Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Επιστημονικά Νέα

Τι είναι η “εκπαίδευση γονέων” για οικογένειες παιδιών με ΔΕΠΥ;

Τι είναι η “εκπαίδευση γονέων” για οικογένειες παιδιών με ΔΕΠΥ;

Η ΔΕΠΥ μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη δυναμική της οικογένειας και μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει και να αλληλεπιδρά κοινωνικά.


Τα προβλήματα με την εστίαση και τον έλεγχο των παρορμήσεων μπορεί να είναι κοινά αναπτυξιακά στάδια μέσω των οποίων φυσικά προχωρούν τα παιδιά και οι έφηβοι. Αλλά μπορεί επίσης να είναι συμπτώματα της διαταραχής ελλειμματικής προσοχής-υπερκινητικότητας (ADHD), μιας χρόνιας πάθησης. Η ΔΕΠΥ είναι ένα μοτίβο απροσεξίας ή υπερκινητικότητας και παρορμητικότητας (ή και των δύο) που παρεμποδίζει τη λειτουργία ή την ανάπτυξη και επιμένει στην ενήλικη ζωή. Η ΔΕΠΥ επηρεάζει περίπου το 7,6% των παιδιών ηλικίας τριών έως 12 ετών και το 5,6% των εφήβων.

Η ΔΕΠΥ μπορεί να επηρεάσει σημαντικά τη δυναμική της οικογένειας και μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα του παιδιού να μαθαίνει και να αλληλεπιδρά κοινωνικά. Η ανατροφή παιδιών με συμπεριφορικές, αναπτυξιακές ή μαθησιακές δυσκολίες μπορεί επίσης να καταστήσει τη γονική μέριμνα πιο δύσκολη, με τους γονείς να αντιμετωπίζουν συναισθήματα απογοήτευσης, θλίψης και ενοχής. Ενώ η φαρμακευτική αγωγή είναι πιο αποτελεσματική στην ελαχιστοποίηση των βασικών συμπτωμάτων ΔΕΠΥ, οι μη φαρμακευτικές παρεμβάσεις μπορούν επίσης να μειώσουν τις καθημερινές επιπτώσεις των συμπτωμάτων ΔΕΠΥ. Η γονική/οικογενειακή εκπαίδευση είναι μια τέτοια παρέμβαση. Τι περιλαμβάνει λοιπόν και είναι αποτελεσματικό;

Θετικοί έπαινοι και φυσικές συνέπειες

Η εκπαίδευση γονέων χρησιμοποιείται ευρέως και μπορεί να λάβει διάφορες μορφές. Μερικές φορές ένας ψυχολόγος συνεργάζεται με τον έναν ή και τους δύο γονείς για να τους δώσει δεξιότητες ειδικά για την οικογένεια και την κατάστασή τους. Μερικές φορές είναι ένα δομημένο αυτοπροσώπως πρόγραμμα για ομάδες γονέων. Μπορεί επίσης να παραδοθεί διαδικτυακά, με τον δικό τους ρυθμό των γονέων ή σε εικονικές τάξεις.

Η περισσότερη εκπαίδευση γονέων/οικογένειας θα διδάξει στους γονείς μορφές:

  • Θετικοί έπαινοι. Παρατηρήστε πότε το παιδί σας συμπεριφέρεται με τον επιθυμητό τρόπο και δώστε του θετικά σχόλια. Για παράδειγμα, “Ουάου, παίζεις τόσο όμορφα. Μου αρέσει πολύ ο τρόπος που κρατάς όλα τα μπλοκ στο τραπέζι.” Ο έπαινος καλλιεργεί την αυτοεκτίμηση και την αίσθηση του εαυτού τους. Επαινέστε τους εφήβους που ξεκίνησαν την εργασία στο σπίτι χωρίς να τους υπενθυμιστεί ή να επιστρέψουν στο σπίτι τη συμφωνημένη ώρα
  • Αποτελεσματική ρύθμιση ορίων. Καθιερώστε βασικούς κανόνες σε μια ήσυχη στιγμή της οικογένειας, όπου όλοι έχουν λόγο και κατανοούν τα όρια, τις συνέπειες και τις προσδοκίες
  • Φυσικές συνέπειες, όπως η απώλεια της παρακολούθησης μιας τηλεοπτικής εκπομπής επειδή η μάζεμα χρειάστηκε πολύ. Αυτό επιτρέπει στο παιδί να βιώσει αποτυχία ή απώλεια, αλλά του δίνει τη δυνατότητα να επικεντρωθεί ή να βελτιώσει την επόμενη φορά
  • Σχεδιασμένη αγνόηση ενοχλητικών αλλά όχι σοβαρών συμπεριφορών, όπως να κάνει γκριμάτσες ή ακατάστατα δωμάτια. Πάρτε μια απόφαση να το αγνοήσετε και να αναπνεύσετε. Μοντελοποιήστε επιθυμητές συμπεριφορές, όπως να φροντίζετε τα υπάρχοντά σας και να ταιριάζετε με την οικογενειακή ζωή
  • Θετικές αλληλεπιδράσεις γονέα-παιδιού. Η “Σύνδεση πριν από τη διόρθωση” βοηθά έναν γονέα να διαμορφώσει τη συμπεριφορά του παιδιού του και μπορεί να μειώσει τις διαταραχές. Συνδεθείτε συναισθηματικά, για παράδειγμα, δημιουργώντας οπτική επαφή, χρησιμοποιώντας έναν ήπιο τόνο και κατεβαίνοντας στο επίπεδό τους. Αυτός ο συντονισμός επιτρέπει στο παιδί να μπορεί να ρυθμίζει τη συμπεριφορά του και να διαχειρίζεται καλύτερα τα συναισθήματά του.

 

Οι γονείς δεν φταίνε για τα συμπτώματα του παιδιού τους. Ο στόχος της εκπαίδευσης είναι να διδάξει στους γονείς δεξιότητες για την κάλυψη των άνω του μέσου όρου γονικών αναγκών των παιδιών με ΔΕΠΥ. Πάρτε την απροσεξία, για παράδειγμα. Εάν μια εργασία είναι βαρετή για ένα παιδί με ΔΕΠΥ, ο εγκέφαλός του θα δυσκολευτεί να δώσει προσοχή — ακόμα κι αν το θέλει. Ο κλινικός νευροψυχολόγος της ΔΕΠΥ, Ράσελ Μπάρκλεϊ, εξηγεί τη ΔΕΠΥ ως εξής: το πίσω μέρος του εγκεφάλου είναι το σημείο όπου μαθαίνεις, το μπροστινό μέρος είναι αυτό που κάνεις και η ΔΕΠΥ τα χωρίζει.

Μπορείς να ξέρεις πράγματα αλλά δεν θα τα κάνεις—είναι διαταραχή απόδοσης. Η ύπαρξη μερικών οικιακών κανόνων, χρονοδιαγραμμάτων, ευκαιριών για επίλυση προβλημάτων, η αποτελεσματική χρήση οδηγιών και, το πιο σημαντικό, εκφράσεων αγάπης μπορεί να δώσει στα παιδιά θετικά περιβάλλοντα που θα βοηθήσουν την ψυχική τους υγεία με την πάροδο του χρόνου.

Πόσο αποτελεσματική είναι η εκπαίδευση γονέων;

Οι αυστραλιανές κατευθυντήριες γραμμές για τη θεραπεία της ΔΕΠΥ που βασίζονται σε στοιχεία εξέτασαν τα στοιχεία και βρήκαν ότι η φαρμακευτική θεραπεία ήταν πιο αποτελεσματική από τη μη φαρμακευτική θεραπεία στη μείωση των βασικών συμπτωμάτων της ΔΕΠΥ. Αλλά οι συνδυασμένες θεραπείες ήταν καλύτερες από οποιαδήποτε θεραπεία μόνη της. Το Εθνικό Ινστιτούτο Κλινικής Αριστείας του Ηνωμένου Βασιλείου συνιστά τα σχέδια διαχείρισης της ΔΕΠΥ να περιλαμβάνουν θεραπείες για την αντιμετώπιση των ψυχολογικών, συμπεριφορικών και εκπαιδευτικών ή επαγγελματικών αναγκών του παιδιού.

