Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Παιδική Ψυχολογία: Γιατί ορισμένα παιδιά παίρνουν μεγαλύτερο ρίσκο από άλλα;

Παιδική Ψυχολογία: Γιατί ορισμένα παιδιά παίρνουν μεγαλύτερο ρίσκο από άλλα;

Παιδική Ψυχολογία: Οι αναπτυσσόμενοι οργανισμοί μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διαφορετικές στρατηγικές κινδύνου με βάση τη διαθεσιμότητα των πόρων και την έκταση των αναγκών τους.


Μερικά παιδιά είναι ριψοκίνδυνα. Άλλα τείνουν να είναι περισσότερο προσεκτικά. Αυτές οι διαφορές βασίζονται απλώς στην προσωπικότητα ή το περιβάλλον των παιδιών βοηθά στη διαμόρφωση της προθυμίας τους να παίξουν; Μια νέα μελέτη από ερευνητές στο Εργαστήριο Κοινωνικής Ανάπτυξης και Μάθησης του Πανεπιστημίου της Βοστώνης δείχνει ότι παιδιά από διαφορετικό κοινωνικοοικονομικό υπόβαθρο λαμβάνουν διαφορετικές αποφάσεις όταν βρίσκονται στην ίδια επικίνδυνη κατάσταση. Ενώ οι ψυχολόγοι έχουν θεωρήσει ότι ο πλούτος και η κοινωνική θέση των γονέων μπορεί να επηρεάσουν τις προτιμήσεις κινδύνου των παιδιών τους, αυτή η μελέτη παρέχει τα πρώτα πειραματικά στοιχεία που υποστηρίζουν αυτήν την υπόθεση, λέει ο Peter Blake, συν-συγγραφέας της μελέτης και αναπληρωτής καθηγητής ψυχολογίας BU College of Arts & Sciences.

Τα ευρήματα δημοσιεύτηκαν αυτή την εβδομάδα στο περιοδικό Proceedings of the Royal Society B. “Ελπίζω ότι αυτή η μελέτη – καθώς και άλλες μελλοντικές μελέτες από το εργαστήριό μας και άλλους ανθρώπους – θα αλλάξουν τις προοπτικές”, λέει ο Blake. Η έρευνα παρέχει στοιχεία ότι οι επικίνδυνες αποφάσεις στην παιδική ηλικία δεν αντικατοπτρίζουν πάντα κακή κρίση ή έλλειψη αυτοελέγχου, λέει. Τα παιδιά μπορεί να επιλέγουν ορθολογικά τον κίνδυνο όταν είναι λογικό στο περιβάλλον τους και να αποφεύγουν τον κίνδυνο όταν δεν είναι. Ο Μπλέικ λέει ότι ελπίζει ότι οι γονείς, οι δάσκαλοι και άλλοι που βλέπουν ένα παιδί να κάνει επικίνδυνες επιλογές θα σταματήσουν και θα σκεφτούν ότι τέτοιες αποφάσεις μπορεί να έχουν νόημα, δεδομένων των συνθηκών του παιδιού.

Η υπόθεση πίσω από την έρευνα του Blake, γνωστή ως θεωρία ευαισθησίας στον αναπτυξιακό κίνδυνο, αντλείται από παρατηρήσεις για το πώς συμπεριφέρονται τα ζώα σε καταστάσεις αναζήτησης τροφής. Η θεωρία προτείνει ότι οι αναπτυσσόμενοι οργανισμοί μαθαίνουν να χρησιμοποιούν διαφορετικές στρατηγικές κινδύνου με βάση τη διαθεσιμότητα των πόρων και την έκταση των αναγκών τους. Μια καλοθρεμμένη αλεπού, για παράδειγμα, είναι απίθανο να διακινδυνεύσει να μπει σε επικίνδυνη περιοχή για ένα μεγάλο γεύμα όταν μια μικρή, ορισμένη ποσότητα τροφής είναι άμεσα διαθέσιμη. Μια πεινασμένη αλεπού, ωστόσο, είναι πιο πιθανό να ρισκάρει για ένα μεγάλο δείπνο.

