσυνειδητότητα μπορεί να είναι χρήσιμη στη διαχείριση των συναισθημάτων, αλλά δεν θα είναι αρκετή για εκείνα τα παιδιά και τους νέους που χρειάζονται υποστήριξη για την ψυχική τους ευεξία, ειδικά στον απόηχο της πανδημίας. Θα χρειαστούν ένα πλήρες φάσμα υπηρεσιών για να καλύψουν τις ανάγκες ψυχικής τους υγείας και το να λάβουν βοήθεια έγκαιρα είναι απολύτως κλειδί για την πρόληψη της ανάπτυξης ή της κλιμάκωσης των προβλημάτων ψυχικής υγείας στην ενήλικη ζωή”.
Ο Δρ Dan O’Hare, συν-αντιπρόεδρος του τμήματος εκπαιδευτικής και παιδοψυχολογίας στη Βρετανική Ψυχολογική Εταιρεία, πρόσθεσε: “Τα ευρήματα αυτής της μελέτης σίγουρα υποδηλώνουν ότι υπάρχει ανάγκη να εξεταστεί εάν η υποστήριξη ψυχικής υγείας που παρέχουμε οι έφηβοι μέσα στα σχολεία είναι κατάλληλοι για το σκοπό. Ενώ οι συνεδρίες ενσυνειδητότητας μπορεί να είναι εξαιρετικά ωφέλιμες, είναι σημαντικό να καταλάβουμε ότι δεν πρόκειται για παρέμβαση σε επίπεδο επιφάνειας και ότι το πώς τα παιδιά και οι έφηβοι ανταποκρίνονται σε αυτήν θα επηρεαστεί από το πλαίσιο στο οποίο διδάσκεται και το σχολικό περιβάλλον.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube