Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Mindfulness: Τα μαθήματα ενσυνειδητότητας που γίνονται δια ζώσης βοηθούν στη βελτίωση της ψυχικής υγείας για τουλάχιστον έξι μήνες

Mindfulness: Τα μαθήματα ενσυνειδητότητας που γίνονται δια ζώσης βοηθούν στη βελτίωση της ψυχικής υγείας για τουλάχιστον έξι μήνες

"Αν σας προσφερθεί ένα μάθημα ενσυνειδητότητας διάρκειας τεσσάρων ή οκτώ εβδομάδων σε ένα ομαδικό περιβάλλον με έναν δάσκαλο και είστε περίεργοι γι' αυτό, θα έλεγα, με βάση αυτή τη μελέτη, προχωρήστε και δοκιμάστε το", δήλωσε ο Galante. "Και για τους οργανισμούς που αναρωτιούνται να προσφέρουν τέτοιου είδους μαθήματα ενσυνειδητότητας στα μέλη της κοινότητάς τους - αυτή η έρευνα δείχνει ότι μπορεί να είναι μια καλή επένδυση, αν οι κοινότητές τους εκφράσουν ενδιαφέρον".


Mindfulness: Οι ενήλικες που συμμετέχουν εθελοντικά σε μαθήματα ενσυνειδητότητας έχουν λιγότερες πιθανότητες να εμφανίσουν συμπτώματα άγχους και κατάθλιψης για τουλάχιστον έξι μήνες μετά την ολοκλήρωση των προγραμμάτων, σε σύγκριση με τους ενήλικες που δεν συμμετέχουν, επιβεβαίωσε μια νέα ανάλυση που συγκέντρωσε δεδομένα από 13 μελέτες. Οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ εξέτασαν τους συμμετέχοντες σε μαθήματα ενσυνειδητότητας με βάση την ομάδα και υπό την καθοδήγηση δασκάλου, που διεξήχθησαν αυτοπροσώπως και προσφέρθηκαν σε κοινοτικά περιβάλλοντα. Λένε ότι τα αποτελέσματα, που δημοσιεύονται στο περιοδικό Φύση Ψυχική Υγεία Nature Mental Health, θα πρέπει να ενθαρρύνουν την υιοθέτηση παρόμοιων προγραμμάτων υπό την καθοδήγηση δασκάλων σε χώρους εργασίας και εκπαιδευτικά ιδρύματα που επιθυμούν να βοηθήσουν στην πρόληψη της ανάπτυξης προβλημάτων ψυχικής υγείας στα μέλη της κοινότητάς τους.

“Στην προηγούμενη εργασία μας δεν ήταν ακόμη σαφές αν αυτά τα μαθήματα ενσυνειδητότητας θα μπορούσαν να προάγουν την ψυχική υγεία σε διαφορετικά κοινοτικά περιβάλλοντα”, δήλωσε η επικεφαλής ερευνήτρια, δρ Julieta Galante, η οποία διεξήγαγε την έρευνα, ενώ εργαζόταν στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. “Αυτή η μελέτη είναι η πιο ποιοτική επιβεβαίωση μέχρι στιγμής ότι τα μαθήματα ενσυνειδητότητας που προσφέρονται συνήθως στην κοινότητα από κοντά λειτουργούν όντως για τον μέσο άνθρωπο”. Η ενσυνειδητότητα σε αυτά τα μαθήματα ορίζεται συνήθως ως “η επίγνωση που προκύπτει μέσω της σκόπιμης προσοχής, στην παρούσα στιγμή, και μη επικριτικά στο ξεδίπλωμα της εμπειρίας από στιγμή σε στιγμή”. Αυτά τα μαθήματα, επίσημα γνωστά ως προγράμματα βασισμένα στην ενσυνειδητότητα (MBPs), συχνά συνδυάζουν στοιχεία διαλογισμού, επίγνωσης του σώματος και σύγχρονης ψυχολογίας και έχουν σχεδιαστεί για να βοηθήσουν στη μείωση του στρες, στη βελτίωση της ευημερίας και στην ενίσχυση της ψυχικής και συναισθηματικής “ανθεκτικότητας”. Αποτελούνται από ομάδες συμμετεχόντων που καθοδηγούνται από δασκάλους ενσυνειδητότητας, οι οποίοι προωθούν τον προβληματισμό και την ανταλλαγή απόψεων σε αρκετές συνεδρίες διάρκειας μίας έως δύο ωρών. Το σύνολο των ερευνών σχετικά με την αποτελεσματικότητα των μαθημάτων ενσυνειδητότητας MBPs μέχρι σήμερα είναι μικτό. Οι ερευνητές του Cambridge προσπάθησαν να επιβεβαιώσουν την επίδραση των μαθημάτων ενσυνειδητότητας MBPs στην ψυχολογική δυσφορία – η οποία περιλαμβάνει ενοχλητικές ή δυσάρεστες νοητικές ή συναισθηματικές εμπειρίες, συμπεριλαμβανομένων των συμπτωμάτων άγχους και κατάθλιψης. Συγκέντρωσαν και ανέλυσαν δεδομένα από 2.371 ενήλικες που είχαν λάβει μέρος σε δοκιμές για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των μαθημάτων ενσυνειδητότητας MBPs. Περίπου στους μισούς συμμετέχοντες είχαν κατανεμηθεί τυχαία θέσεις σε προγράμματα ενσυνειδητότητας που διήρκεσαν οκτώ εβδομάδες, με μια συνεδρία διάρκειας μίας έως δυόμισι ωρών την εβδομάδα και τους συνέκριναν με εκείνους που δεν συμμετείχαν μέσω ερωτηματολογίων αυτοαναφοράς.