Για να δοκιμάσουν τις ανθρώπινες εφαρμογές αυτής της θεωρίας, ο Blake και η συν-συγγραφέας του, Teresa Harvey (GRS’20), δημιούργησαν ένα πείραμα για να δουν εάν οι προτιμήσεις κινδύνου των παιδιών θα διέφεραν ανάλογα με την κοινωνικοοικονομική τους κατάσταση και το μέγεθος των προσφερόμενων ανταμοιβών. Δεκάδες παιδιά ηλικίας μεταξύ 4 και 10 ετών συμμετείχαν στη μελέτη, η οποία διεξήχθη σε διάφορους ερευνητικούς χώρους στην ευρύτερη Βοστώνη, συμπεριλαμβανομένου του Μουσείου Επιστημών. Σε κάθε παιδί δόθηκε η επιλογή να δεχτεί έναν καθορισμένο αριθμό αυτοκόλλητων ή να στρίψει έναν τροχό για 50/50 πιθανότητες να πάρει ακόμα περισσότερα αυτοκόλλητα—ή τίποτα απολύτως.

Μετά από μερικούς εύκολους γύρους εξάσκησης που εξασφάλισαν ότι οι συμμετέχοντες κατανοούσαν την εργασία, δόθηκαν στα παιδιά πιο δύσκολες επιλογές, συμπεριλαμβανομένης μιας επιλογής μεγάλης ανταμοιβής (κρατήστε τέσσερα αυτοκόλλητα ή περιστρέψτε για να λάβετε οκτώ αυτοκόλλητα ή κανένα) και μια επιλογή μικρής ανταμοιβής. Ενώ τα παιδιά συμμετείχαν στο πείραμα, οι γονείς τους συμπλήρωναν δημογραφικά έντυπα που περιελάμβαναν ερωτήσεις σχετικά με το επίπεδο εκπαίδευσης και το εισόδημα των γονέων. Όταν οι ερευνητές ανέλυσαν τα δεδομένα τους, διαπίστωσαν ότι τα παιδιά από οικογένειες με χαμηλότερο κοινωνικοοικονομικό επίπεδο ήταν πιο πιθανό να ρισκάρουν και να γυρίσουν τον τροχό στη δοκιμή μεγάλης ανταμοιβής από ότι ήταν παιδιά από οικογένειες υψηλότερου επιπέδου.

Η μελέτη έδειξε επίσης ότι τα αγόρια ήταν πιο πιθανό από τα κορίτσια να παίρνουν ριψοκίνδυνες αποφάσεις, αλλά οι διαφορές των φύλων δεν επηρέασαν τα κοινωνικοοικονομικά πρότυπα για τα οποία ενδιέφεραν οι ερευνητές. Η μελέτη δεν έδειξε διαφορές με βάση την ηλικία στις προτιμήσεις κινδύνου. Ο Blake λέει ότι προσπαθεί να στρατολογήσει περισσότερες οικογένειες από το χαμηλότερο άκρο της κοινωνικοοικονομικής κλίμακας – οι περισσότερες οικογένειες που συμμετείχαν ήταν καλά μορφωμένες με υψηλά εισοδήματα – ώστε να μπορεί να επαναλάβει το πείραμα και να παράγει αποτελέσματα με μεγαλύτερη εμπιστοσύνη.

Τα ευρήματα βοηθούν στην εξήγηση ορισμένων επιλογών που κάνουν τα παιδιά σχολικής ηλικίας στην καθημερινή τους ζωή. Ένα παιδί μπορεί να διακινδυνεύσει να δώσει σε έναν συμμαθητή μέρος του σάντουιτς του, για παράδειγμα, με την ελπίδα να οικοδομήσει μια αξιόλογη φιλία. Τα παιδιά αποφασίζουν επίσης πόσο χρόνο και κόπο θα επενδύσουν σε διάφορες δραστηριότητες. “Τους λέτε ότι το να κάνουν τα μαθήματά τους έχει κάποια μακροπρόθεσμη ανταμοιβή”, λέει ο Blake. “Αυτή είναι η προσπάθεια που πρέπει να ξοδέψουν αυτή τη στιγμή, σε αντίθεση με το να βγαίνουν έξω για να παίξουν με τους φίλους τους. Επομένως, πρέπει να πάρουν αποφάσεις σχετικά με το εάν υπάρχει μια άμεση ανταμοιβή που θα μπορούσε να είναι ευκολότερη”.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Η λοίμωξη COVID αυξάνει τις πιθανότητες ενός παιδιού για διαβήτη τύπου 1 κατά 72%

