Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές οι συνέπειες της πανδημίας στην ανάπτυξη των παιδιών

Lockdown: Σοβαρές συνέπειες στη συναισθηματική και κοινωνική ανάπτυξη των παιδιών έχει η πανδημία και το lockdown και, μάλιστα, αυτές οι συνέπειες μπορεί να είναι σοβαρότερες από αυτές των ενηλίκων.


Σε αυτό συντελούν τα μέγιστα η διακοπή της κανονικότητας της εκπαίδευσης, των σωματικών δραστηριοτήτων και των ευκαιριών κοινωνικοποίησης, παράγοντες που είναι σημαντικοί για τη φυσιολογική ανάπτυξη των παιδιών. Τα παραπάνω επισημαίνει, επικαλούμενος διεθνή βιβλιογραφικά δεδομένα, ο καθηγητής Ψυχιατρικής, διευθυντής της Β’ Ψυχιατρικής Κλινικής του ΑΠΘ, Βασίλειος-Παντελεήμων Μποζίκας.

Όπως ανέφερε ο καθηγητής Ψυχιατρικής, κύριος Μποζίκας: «Ανεξαρτήτως ηλικίας, τα παιδιά μπορεί να εμφανίσουν μεγαλύτερη εξάρτηση από τους γονείς, ευερεθιστότητα και έλλειψη προσοχής. Οι γονείς αναφέρουν ότι τα παιδιά παρουσιάζουν μεγαλύτερη αβεβαιότητα, φόβο και απομόνωση, καθώς και δυσκολίες στον ύπνο. Μικρότερης ηλικίας παιδιά (3-6 ετών) είναι πιθανότερο να εκδηλώσουν συμπτώματα προσκόλλησης και φόβου για την υγεία των μελών της οικογένειάς τους απ’ ό,τι μεγαλύτερα παιδιά (6-18 ετών)».

Ο κύριος Μποζίκας σημειώνει επίσης ότι με το άνοιγμα το σχολείων οι εκπαιδευτικοί που θα έρχονται και πάλι σε τακτική καθημερινή φυσική επαφή με τους μαθητές τους, καλούνται να παίξουν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχολογικής ευεξίας των παιδιών. Σε ό,τι αφορά την ψυχολογική υποστήριξη των παιδιών που επέστρεψαν στις σχολικές αίθουσες διατυπώνει τα εξής:

* Τα παιδιά πρέπει να ενημερώνονται τακτικά σχετικά με την COVID-19 και τις συμπεριφορές προφύλαξης σύμφωνα με το επίπεδο ωριμότητας τους. Θα πρέπει να εξηγείται στους μαθητές η ανάγκη να συμπεριφέρονται υπεύθυνα κατά την διάρκεια της πανδημίας. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να ακολουθούν τα μέτρα προφύλαξης (μάσκες, αποστάσεις) ώστε να λειτουργούν ως μοντέλα για τα παιδιά.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να παίξουν έναν σημαντικό ρόλο στην προαγωγή της ψυχικής υγείας των μαθητών τους. Μπορούν να συζητήσουν υγιείς στρατηγικές αντιμετώπισης του στρες (άσκηση, διάβασμα, μουσική κλπ) που πρέπει να παρέχονται προκειμένου να αντιμετωπιστούν αρνητικά φαινόμενα, όπως η συνεχής ενασχόληση με το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα ηλεκτρονικά παιχνίδια.

* Οι μαθητές είναι ανάγκη να κατανοήσουν τη σημασία της κοινωνικά επωφελούς ή αλτρουιστικής συμπεριφοράς και της σημασίας των ανθρώπινων αρετών, όπως η ενσυναίσθηση και η υπομονή. Τα παιδιά πρέπει να κατανοήσουν τον ρόλο τους στην κοινωνία και πως η αναγκαία κοινωνική αποστασιοποίηση δεν ισοδυναμεί με συναισθηματική αποστασιοποίηση.

* Οι νηπιαγωγοί και οι δάσκαλοι ή οι υπεύθυνοι καθηγητές της τάξης πρέπει να επικοινωνούν με τους γονείς τηλεφωνικά ή μέσω διαδικτύου ώστε να υπάρχει αλληλοτροφοδότηση σχετικά με τους μαθητές και την ψυχική τους υγεία.

* Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αναγνωρίσουν τυχόν επιπτώσεις στην ψυχική υγεία των μαθητών τους που χρειάζονται πιο ειδική παρέμβαση (π.χ. αγχώδεις εκδηλώσεις, φόβο, κατάθλιψη, ΔΕΠΥ). Σε αυτή την περίπτωση πρέπει να συζητήσουν το όποιο πρόβλημα με τους γονείς προκειμένου αυτό να αντιμετωπιστεί έγκαιρα από επαγγελματία ψυχικής υγείας. Σημαντική εδώ είναι η συμβολή του ψυχολόγου του σχολείου. Η επίσκεψη σε παιδοψυχίατρο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αποτελεί ταμπού.

