Η αντιδραστικότητα στην εφηβεία συνδέεται με τις αλλαγές που συμβαίνουν στον εγκέφαλο. Συγκεκριμένα, οι περιοχές του εγκεφάλου που σχετίζονται με την λήψη αποφάσεων και την αυτορρύθμιση, όπως ο προμετωπιαίος φλοιός, αναπτύσσονται πιο αργά σε σύγκριση με τις περιοχές που σχετίζονται με τα συναισθήματα και την κοινωνική αλληλεπίδραση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι έφηβοι να είναι πιο επιρρεπείς σε παρορμητικές αντιδράσεις και λιγότερο ικανοί να προβλέπουν τις συνέπειες των πράξεών τους.
Η επίγνωση, από την άλλη πλευρά, αναφέρεται στην ικανότητα του ατόμου να κατανοεί και να αναγνωρίζει τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανάγκες του, καθώς και τις ανάγκες και τα συναισθήματα των άλλων. Στην εφηβεία, οι έφηβοι αρχίζουν να αναπτύσσουν μεγαλύτερη συναισθηματική και κοινωνική επίγνωση. Ωστόσο, αυτή η διαδικασία δεν είναι πάντα ομαλή, καθώς οι έφηβοι συχνά αντιμετωπίζουν εσωτερικές συγκρούσεις και ανασφάλειες.
Η αντιδραστικότητα και η επίγνωση αλληλεπιδρούν με έναν περίπλοκο τρόπο. Για παράδειγμα, όταν οι έφηβοι βιώνουν έντονα συναισθήματα, μπορεί να αντιδρούν παρορμητικά, παραβλέποντας τις κοινωνικές συνέπειες. Αντίθετα, όταν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν και να κατανοήσουν τα συναισθήματά τους, είναι πιο πιθανό να αντιδρούν με αυτοέλεγχο και ωριμότητα.

Η στήριξη από γονείς, δασκάλους και συνομηλίκους είναι καθοριστική κατά την εφηβεία. Η επικοινωνία και η υποστήριξη μπορούν να βοηθήσουν τους εφήβους να αναπτύξουν καλύτερη επίγνωση και να διαχειρίζονται την αντιδραστικότητα τους. Η εκπαίδευση στη συναισθηματική νοημοσύνη μπορεί επίσης να συμβάλει στην ανάπτυξη υγιών σχέσεων και στην προώθηση θετικών συμπεριφορών. Εν κατακλείδι, η εφηβεία είναι μια περίοδος γεμάτη προκλήσεις και ευκαιρίες. Η κατανόηση της σχέσης ανάμεσα στην αντιδραστικότητα και την επίγνωση μπορεί να βοηθήσει στην υποστήριξη των εφήβων καθώς συμβαίνουν αυτές οι κρίσιμες αλλαγές στη ζωή τους.