Για ποιο λόγο είναι σημαντικό να κάνουμε δραστηριότητες εκτός σπιτιού;

Η μελατονίνη θα πρέπει να αποφεύγεται στα παιδιά, εκτός αν την κατευθύνει επαγγελματίας υγείας, λέει η ακαδημία ύπνου

Έρευνα εξετάζει την αύξηση της πνευμονικής δυσλειτουργίας μετά από Covid-19 στα παιδιά

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Ο εκφοβισμός συμβάλλει στην ανάπτυξη άγχους και κατάθλιψης στους εφήβους;

Εκφοβισμός: Μια νέα μελέτη αποκαλύπτει ότι ο εκφοβισμός σχετίζεται στενά με το άγχος και την κατάθλιψη στους εφήβους, υπογραμμίζοντας τη σημασία της αντιμετώπισης αυτού του ζητήματος για την προστασία της ψυχικής υγείας των νέων.

Οι αλλαγές στην προσωπικότητα είναι σύμπτωμα του Αλτσχάιμερ, όχι προειδοποίηση

Αλτσχάιμερ: Ενώ ορισμένες μελέτες έχουν υποδείξει ότι οι αλλαγές στην προσωπικότητα μπορεί να αποτελούν πρώιμα σημάδια νευροεκφυλιστικών ασθενειών, πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι αυτές οι αλλαγές δεν προβλέπουν απαραίτητα το Αλτσχάιμερ.

Μπορεί η συναισθηματική υποστήριξη να προστατεύσει τη γνωστική λειτουργία στους ηλικιωμένους;

Συναισθηματική υποστήριξη: Αυτή η έρευνα προσφέρει νέες προοπτικές για το πώς τα ψυχολογικά χαρακτηριστικά, όπως η προσωπικότητα και η συναισθηματική ευημερία, επηρεάζουν την εγκεφαλική λειτουργία και την ψυχική υγεία καθώς οι άνθρωποι μεγαλώνουν.

Ο κινηματογράφος μπορεί να καταπολεμήσει τη βία κατά των παιδιών;

Κινηματογράφος: Ο κινηματογράφος έχει εδώ και καιρό αναγνωριστεί ως ένα ισχυρό εργαλείο ψυχαγωγίας, αλλά πρόσφατες μελέτες έχουν αποκαλύψει ότι οι ταινίες μπορούν να παίξουν επίσης έναν καθοριστικό ρόλο στη μείωση της βίας κατά των παιδιών.

Πώς να αντιμετωπίσετε τον φόβο εγκατάλειψης;

Φόβος εγκατάλειψης: Ο φόβος της εγκατάλειψης ή της μοναξιάς είναι ένα έντονο συναισθηματικό φαινόμενο που μπορεί να επηρεάσει τη ζωή ενός ατόμου σε μεγάλο βαθμό. Ο φόβος του να μείνει κανείς μόνος του ή να εγκαταλειφθεί

Πώς να βρείτε τον κατάλληλο ψυχοθεραπευτή για εσάς

Ψυχοθεραπεία: Η επιλογή ενός κατάλληλου ψυχολόγου είναι μια σημαντική διαδικασία, καθώς η σχέση με τον θεραπευτή επηρεάζει άμεσα την αποτελεσματικότητα της θεραπείας. Ακολουθούν μερικά βήματα που μπορούν να βοηθήσουν στο να βρείτε τον κατάλληλο ψυχολόγο

Τι είναι η σχιζότυπη διαταραχή προσωπικότητας

Σχιζότυπη Διαταραχή: Η σχιζοτυπική διαταραχή προσωπικότητας και η σχιζοφρένεια είναι δύο ψυχικές καταστάσεις που εμφανίζουν κοινά χαρακτηριστικά, αλλά υπάρχουν σημαντικές διαφορές μεταξύ τους. Και οι δύο διαταραχές

Πώς αναγνωρίζουμε την ατυπική κατάθλιψη;

Ατυπική Κατάθλιψη: Η ατυπική κατάθλιψη είναι μια μορφή κατάθλιψης που παρουσιάζει κάποια χαρακτηριστικά διαφορετικά από την κλασική κατάθλιψη. Παρόλο που τα κύρια συμπτώματα, όπως η καταθλιπτική διάθεση, παραμένουν, η ατυπική κατάθλιψη

Close Icon