Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών έχει η πανδημία και το lockdown και, μάλιστα, αυτές οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρότερες από αυτές των ενηλίκων.


Σε αυτό συντελούν τα μέγιστα η διακοπή της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης, παράγοντες που είναι σημαντικοί για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών. Τα παραπάνω επισημαίνει, επικαλούμενος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, διευθυντής της Β’ Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ, Βασίλειος-Παντελεήμων Μποζίκας.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής Ψυχιατρικής, κύριος Μποζίκας: «Ανεξαρτήτως ηλικίας, τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής. Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Μικρότερης ηλικίας παιδιά (3-6 ετών) είναι πιθανότερο να εκδηλώσουν συμπτώματα προσκόλλησης και φόβου για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους απ’ ό,τι μεγαλύτερα παιδιά (6-18 ετών)».

Ο κύριος Μποζίκας σημειώνει επίσης ότι με το άνοιγμα το σχολείων οι εκπαιδευτικοί που θα έρχονται και πάλι σε τακτική καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών. Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες διατυπώνει τα εξής:

* Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται τακτικά σχετικά με την COVID-19 και τις συμπεριφορές προφύλαξης σύμφωνα με το επίπεδο ωριμότητας τους. Θα πρέπει να εξηγείται στους μαθητές η ανάγκη να συμπεριφέρονται υπεύθυνα κατά την διάρκεια της πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ακολουθούν τα μέτρα προφύλαξης (μάσκες, αποστάσεις) ώστε να λειτουργούν ως μοντέλα για τα παιδιά.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών τους. Μπορούν να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες (άσκηση, διάβασμα, μουσική κλπ) που πρέπει να παρέχονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν αρνητικά φαινόμενα, όπως η συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

* Οι μαθητές είναι ανάγκη να κατανοήσουν τη σημασία της κοινωνικά επωφελούς ή αλτρουιστικής συμπεριφοράς και της σημασίας των ανθρώπινων αρετών, όπως η ενσυναίσθηση και η υπομονή. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία και πως η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση δεν ισοδυναμεί με συναισθηματική αποστασιοποίηση.

* Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι ή οι υπεύθυνοι καθηγητές της τάξης πρέπει να επικοινωνούν με τους γονείς τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου ώστε να υπάρχει αλληλοτροφοδότηση σχετικά με τους μαθητές και την ψυχική τους υγεία.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναγνωρίσουν τυχόν επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών τους που χρειάζονται πιο ειδική παρέμβαση (π.χ. αγχώδεις εκδηλώσεις, φόβο, κατάθλιψη, ΔΕΠΥ). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να συζητήσουν το όποιο πρόβλημα με τους γονείς προκειμένου αυτό να αντιμετωπιστεί έγκαιρα από επαγγελματία ψυχικής υγείας. Σημαντική εδώ είναι η συμβολή του ψυχολόγου του σχολείου. Η επίσκεψη σε παιδοψυχίατρο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί ταμπού.

* Οι ψυχολόγοι που είναι τοποθετημένοι σε σχολεία πρέπει να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τους παράσχουν εξειδικευμένες πληροφορίες και συμβουλές σε σχέση με τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

* Παιδιά που θα μπουν σε καραντίνα και θα τεθούν και πάλι σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από τους δασκάλους και τους καθηγητές. Η εξειδικευμένη βοήθεια από ψυχολόγο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

* Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή σε παιδιά που λόγω της κοινωνικοοικονομικής τους κατάστασης δεν είχαν πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα προκειμένου να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά που δημιουργήθηκαν.

* Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψυχολογική υποστήριξη των εκπαιδευτικών που σε τέτοιες συνθήκες αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της φροντίδας και της προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και οι ίδιοι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο μόλυνσης από την COVID-19. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολείων μπορούν να παράσχουν τέτοιου είδους υποστήριξη τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Η γεωγραφική κατανομή των νέων κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα μας

Τι είναι η ασθένεια της βιασύνης και γιατί πρέπει να επιβραδύνετε άμεσα

Πως το στρες επηρεάζει τον διαβήτη τύπου 1 και 2

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Αντιδραστικότητα και επίγνωση στην εφηβεία 

Εφηβεία: Η αντιδραστικότητα και η επίγνωση αλληλεπιδρούν με έναν περίπλοκο τρόπο. Για παράδειγμα, όταν οι έφηβοι βιώνουν έντονα συναισθήματα, μπορεί να αντιδρούν παρορμητικά, παραβλέποντας τις κοινωνικές συνέπειες.

Δημιουργική γραφή και ψυχική ανθεκτικότητα

Δημιουργική γραφή: Όταν ένα παιδί ολοκληρώνει μια ιστορία ή ένα ποίημα, νιώθει περήφανο για το έργο του και αυτό συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του. Αυτή η αίσθηση επιτυχίας μπορεί να μεταφραστεί σε άλλες πτυχές της ζωής του, βοηθώντας το να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Πώς οι ανασφάλειες επηρεάζουν την σκέψη μας

Ανασφάλειες: Οι ανασφάλειες είναι κομμάτι της ανθρώπινης φύσης και μπορεί να αφορούν την εμφάνιση, τις ικανότητες, τις σχέσεις ή την επαγγελματική ζωή. Επηρεάζουν τη σκέψη μας, τη συμπεριφορά μας και τη συναισθηματική μας κατάσταση,

Τι είναι το pocketing και γιατί επηρεάζει τις σχέσεις 

Pocketing: Ένα από τα κύρια χαρακτηριστικά του pocketing είναι η αβεβαιότητα που προκαλεί στον σύντροφο. Όταν κάποιος αισθάνεται ότι δεν έχει μια σταθερή θέση στη ζωή του άλλου, μπορεί να αρχίσει να αναρωτιέται για την αξία του και να αμφισβητεί την αγάπη ή το ενδιαφέρον που του δείχνει ο σύντροφος.

Τα πιθανά εμπόδια στην θεραπεία των διατροφικών διαταραχών

Διατροφικές διαταραχές: Η θεραπεία των διατροφικών διαταραχών, όπως η νευρική ανορεξία, η βουλιμία και η επεισοδιακή υπερφαγία, μπορεί να είναι ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς υπάρχουν πολλά εμπόδια που εμποδίζουν την πρόοδο και την ανάρρωση.

Νέα ψυχαναγκαστική διαταραχή για online αγορές 

Ωνιομανία: Πολλές φορές, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις διαδικτυακές αγορές ως μέσο διαφυγής από το άγχος, την κατάθλιψη ή άλλες συναισθηματικές δυσκολίες. Επίσης, η συνεχής διαφήμιση και η εύκολη πρόσβαση σε προϊόντα μέσω του διαδικτύου ενισχύουν την τάση αυτή.

Τα προβλήματα που προκύπτουν στη θεραπεία ζεύγους

Θεραπεία Ζεύγους: Η θεραπεία ζεύγους είναι μια πολύτιμη διαδικασία για τη βελτίωση της επικοινωνίας, της κατανόησης και της συναισθηματικής σύνδεσης μεταξύ των συντρόφων. Ωστόσο, όπως κάθε θεραπευτική προσέγγιση,

Close Icon