Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Ψυχική Υγεία

Γιατί η κατάθλιψη προκαλεί δυσκολίες στη μάθηση;

Γιατί η κατάθλιψη προκαλεί δυσκολίες στη μάθηση;

«Τα άτομα με κατάθλιψη ή σχιζοφρένεια υποφέρουν συχνά από γνωστικούς περιορισμούς», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Δρ Hans Kirschner.



Κατά τη μάθηση, οι ασθενείς με σχιζοφρένεια ή κατάθλιψη δυσκολεύονται να χρησιμοποιήσουν βέλτιστα τις πληροφορίες που τους είναι καινούριες. Στη μαθησιακή διαδικασία, και οι δύο ομάδες ασθενών δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε λιγότερο σημαντικές πληροφορίες και, ως εκ τούτου, λαμβάνουν λιγότερο από ιδανικές αποφάσεις.


Αυτό ήταν το εύρημα μιας μελέτης πολλών μηνών που διεξήχθη από μια ομάδα με επικεφαλής τον νευροεπιστήμονα καθηγητή Dr. med. Markus Ullsperger από το Ινστιτούτο Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Otto von Guericke του Magdeburg σε συνεργασία με συναδέλφους από την Πανεπιστημιακή Κλινική Ψυχιατρικής & Ψυχοθεραπείας και το Γερμανικό Κέντρο Ψυχικής Υγείας.

Χρησιμοποιώντας ηλεκτροεγκεφαλογραφία (EEG) και πολύπλοκη μαθηματική μοντελοποίηση υπολογιστή, η ομάδα των ερευνητών ανακάλυψε ότι τα μαθησιακά ελλείμματα σε καταθλιπτικούς και σχιζοφρενικούς ασθενείς προκαλούνται από μειωμένη/μειωμένη ευελιξία στη χρήση νέων πληροφοριών. Η μελέτη μόλις δημοσιεύτηκε στο Brain και τιτλοφορείται «Η διαγνωστική άκαμπτη δυναμική μάθησης εξηγεί τα ελλείμματα στην κατάθλιψη και τη σχιζοφρένεια».

«Τα άτομα με κατάθλιψη ή σχιζοφρένεια υποφέρουν συχνά από γνωστικούς περιορισμούς», λέει ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης, Δρ Hans Kirschner. Για παράδειγμα, δυσκολεύονται να κατανοήσουν πολύπλοκες πληροφορίες, να μάθουν, να σχεδιάσουν ή να γενικεύσουν μια κατάσταση. «Συγκεκριμένα, τα ελλείμματα στη χρήση ανατροφοδότησης από το παρελθόν για τη διαχείριση της μελλοντικής συμπεριφοράς, θέτει ένα θεμελιώδες πρόβλημα για όσους επηρεάζονται».

Ο Δρ Tilmann Klein, νευροψυχολόγος και ψυχοθεραπευτής προσθέτει ότι αυτοί οι γνωστικοί περιορισμοί είναι πολύ επαχθή για τις πληγείσες ομάδες ασθενών και έχουν ισχυρή επίδραση στο αποτέλεσμα της θεραπείας. «Αν κατανοήσουμε καλύτερα αυτά τα ελλείμματα και τις αιτίες τους, μακροπρόθεσμα μπορούμε να σχεδιάσουμε μορφές θεραπείας, όπως η λειτουργική προπόνηση, ώστε να είναι πιο συγκεκριμένες και στοχευμένες».

Για να μάθουν εάν οι ψυχολογικοί και νευρωνικοί μηχανισμοί που οδηγούν σε γνωστικούς περιορισμούς είναι οι ίδιοι σε διαφορετικές ψυχικές διαταραχές, οι επιστήμονες εξέτασαν ασθενείς με διάγνωση σοβαρής καταθλιπτικής διαταραχής και σχιζοφρένειας καθώς και μια ομάδα ελέγχου που αποτελείται από 33 άτομα.

Στα υποκείμενα της δοκιμής παρουσιάστηκαν επανειλημμένα εικόνες ζώων σε μια οθόνη που σχετίζονταν είτε με υψηλή είτε χαμηλή πιθανότητα ανταμοιβής ή τιμωρίας, δηλαδή θετική ή αρνητική ανατροφοδότηση. Τα υποκείμενα της δοκιμής έπρεπε να αποφασίσουν αν ήθελαν να στοιχηματίσουν στο ζώο ή όχι, και έτσι είτε να κερδίσουν είτε να χάσουν 10 πόντους. Αν δεν στοιχημάτιζαν, ούτε κέρδιζαν ούτε έχασαν τίποτα, αλλά θα έβλεπαν τι θα είχε συμβεί, αν είχαν επιλέξει να στοιχηματίσουν.

Ο Δρ. Kirschner περιγράφει τη διάταξη της δοκιμής ως εξής: «Κατά τη διάρκεια του πειράματος, ο στόχος για τους συμμετέχοντες ήταν να μάθουν εάν άξιζε τον κόπο να στοιχηματίσουν και επομένως να διακινδυνεύσουν την απώλεια που μπορεί να συνεπάγεται ή αν ήταν καλύτερα να μην στοιχηματίσουν και έτσι να αποφύγουν την ήττα. Η διαδικασία μοιάζει λίγο με παιχνίδι ρουλέτας», εξηγεί ο νευροεπιστήμονας.

