Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών έχει η πανδημία και το lockdown και, μάλιστα, αυτές οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρότερες από αυτές των ενηλίκων.


Σε αυτό συντελούν τα μέγιστα η διακοπή της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης, παράγοντες που είναι σημαντικοί για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών. Τα παραπάνω επισημαίνει, επικαλούμενος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, διευθυντής της Β’ Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ, Βασίλειος-Παντελεήμων Μποζίκας.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής Ψυχιατρικής, κύριος Μποζίκας: «Ανεξαρτήτως ηλικίας, τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής. Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Μικρότερης ηλικίας παιδιά (3-6 ετών) είναι πιθανότερο να εκδηλώσουν συμπτώματα προσκόλλησης και φόβου για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους απ’ ό,τι μεγαλύτερα παιδιά (6-18 ετών)».

Ο κύριος Μποζίκας σημειώνει επίσης ότι με το άνοιγμα το σχολείων οι εκπαιδευτικοί που θα έρχονται και πάλι σε τακτική καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών. Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες διατυπώνει τα εξής:

* Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται τακτικά σχετικά με την COVID-19 και τις συμπεριφορές προφύλαξης σύμφωνα με το επίπεδο ωριμότητας τους. Θα πρέπει να εξηγείται στους μαθητές η ανάγκη να συμπεριφέρονται υπεύθυνα κατά την διάρκεια της πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ακολουθούν τα μέτρα προφύλαξης (μάσκες, αποστάσεις) ώστε να λειτουργούν ως μοντέλα για τα παιδιά.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών τους. Μπορούν να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες (άσκηση, διάβασμα, μουσική κλπ) που πρέπει να παρέχονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν αρνητικά φαινόμενα, όπως η συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

* Οι μαθητές είναι ανάγκη να κατανοήσουν τη σημασία της κοινωνικά επωφελούς ή αλτρουιστικής συμπεριφοράς και της σημασίας των ανθρώπινων αρετών, όπως η ενσυναίσθηση και η υπομονή. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία και πως η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση δεν ισοδυναμεί με συναισθηματική αποστασιοποίηση.

* Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι ή οι υπεύθυνοι καθηγητές της τάξης πρέπει να επικοινωνούν με τους γονείς τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου ώστε να υπάρχει αλληλοτροφοδότηση σχετικά με τους μαθητές και την ψυχική τους υγεία.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναγνωρίσουν τυχόν επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών τους που χρειάζονται πιο ειδική παρέμβαση (π.χ. αγχώδεις εκδηλώσεις, φόβο, κατάθλιψη, ΔΕΠΥ). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να συζητήσουν το όποιο πρόβλημα με τους γονείς προκειμένου αυτό να αντιμετωπιστεί έγκαιρα από επαγγελματία ψυχικής υγείας. Σημαντική εδώ είναι η συμβολή του ψυχολόγου του σχολείου. Η επίσκεψη σε παιδοψυχίατρο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί ταμπού.

* Οι ψυχολόγοι που είναι τοποθετημένοι σε σχολεία πρέπει να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τους παράσχουν εξειδικευμένες πληροφορίες και συμβουλές σε σχέση με τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

* Παιδιά που θα μπουν σε καραντίνα και θα τεθούν και πάλι σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από τους δασκάλους και τους καθηγητές. Η εξειδικευμένη βοήθεια από ψυχολόγο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

* Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή σε παιδιά που λόγω της κοινωνικοοικονομικής τους κατάστασης δεν είχαν πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα προκειμένου να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά που δημιουργήθηκαν.

* Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψυχολογική υποστήριξη των εκπαιδευτικών που σε τέτοιες συνθήκες αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της φροντίδας και της προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και οι ίδιοι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο μόλυνσης από την COVID-19. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολείων μπορούν να παράσχουν τέτοιου είδους υποστήριξη τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Η γεωγραφική κατανομή των νέων κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα μας

Τι είναι η ασθένεια της βιασύνης και γιατί πρέπει να επιβραδύνετε άμεσα

Πως το στρες επηρεάζει τον διαβήτη τύπου 1 και 2

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Πώς οι πρωτοχρονιάτικοι στόχοι επηρεάζουν την ψυχολογία μας 

Όταν οι άνθρωποι θέτουν συγκεκριμένους και εφικτούς στόχους για τη νέα χρονιά, όπως η απώλεια βάρους ή η βελτίωση των οικονομικών τους, νιώθουν ότι έχουν τη δυνατότητα να κατευθύνουν τη ζωή τους προς την επιθυμητή κατεύθυνση. Αυτή η αίσθηση του ελέγχου μπορεί να προσφέρει ψυχολογική ευημερία και να μειώσει το άγχος.

Ψυχική υγεία: Επείγουσα ανάγκη για βελτίωση των υπηρεσιών της για τους εφήβους

Ψυχική υγεία: Μια νέα μελέτη έχει προκαλέσει την ανάγκη για μια ριζική αναθεώρηση της υποστήριξης της ψυχικής υγείας για τους εφήβους, επισημαίνοντας την επείγουσα ανάγκη να αντιμετωπιστεί η αυξανόμενη ψυχική υγειονομική κρίση μεταξύ των νέων.

Μικροβίωμα εντέρου: Επηρεάζει τη ψυχική υγεία των εγκύων;

Μικροβίωμα εντέρου: Η μελέτη αυτή εξετάζει πώς οι αλλαγές στο μικροβίωμα του εντέρου, η κοινότητα των μικροβίων που κατοικούν στο έντερο, ενδέχεται να επηρεάσουν τη ψυχική υγεία των εγκύων γυναικών, οδηγώντας ενδεχομένως σε καταστάσεις όπως η προγεννητική κατάθλιψη.

Οικονομικό Άγχος: Είναι πιο βλαβερό από όσο φαντάζεστε

Οικονομικό Άγχος: Το οικονομικό άγχος είναι ένα από τα πιο κοινά προβλήματα στις σύγχρονες κοινωνίες και μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες για την υγεία, την ευημερία και τις σχέσεις. Αν και συχνά υποτιμάται, το οικονομικό άγχος είναι πιο επιβλαβές

Ιστριονική Διαταραχή Προσωπικότητας: Πώς επηρεάζει την σχέση μας;

Ιστριονική Διαταραχή Προσωπικότητας: Η Ιστριονική Διαταραχή της Προσωπικότητας (Histrionic Personality Disorder - HPD) μπορεί να προκαλέσει αρκετά προβλήματα σε μια σχέση λόγω των χαρακτηριστικών της, που περιλαμβάνουν υπερβολική ανάγκη για προσοχή, δραματικότητα

Παιδικοί σταθμοί: Η σημασία της ποιότητας στη ψυχική υγεία των παιδιών

Παιδικοί σταθμοί: Μια πρόσφατη μελέτη αμφισβητεί τη συνήθη αντίληψη ότι οι ώρες που τα παιδιά περνούν στον παιδικό σταθμό επηρεάζουν αρνητικά την ψυχική υγεία, ειδικά για τα παιδιά που έχουν βιώσει πρώιμες αντίξοες καταστάσεις.

Τεχνητή νοημοσύνη: Πώς προβλέπει τη ψυχική ανθεκτικότητα των φοιτητών;

Τεχνητή νοημοσύνη: Ένα νέο μοντέλο φαίνεται πολλά υποσχόμενο στην πρόβλεψη της ψυχικής ανθεκτικότητας των φοιτητών, παρέχοντας πληροφορίες για την ικανότητά τους να διαχειρίζονται το άγχος, να προσαρμόζονται σε προκλήσεις και να διατηρούν συναισθηματική σταθερότητα.

Close Icon