Μία από τις βασικές πτυχές της αυτορρύθμισης είναι η συναισθηματική ρύθμιση, η οποία περιλαμβάνει τον εντοπισμό και τη διαχείριση των συναισθημάτων κάποιου με κατάλληλους τρόπους. Τα παιδιά που είναι σε θέση να ρυθμίζουν αποτελεσματικά τα συναισθήματά τους είναι καλύτερα σε θέση να αντιμετωπίσουν το άγχος, να χειριστούν συγκρούσεις και να αναπτύξουν ανθεκτικότητα απέναντι στις προκλήσεις. Είναι επίσης πιο πιθανό να εκδηλώσουν ενσυναίσθηση και συμπόνια προς τους άλλους, οδηγώντας σε ισχυρότερες κοινωνικές συνδέσεις και φιλίες.
Η αυτορρύθμιση παίζει επίσης κρίσιμο ρόλο στη γνωστική ανάπτυξη. Τα παιδιά που είναι σε θέση να ρυθμίζουν την προσοχή και την εστίασή τους έχουν καλύτερα ακαδημαϊκά αποτελέσματα και είναι πιο πιθανό να επιτύχουν στο σχολείο. Είναι σε θέση να θέτουν στόχους, να σχεδιάζουν μπροστά και να επιμένουν μπροστά στα εμπόδια, οδηγούμενα σε αυξημένα ακαδημαϊκά επιτεύγματα με αίσθημα ολοκλήρωσης και επιτυχίας.
Επιπλέον, η αυτορρύθμιση είναι στενά συνδεδεμένη με την ανάπτυξη ηθικών αξιών και τον αυτοέλεγχο. Τα παιδιά που αναπτύσσουν ισχυρές δεξιότητες αυτορρύθμισης είναι καλύτερα ικανά να αντιστέκονται στις παρορμήσεις, να καθυστερούν την ικανοποίηση και να λαμβάνουν ηθικές αποφάσεις. Είναι πιο πιθανό να εκδηλώσουν φιλοκοινωνικές συμπεριφορές, όπως το να μοιράζονται, να συνεργάζονται και να βοηθούν άλλους, οι οποίες είναι σημαντικές για τη διαμόρφωση ισχυρού ηθικού χαρακτήρα και υγιών σχέσεων.
Συνολικά, η αυτορρύθμιση είναι μια θεμελιώδης πτυχή της ανάπτυξης της προσωπικότητας στην παιδική ηλικία. Παρέχει στα παιδιά τα εργαλεία που χρειάζονται για να περιηγηθούν στην πολυπλοκότητα των κοινωνικών αλληλεπιδράσεων, να διαχειριστούν τα συναισθήματα και τις συμπεριφορές τους και να επιτύχουν σε διάφορες πτυχές της ζωής τους. Με την προώθηση των δεξιοτήτων αυτορρύθμισης στα παιδιά, οι γονείς και οι φροντιστές μπορούν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη ενός καλά εκπαιδευμένου, ανθεκτικού και προσαρμοστικού ατόμου.