Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
ΝΕΑ ΥΓΕΙΑΣ

Η εφηβεία σαν όρος αγχώνει τους γονείς – Τι λέει η επιστήμη

Η εφηβεία σαν όρος αγχώνει τους γονείς – Τι λέει η επιστήμη

Είναι μια δύσκολη περίοδος στη ζωή του ανθρώπου που σηματοδοτεί το πέρασμα από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή. Κάθε παιδί αντιλαμβάνεται τελείως διαφορετικά αυτή τη μετάβαση και εξαρτάται το πώς θα το βιώσει από πολλές διαφορετικές παραμέτρους, όπως είναι η οικογένεια και οι σχέσεις με τα άτομα που το φροντίζουν.

Πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζει η σχέση των γονιών, καθώς αυτή λειτουργεί σαν πρότυπο για τις διαπροσωπικές σχέσεις που θα αναπτύξει στο μέλλον ως ενήλικας ο έφηβος. Είναι πολύ σημαντικό να γνωρίζουν οι γονείς ότι εντάσεις, προβλήματα, καυγάδες και άσχημες συμπεριφορές μεταξύ του ζευγαριού επηρεάζουν την ψυχοσύνθεση του εφήβου και τον τρόπο με τον οποίο θα δομήσει τις σχέσεις του. Επίσης οι γονείς πρέπει να φροντίζουν τη συντροφική τους σχέση και να μην είναι αγκιστρωμένοι πάνω στα παιδιά. Χρειάζεται να αφήσουν χώρο στον έφηβο να ανοίξει τα φτερά του και να μάθει πώς να φεύγει.

Οι γονείς έχουν συνήθως να διαχειριστούν κάποια στάδια της περιόδου της ήβης.

Το πρώτο στάδιο έχει να κάνει με προβληματισμούς σχετικά με τις αλλαγές στη συμπεριφορά του εφήβου, ο οποίος αρχίζει και γίνεται απαιτητικός, ανυπόμονος και ευερέθιστος σε αυτά που του λένε οι γονείς του. Οι βιολογικές/σωματικές αλλαγές συνδέονται με την ψυχολογία του εφήβου, ο οποίος βιώνει άγχος, ανησυχία και προβληματισμό αναφορικά με αυτές.

Στο δεύτερο στάδιο υπάρχει μια κορύφωση των συναισθημάτων με αποτέλεσμα να δημιουργούνται συγκρούσεις και εντάσεις με τους γονείς. Στο στάδιο αυτό ο έφηβος αρχίζει να αμφισβητεί τον γονέα που μέχρι πρότινος είχε ως πρότυπο και τον αντικαθιστά με ένα άλλο σημαντικό για αυτόν πρόσωπο (καθηγητή, φίλο κ.α.).

Τι χρειάζεται να κάνει ο γονέας

Αρχικά πρέπει να καταλάβει τι είναι αυτό που προκαλεί εκνευρισμό στον έφηβο ώστε να μην τον πυροδοτεί.

Συνήθως οι έφηβοι αντιδρούν όταν:

  • • οι γονείς τους πιέζουν χρησιμοποιώντας φράσεις όπως «γιατί δεν διαβάζεις;», «Γιατί είσαι πάλι με το κινητό σου;»
  • • οι γονείς νιώθουν ότι έχουν δίκιο χρησιμοποιώντας φράσεις όπως «στα έλεγα εγώ», «είδες που είχα δίκιο;»
  • • οι γονείς δεν δείχνουν εμπιστοσύνη χρησιμοποιώντας φράσεις όπως «πάλι εκεί θα πας;», «δεν σε πιστέυω»

όλες οι παραπάνω εκφράσεις έχουν ένα επικριτικό υπόβαθρο, που δείχνει έλλειψη εμπιστοσύνης προς τον έφηβο και ουσιαστικά αυξάνει την ένταση.

Όλες οι παραπάνω ανησυχίες είναι φυσιολογικές και εκφράζουν πολλούς γονείς. Αυτό που χρειάζεται να γίνει διαφορετικά είναι να αλλάξει η γλώσσα και ο τρόπος προσέγγισης του γονέα προς τον έφηβο, να είναι σε επαφή με τα συναισθήματά του και να δίνει χρόνο στον εαυτό του και τους άλλους. Ο γονέας καλείται να μιλήσει στο παιδί του για τη δική του ανησυχία και να μοιραστεί μαζί του τα συναισθήματά του και τις σκέψεις του με εκφράσεις όπως : «Αναρωτιέμαι πώς είναι φέτος για εσένα το σχολείο, πώς τα πας με το διάβασμά σου;», «μεγαλώνεις και δεν ξέρω κι εγώ πώς να συμπεριφερθώ, ανησυχώ».

Κατά την περίοδο αυτή, οι έφηβοι συνήθως αντιδρούν στις συμβουλές και σταδιακά δεν συνεργάζονται. Χρειάζεται να θυμόμαστε ότι στην εφηβεία υπάρχει λιγότερη υπομονή και περισσότερη ανησυχία, τα νεύρα δημιουργούνται από τις προσδοκίες που έχουν οι γονείς από τα παιδιά τους και την εξουσία που ασκούν σε αυτά. Όταν ο γονέας τιμωρεί ή επιβραβεύει το παιδί για να πάρει έναν καλό βαθμό π.χ. «αν πάρεις 17 θα σου αγοράσω καινούριο κινητό» ή «αν δεν διαβάσεις δεν θα πας στο πάρτυ» δυσκολεύεται ο έφηβος να βρει το εσωτερικό του κίνητρο διότι αντιλαμβάνεται ότι ο γονέας του νοιάζεται πιο πολύ από τον ίδιο και ότι μάλλον δεν είναι δική του ευθύνη η εργασία στο σχολείο αλλά η ευχαρίστηση του γονέα του. Έτσι δημιουργείται εσωτερική σύγκρουση στον έφηβο και αυτή την πίεση που νιώθει την εκφράζει με θυμό.