Η μελέτη διαπίστωσε ότι τα μαθημάτων ενσυνειδητότητας ΜΒΠ δημιούργησαν μια μικρή έως μέτρια μείωση της ψυχολογικής δυσφορίας των ενηλίκων, με 13% περισσότερους συμμετέχοντες να βλέπουν όφελος από εκείνους που δεν παρακολούθησαν ένα πρόγραμμα ενσυνειδητότητας ΜΒΠ. Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η υπάρχουσα ψυχολογική δυσφορία, η ηλικία, το φύλο, το μορφωτικό επίπεδο και η προδιάθεση προς την ενσυνειδητότητα δεν άλλαξαν την αποτελεσματικότητα των μαθημάτων ενσυνειδητότητας MBPs. Ο Galante δήλωσε: “Επιβεβαιώσαμε ότι εάν οι ενήλικες επιλέξουν να κάνουν ένα μάθημα ενσυνειδητότητας αυτοπροσώπως, με έναν δάσκαλο και προσφέρεται σε ομαδικό πλαίσιο, αυτό θα είναι κατά μέσον όρο ευεργετικό, όσον αφορά τη βοήθεια στη μείωση της ψυχολογικής τους δυσφορίας, η οποία θα βελτιώσει την ψυχική τους υγεία. Ωστόσο, δεν λέμε ότι πρέπει να το κάνουν όλα τα άτομα- οι έρευνες δείχνουν ότι απλώς δεν λειτουργεί για ορισμένους ανθρώπους. “Δεν λέμε επίσης ότι πρέπει οπωσδήποτε να επιλέξετε ένα μάθημα ενσυνειδητότητας mindfulness αντί για κάτι άλλο από το οποίο μπορεί να ωφεληθείτε, για παράδειγμα μια ποδοσφαιρική ομάδα – δεν έχουμε αποδείξεις ότι το μάθημα ενσυνειδητότητας mindfulness είναι καλύτερο από άλλες πρακτικές ευεξίας, αλλά αν δεν κάνετε τίποτα, αυτού του είδους τα μαθήματα ενσυνειδητότητας mindfulness είναι σίγουρα μεταξύ των επιλογών που μπορούν να βοηθήσουν”. Οι ερευνητές διεξήγαγαν συστηματική ανασκόπηση για να επιλέξουν προηγούμενες μελέτες για να συμπεριληφθούν στη μεγάλης κλίμακας ανάλυσή τους. Έλαβαν πλήρη αλλά ανώνυμα δεδομένα από 13 δοκιμές που εκπροσωπούσαν οκτώ χώρες. Η μέση ηλικία ήταν 34 ετών, ενώ το 71% των συμμετεχόντων ήταν γυναίκες.