* Οι ψυχολόγοι που είναι τοποθετημένοι σε σχολεία πρέπει να βρίσκονται σε στενή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς προκειμένου να τους παράσχουν εξειδικευμένες πληροφορίες και συμβουλές σε σχέση με τα προβλήματα που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα παιδιά.

* Παιδιά που θα μπουν σε καραντίνα και θα τεθούν και πάλι σε εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρειάζονται επιπλέον υποστήριξη από τους δασκάλους και τους καθηγητές. Η εξειδικευμένη βοήθεια από ψυχολόγο είναι ιδιαίτερα χρήσιμη.

* Οι διευθύνσεις των σχολείων και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να δώσουν μεγάλη προσοχή σε παιδιά που λόγω της κοινωνικοοικονομικής τους κατάστασης δεν είχαν πρόσβαση στα διαδικτυακά μαθήματα προκειμένου να καλύψουν τα εκπαιδευτικά κενά που δημιουργήθηκαν.

* Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψυχολογική υποστήριξη των εκπαιδευτικών που σε τέτοιες συνθήκες αναλαμβάνουν το δύσκολο έργο της φροντίδας και της προστασίας των παιδιών, ενώ παράλληλα είναι και οι ίδιοι εκτεθειμένοι στον κίνδυνο μόλυνσης από την COVID-19. Οι ψυχολόγοι και οι κοινωνικοί λειτουργοί των σχολείων μπορούν να παράσχουν τέτοιου είδους υποστήριξη τόσο σε ατομικό όσο και σε ομαδικό επίπεδο χρησιμοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Η γεωγραφική κατανομή των νέων κρουσμάτων κορωνοϊού στη χώρα μας

Τι είναι η ασθένεια της βιασύνης και γιατί πρέπει να επιβραδύνετε άμεσα

Πως το στρες επηρεάζει τον διαβήτη τύπου 1 και 2

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Καταπιεσμένος θυμός: 7 Ενδείξεις καταπιεσμένου θυμού

Καταπιεσμένος θυμός: Ο καταπιεσμένος θυμός είναι μια κατάσταση που δεν εκφράζεται ανοιχτά και παραμένει «κρυμμένος» μέσα μας, επηρεάζοντας την ψυχική και σωματική μας υγεία. Αν και είναι φυσιολογικό να αισθανόμαστε θυμό,

5 τρόποι να ερμηνεύσεις την γλώσσα σώματος

Γλώσσα σώματος: Η γλώσσα του σώματος είναι ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας που συχνά λέει περισσότερα από τα λόγια. Η μη λεκτική επικοινωνία μας επιτρέπει να εκφράσουμε συναισθήματα, στάσεις και αντιδράσεις

Γιατί το σώμα σας δεν είναι το πρόβλημα

Εικόνα Σώματος: Η εικόνα σώματος είναι κάτι που επηρεάζει την αυτοεκτίμηση και την ψυχική υγεία πολλών ανθρώπων. Πολλοί από εμάς συγκρίνουμε το σώμα μας με πρότυπα ομορφιάς που προβάλλονται στα μέσα ενημέρωσης,

Γιατί η ηλικία έχει σημασία στην σχιζοφρένεια

Σχιζοφρένεια: Η σχιζοφρένεια είναι μια σοβαρή ψυχική διαταραχή που επηρεάζει τον τρόπο που ένα άτομο σκέφτεται, αισθάνεται και συμπεριφέρεται. Η ηλικία στην οποία εμφανίζονται τα πρώτα συμπτώματα έχει μεγάλη σημασία,

Επιλόχειος κατάθλιψη: Αυτά είναι τα προειδοποιητικά σημάδια

Επιλόχειος κατάθλιψη: Η επιλόχειος κατάθλιψη (ή κατάθλιψη μετά τον τοκετό) είναι μια κατάσταση που μπορεί να εμφανιστεί σε γυναίκες μετά τη γέννηση του παιδιού τους. Αν και είναι φυσιολογικό να νιώθεις μια σειρά από συναισθήματα μετά τον τοκετό

Αυτά είναι τα θετικά συμπτώματα της σχιζοφρένειας

Σχιζοφρένεια: Τα θετικά συμπτώματα της σχιζοφρένειας αναφέρονται σε ψυχωτικά φαινόμενα που δεν υπάρχουν φυσιολογικά σε ένα υγιές άτομο. Αυτά τα συμπτώματα σχετίζονται με αλλοιώσεις στη σκέψη, την αντίληψη και τη συμπεριφορά.

Πώς να ξεπεράσετε την προδοσία

Προδοσία: Η προδοσία είναι ένα από τα πιο επώδυνα συναισθηματικά τραύματα που μπορεί να βιώσει κάποιος. Είτε αφορά μια ερωτική σχέση, μια φιλία ή ακόμα και την οικογένεια, η αίσθηση της προδοσίας

Πώς να ηρεμήσετε ένα αγχωμένο παιδί

Αγχωμένο παιδί: Όταν ένα παιδί βιώνει άγχος, ο κόσμος του μοιάζει να χάνει τη σταθερότητά του. Μπορεί να κλαίει, να κλείνεται στον εαυτό του ή να αντιδρά έντονα χωρίς προφανή λόγο.

Close Icon