“Αν τοποθετήσετε το στοίχημά σας, είτε κερδίζετε είτε χάνετε. Εάν δεν ποντάρετε, μπορείτε ωστόσο να δείτε πού καταλήγει η μικρή μπάλα και μπορείτε να καταλάβετε τι θα είχε συμβεί αν είχατε βάλει ένα στοίχημα. Η διαφορά μας είναι ότι οι συμμετέχοντες ήταν πραγματικά σε θέση να μάθουν επειδή με την πάροδο του χρόνου συνειδητοποίησαν εάν ένα ζώο ήταν πιο πιθανό, κατά μέσο όρο, να ανταμειφθεί ή να τιμωρηθεί και μπορούσαν στη συνέχεια είτε να στοιχηματίσουν πάντα στο ζώο και έτσι να μεγιστοποιήσουν τα κέρδη τους ή να ελαχιστοποιήσουν τις απώλειές τους.”

Σύμφωνα με τον Kirschner, η βέλτιστη μάθηση σε αυτήν την εργασία θα σήμαινε ότι τα υποκείμενα της δοκιμής έλαβαν περισσότερο υπόψη την ανατροφοδότηση – δηλαδή τις νίκες ή τις ήττες ενός ζώου – στην αρχή της μαθησιακής διαδικασίας. «Από τη στιγμή που έχουν την αίσθηση της πιθανότητας ενός ζώου να κερδίσει, αγνοούν τα παραπλανητικά σχόλια, για παράδειγμα, μια φωτογραφία που συνήθως είναι πολύ πιθανό να χάσει κερδίζει περιστασιακά».

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Αντιμετώπιση της αυξανόμενης κρίσης ψυχικής υγείας στα παιδιά

Πώς μπορούν οι ξηροί καρποί να σας βοηθήσουν να καταπολεμήσετε την κατάθλιψη;

Δεν υπάρχουν κλινικές οδηγίες στις ΗΠΑ για τη θεραπεία και τη διάγνωση της ΔΕΠΥ ενηλίκων: Αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα

Ισραήλ: PTSD, κατάθλιψη και άγχος σχεδόν διπλασιάστηκαν μετά την επίθεση της Χαμάς

svg%3E svg%3E
svg%3E
Αφιέρωμα στον Διαβήτη healthwebgr svg%3E
Περισσότερα

Social media: Η καθημερινή χρήση πάνω από 3 ώρες κάνει πιο εσωστρεφείς και αντικοινωνικούς τους εφήβους 

Social media: Οι έφηβοι βλέπουν συχνά «ιδανικές» εικόνες ζωής και επιτυχίας, γεγονός που μπορεί να τους οδηγήσει σε αρνητικά συναισθήματα, όπως η ζήλεια και η δυσαρέσκεια με την προσωπική τους κατάσταση.

Πώς να ξεπεράσετε το άγχος της οδήγησης;

Άγχος οδήγησης: Το άγχος κατά την οδήγηση είναι μια κοινή εμπειρία που μπορεί να επηρεάσει τη ζωή πολλών ανθρώπων. Για να ξεπεράσετε αυτή την ανησυχία, μπορείτε να ακολουθήσετε μερικές στρατηγικές

Τι είναι το σύνδρομο Σταχτοπούτας και πώς αντιμετωπίζεται;

Το "Σύνδρομο της Σταχτοπούτας" αναφέρεται σε μια ψυχολογική κατάσταση όπου οι γυναίκες, κυρίως, νιώθουν ότι πρέπει να περιμένουν κάποιον «πρίγκιπα» ή σωτήρα που θα τις σώσει από τις δυσκολίες της ζωής τους.

Πώς το κάπνισμα βλάπτει την ψυχική μας υγεία;

Κάπνισμα ψυχική: Το κάπνισμα έχει σημαντικές επιπτώσεις στην ψυχική υγεία και συνδέεται με πολλές ψυχικές διαταραχές. Ενώ κάποιοι άνθρωποι χρησιμοποιούν το κάπνισμα ως μηχανισμό αντιμετώπισης

Καθημερινά γεγονότα: Δημιουργούν και σχηματίζουν τις αναμνήσεις;

Καθημερινά γεγονότα: Η ζωή μας αποτελείται από μια ακολουθία εμπειριών, και αυτές οι εμπειρίες – ή «σκηνές» – αφήνουν ανεξίτηλα ίχνη στη συνείδησή μας, επηρεάζοντας τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο και τον εαυτό μας.

Εγκέφαλος: Παρεμβαίνει στην αναπνοή για να καταπολεμήσει το άγχος;

Εγκέφαλος: Νεότερες έρευνες στον τομέα των νευροεπιστημών προσφέρουν σημαντικές αποκαλύψεις σχετικά με τον τρόπο που ο εγκέφαλος ρυθμίζει την αναπνοή κατά τη διάρκεια του άγχους.

Close Icon