Χρειάζεται να βοηθάμε το παιδί να καταλάβει, να του επιτρέπεται να αναλάβει το δικό του μερίδιο ευθύνης και να του δείχνουμε εμπιστοσύνη. Στόχος του γονέα θα πρέπει να είναι η σταδιακή αυτονόμηση του παιδιού του, ώστε στηριζόμενο στις δυνάμεις του να μπορέσει να χτίσει τον ενήλικα εαυτό του.

Αξίζει να αναφερθεί εδώ ότι ο γονέας δεν θα σταματήσει να θέτει σαφή όρια του τι επιτρέπεται και τι όχι. Αντιθέτως είναι επιτακτική ανάγκη να δει το πώς νιώθει ο ίδιος όταν το παιδί του έχει μια συγκεκριμένη συμπεριφορά. Έτσι ο γονέας με φροντίδα και ειλικρίνεια μαθαίνει να μοιράζεται αυτό που νιώθει χωρίς να μεταβιβάζει τον θυμό του πάνω στο παιδί του. Καλό είναι ο γονέας να μιλάει από σχέση ισοτιμίας και να χρησιμοποιεί προτάσεις όπως «μπορώ να σου εκφράσω τη γνώμη μου για αυτό;», «θα ήθελες να με ακούσεις;». Αυτή η στάση εμπιστοσύνης χρειάζεται να χτίζεται στην καθημερινότητα βρίσκοντας ευκαιρίες για συζήτηση. Κατά αυτό τον τρόπο δημιουργείται το κατάλληλο συναισθηματικό κλίμα για την ομαλότερη επίλυση συγκρούσεων.

Συγκρούσεις πάντα θα υπάρχουν, το ζήτημα είναι να μάθουμε να τις διαχειριζόμαστε και να τις επιλύουμε με μη βίαιο τρόπο, εξάλλου απώτερος σκοπός του γονέα είναι η ευτυχία του παιδιού του και η φροντίδα της σχέσης του με αυτό.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Πώς συνδέονται το βάρος και η έμμηνος ρύση;

Απώλεια μνήμης μετά από εγκεφαλικό

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Αντιδραστικότητα και επίγνωση στην εφηβεία 

Εφηβεία: Η αντιδραστικότητα και η επίγνωση αλληλεπιδρούν με έναν περίπλοκο τρόπο. Για παράδειγμα, όταν οι έφηβοι βιώνουν έντονα συναισθήματα, μπορεί να αντιδρούν παρορμητικά, παραβλέποντας τις κοινωνικές συνέπειες.

Πώς να αναγνωρίσετε την ορμονική ημικρανία

Ορμονική ημικρανία: Η ορμονική ημικρανία είναι μια μορφή ημικρανίας που εμφανίζεται κυρίως στις γυναίκες λόγω των διακυμάνσεων στα επίπεδα των ορμονών, ιδιαίτερα των οιστρογόνων. Για να την ξεχωρίσετε από άλλες μορφές ημικρανίας

Πώς να κάνετε τις σαλάτες σας πιο γευστικές

Σαλάτες: Οι σαλάτες δεν χρειάζεται να είναι βαρετές! Με μερικές δημιουργικές πινελιές, μπορείτε να τις κάνετε πιο γευστικές και απολαυστικές. Δοκιμάστε αυτούς τους επτά τρόπους

Δημιουργική γραφή και ψυχική ανθεκτικότητα

Δημιουργική γραφή: Όταν ένα παιδί ολοκληρώνει μια ιστορία ή ένα ποίημα, νιώθει περήφανο για το έργο του και αυτό συμβάλλει στην ενίσχυση της αυτοπεποίθησής του. Αυτή η αίσθηση επιτυχίας μπορεί να μεταφραστεί σε άλλες πτυχές της ζωής του, βοηθώντας το να αντιμετωπίζει τις προκλήσεις με περισσότερη αυτοπεποίθηση.

Η μουσική βοηθά παιδιά με δυσλεξία;

Μουσική: Η δυσλεξία είναι μια μαθησιακή δυσκολία που επηρεάζει την ικανότητα ανάγνωσης, γραφής και επεξεργασίας του λόγου. Ωστόσο, έρευνες δείχνουν ότι η μουσική μπορεί να αποτελέσει ένα ισχυρό εργαλείο για τη βελτίωση των γλωσσικών δεξιοτήτων

Sex tips με τον υδράργυρο στο μηδέν

Σεξ χιόνι: Ο χειμώνας προσφέρει το τέλειο σκηνικό για εμβάθυνση της οικειότητας, προσθέτοντας ζεστασιά στις πιο κρύες μέρες.

Ποιοι κινδυνεύουν περισσότερο από υπέρταση;

Υπέρταση: Η υπέρταση, ή υψηλή αρτηριακή πίεση, αποτελεί έναν από τους κύριους παράγοντες κινδύνου για καρδιοαγγειακά νοσήματα και άλλα σοβαρά προβλήματα υγείας. Αν και η υπέρταση μπορεί να επηρεάσει οποιονδήποτε,

Σύνδεση της κατάθλιψης με τις χρόνιες παθήσεις

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει το ανοσοποιητικό σύστημα, καθιστώντας το πιο ευάλωτο σε ασθένειες. Αυτό συμβαίνει πιθανώς λόγω της αυξημένης φλεγμονής που παρατηρείται στους καταθλιπτικούς ασθενείς, καθώς και των αλλαγών στις ορμόνες του στρες, όπως η κορτιζόλη.

Close Icon