Υπάρχουν στοιχεία που υποστηρίζουν την εκπαίδευση γονέων για παιδιά ηλικίας 5 έως 17 ετών και περισσότερα στοιχεία για τη χρήση της σε παιδιά κάτω των πέντε ετών και σε οικογένειες παιδιών που έχουν επίσης εναντιωματική προκλητική διαταραχή ή διαταραχή συμπεριφοράς, τα οποία χρειάζονται πιο εντατική υποστήριξη. Χρειάζεται όμως περισσότερη έρευνα σχετικά με τη διάρκεια και τη μορφή της εκπαίδευσης των γονέων. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας συνιστά επίσης γονικές παρεμβάσεις επειδή ενισχύουν τη σχέση γονέα-παιδιού, βοηθούν με εναλλακτικές λύσεις αντί της βίαιης πειθαρχίας και μειώνουν τις συναισθηματικές προβληματικές συμπεριφορές στα παιδιά.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Δεν υπάρχουν κλινικές οδηγίες στις ΗΠΑ για τη θεραπεία και τη διάγνωση της ΔΕΠΥ ενηλίκων: Αυτό μπορεί να αλλάξει σύντομα

Πώς γίνεται η διάγνωση για ΔΕΠΥ;

Πώς η δυσπραξία επηρεάζει την ευημερία των παιδιών;

Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης στον τομέα της διάσπασης ελλειματικής προσοχής

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Σύνδρομο klippel- Feil: Μια σπάνια συγγενής ανωμαλία

Η αιτία του συνδρόμου Klippel-Feil είναι συνήθως γενετική, με πολλές περιπτώσεις να σχετίζονται με μεταλλάξεις σε συγκεκριμένα γονίδια που επηρεάζουν την ανάπτυξη των σπονδύλων. Η κατάσταση μπορεί να είναι οικογενής ή να εμφανίζεται τυχαία.

Μουσική: Μειώνει την αναστάτωση σε άτομα με άνοια

Μουσική: Μία από τις πιο αποτελεσματικές και ανακουφιστικές παρεμβάσεις για τη διαχείριση της δυσφορίας σε άτομα με άνοια είναι η εξατομικευμένη μουσικοθεραπεία, μια πρακτική που αξιοποιεί τη δύναμη της μουσικής για να βελτιώσει την ποιότητα ζωής αυτών των ατόμων.

39 εβδομάδες: Είναι ο ιδανικός χρόνος τοκετού για γυναίκες με υπερτασικές διαταραχές

39 εβδομάδες: Μία πρωτοποριακή μελέτη, η μεγαλύτερη του είδους της, αποκάλυψε ότι οι 39 εβδομάδες εγκυμοσύνης είναι η ιδανική στιγμή για τον τοκετό σε γυναίκες με υπερτασικές εγκυμοσύνες, όπως αυτές με προεκλαμψία ή χρόνια υπέρταση.

Αργή γήρανση: Οι εξελίξεις που αλλάζουν τον τρόπο που ζούμε

Αργή γήρανση: Η έρευνα, που πραγματοποιήθηκε από ομάδα γεροντολόγων, εξέτασε πώς διάφοροι παράγοντες, όπως ο τρόπος ζωής, η γενετική και οι καινοτομίες στην υγειονομική περίθαλψη, συμβάλλουν στην επιβράδυνση της φυσικής διαδικασίας γήρανσης.

Γλυκαντικά: Ενισχύουν την επίδραση της καφεΐνης

Γλυκαντικά: Μια νέα μελέτη αποκάλυψε μια ενδιαφέρουσα αλληλεπίδραση μεταξύ γλυκαντικών και καφεΐνης στον καφέ, υποδεικνύοντας ότι αυτός ο συνδυασμός μπορεί να ενισχύσει τις διεγερτικές επιδράσεις της καφεΐνης, ιδιαίτερα σε άτομα που χαρακτηρίζονται ως «νυχτόβια».

Παπούτσια υψηλής απορρόφησης: Μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο τραυματισμών στους δρομείς;

Παπούτσια υψηλής απορρόφησης: Μια πρόσφατη μελέτη ρίχνει φως σε μια ανησυχητική τάση μεταξύ των δρομέων: ο τύπος των παπουτσιών που φοράνε μπορεί να συμβάλλει σε αυξημένο κίνδυνο τραυματισμού.

Σπιτικά γεύματα: Ένα κλειδί για τη φυσική και ψυχική υγεία των εφήβων

Σπιτικά γεύματα: Μια πρόσφατη μελέτη αναδεικνύει έναν εκπληκτικό αλλά σημαντικό παράγοντα που συμβάλλει στη συνολική υγεία των εφήβων: την παρουσία και τη χρήση της οικιακής κουζίνας.

Close Icon