Ενώ οι εφαρμογές μαθημάτων ενσυνειδητότητας mindfulness βρίσκονται σε έξαρση, οι ερευνητές παραμένουν αβέβαιοι για το αν είναι η πρακτική των μαθημάτων ενσυνειδητότητας που μειώνει την ψυχολογική δυσφορία ή το γεγονός ότι τα μαθήματα περιλαμβάνουν προσωπική ομαδική εργασία με την παρουσία δασκάλου. “Οι εφαρμογές μπορεί να είναι φθηνότερες, αλλά δεν υπάρχει ούτε κατά διάνοια η ίδια βάση αποδείξεων για την αποτελεσματικότητά τους”, δήλωσε ο Galante. “Ορισμένες εφαρμογές μπορεί να λένε ότι βασίζονται σε αποδείξεις, αλλά συχνά αναφέρονται σε δοκιμές που γίνονται δια ζώσης με έναν δάσκαλο και μια ομάδα”. Η αποτελεσματικότητα των εφαρμογών για smartphones, καθώς και το τι συμβαίνει όταν οι άνθρωποι συνεχίζουν να ασκούν μόνοι τους τον διαλογισμό της ενσυνειδητότητας θα διερευνηθεί από τον Galante, ο οποίος πρόσφατα ανέλαβε νέα θέση ως αναπληρωτής διευθυντής του Κέντρου Μελετών Προβληματισμού, στο Πανεπιστήμιο της Μελβούρνης. “Αν σας προσφερθεί ένα μάθημα ενσυνειδητότητας διάρκειας τεσσάρων ή οκτώ εβδομάδων σε ένα ομαδικό περιβάλλον με έναν δάσκαλο και είστε περίεργοι γι’ αυτό, θα έλεγα, με βάση αυτή τη μελέτη, προχωρήστε και δοκιμάστε το”, δήλωσε ο Galante. “Και για τους οργανισμούς που αναρωτιούνται να προσφέρουν τέτοιου είδους μαθήματα ενσυνειδητότητας στα μέλη της κοινότητάς τους – αυτή η έρευνα δείχνει ότι μπορεί να είναι μια καλή επένδυση, αν οι κοινότητές τους εκφράσουν ενδιαφέρον”.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς να καλλιεργήσετε την ενσυνειδητότητα σε παιδιά και εφήβους;

Πώς μπορείς να μειώσεις το άγχος σου ενώ έχεις κατάθλιψη;

Πώς μπορείτε να αντιμετωπίσετε την κατάθλιψη;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Αντιδραστικότητα και επίγνωση στην εφηβεία 

Εφηβεία: Η αντιδραστικότητα και η επίγνωση αλληλεπιδρούν με έναν περίπλοκο τρόπο. Για παράδειγμα, όταν οι έφηβοι βιώνουν έντονα συναισθήματα, μπορεί να αντιδρούν παρορμητικά, παραβλέποντας τις κοινωνικές συνέπειες.

Δημιουργική γραφή και ψυχική ανθεκτικότητα

Δημιουργική γραφή: Όταν ένα παιδί ολοκληρώνει μια ιστορία ή ένα ποίημα, νιώθει περήφανο για το έργο του και αυτό συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του. Αυτή η αίσθηση επιτυχίας μπορεί να μεταφραστεί σε άλλες πτυχές της ζωής του, βοηθώντας το να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Πώς οι ανασφάλειες επηρεάζουν την σκέψη μας

Ανασφάλειες: Οι ανασφάλειες είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και μπορεί να αφορούν την εμφάνιση, τις ικανότητες, τις σχέσεις ή την επαγγελματική ζωή. Επηρεάζουν τη σκέψη μας, τη συμπεριφορά μας και τη συναισθηματική μας κατάσταση,

Τι είναι το pocketing και γιατί επηρεάζει τις σχέσεις 

Pocketing: Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του pocketing είναι η αβεβαιότητα που προκαλεί στον σύντροφο. Όταν κάποιος αισθάνεται ότι δεν έχει μια σταθερή θέση στη ζωή του άλλου, μπορεί να αρχίσει να αναρωτιέται για την αξία του και να αμφισβητεί την αγάπη ή το ενδιαφέρον που του δείχνει ο σύντροφος.

Τα πιθανά εμπόδια στην θεραπεία των διατροφικών διαταραχών

Διατροφικές διαταραχές: Η θεραπεία των διατροφικών διαταραχών, όπως η νευρική ανορεξία, η βουλιμία και η επεισοδιακή υπερφαγία, μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς υπάρχουν πολλά εμπόδια που εμποδίζουν την πρόοδο και την ανάρρωση.

Νέα ψυχαναγκαστική διαταραχή για online αγορές 

Ωνιομανία: Πολλές φορές, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές αγορές ως μέσο διαφυγής από το άγχος, την κατάθλιψη ή άλλες συναισθηματικές δυσκολίες. Επίσης, η συνεχής διαφήμιση και η εύκολη πρόσβαση σε προϊόντα μέσω του διαδικτύου ενισχύουν την τάση αυτή.

Τα προβλήματα που προκύπτουν στη θεραπεία ζεύγους

Θεραπεία Ζεύγους: Η θεραπεία ζεύγους είναι μια πολύτιμη διαδικασία για τη βελτίωση της επικοινωνίας, της κατανόησης και της συναισθηματικής σύνδεσης μεταξύ των συντρόφων. Ωστόσο, όπως κάθε θεραπευτική προσέγγιση,

Close Icon