Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Επιστημονικά Νέα

Σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου – Τεράστια θέματα ασφαλείας στα βρεφικά

Σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου – Τεράστια θέματα ασφαλείας στα βρεφικά

Στις διαφημίσεις, οι γονείς είναι πιθανό να αποδεχτούν και να εκτιμήσουν τις πληροφορίες που παρουσιάζονται χωρίς να αξιολογούν κριτικά την εγκυρότητά τους.


Φανταστείτε ότι χαλαρώνετε άνετα στο σπίτι, παρακολουθείτε τηλεόραση, όταν εμφανίζεται μια διαφήμιση αυτοκινήτου που δείχνει ένα όχημα να ταξιδεύει με μεγάλη ταχύτητα σε έναν ανεμοδαρμένο δρόμο. Στο εσωτερικό, ένα βρέφος φαίνεται σε ένα βρεφικό κάθισμα που… δεν είναι ασφαλισμένο. Πώς θα σας έκανε να νιώθετε αυτή η διαφήμιση για τον διαφημιστή; Ευτυχώς αυτό δεν συμβαίνει ποτέ στην πραγματική ζωή, σωστά;

Δυστυχώς, αυτό ακριβώς συμβαίνει σε έναν σχετικό τομέα. Σε μια μελέτη που μόλις δημοσιεύτηκε στο The Journal of Pediatrics, διαπιστώθηκε ότι σχεδόν το 80% των συσκευασιών βρεφικών προϊόντων που απεικονίζουν ένα βρέφος που κοιμάται εμφανίζει μια θέση ύπνου που προσδιορίζεται σαφώς ως κύριος παράγοντας κινδύνου για το σύνδρομο αιφνίδιου βρεφικού θανάτου (SIDS).

Το SIDS είναι ο απροσδόκητος θάνατος ενός μωρού ηλικίας κάτω του 1 έτους που παραμένει ανεξήγητος μετά από πλήρη έρευνα. Κάθε χρόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες, σημειώνονται περίπου 1.400 θάνατοι λόγω SIDS (στοιχεία για το έτος 2020).

Περισσότερες από 600 συσκευασίες για βρεφικές πάνες ερευνήθηκαν σε 11 χώρες

Ως μέρος αυτού του έργου, ερευνητές από το Inserm, το Université Paris Cité και το HEC Paris, σε συνεργασία με τα Πανεπιστημιακά Νοσοκομεία Greater Paris (AP-HP), το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Nantes και άλλες ευρωπαϊκές ερευνητικές δομές, μελέτησαν εικόνες που εμφανίζονται σε πακέτα παιδικών πάνας σε 11 ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ιταλία και η Ισπανία.

Η ερευνητική ομάδα εντόπισε 631 συσκευασίες πάνας για μωρά που ζυγίζουν λιγότερο από 5 κιλά. Στο 49% από αυτούς, υπήρχε μια φωτογραφία με ένα μωρό που κοιμόταν. Οι αναλύσεις έδειξαν ότι το 79% των συσκευασιών που απεικονίζουν ένα μωρό που κοιμάται δεν συνάδουν με τουλάχιστον μία σύσταση για την πρόληψη του SIDS. Για παράδειγμα, ένα μωρό απεικονίστηκε σε πρηνή θέση ή στο πλάι το 45% του χρόνου, με μαλακά αντικείμενα ή χαλαρά κλινοσκεπάσματα (μαξιλάρια, παιχνίδια που μοιάζουν με μαξιλάρια, γεμιστά παιχνίδια, παπλώματα, παπλώματα, προβιές, κουβέρτες, μη τοποθετημένο σεντόνι ή προφυλακτήρας μαξιλαράκια) στο 51%, ή κοινή χρήση της επιφάνειας ύπνου με άλλο άτομο στο 10%.

Εν ολίγοις, σε όλες τις χώρες, η ομάδα έδειξε σταθερά ότι ένα πολύ μεγάλο ποσοστό εικόνων δεν συνάδει με τις συστάσεις ασφαλούς βρεφικού ύπνου – με πολλές εικόνες που απεικονίζουν μωρά να κοιμούνται με το στομάχι τους (σε πρηνή θέση) ή στο πλάι, σε χαλαρό κρεβάτι ή περιτριγυρισμένα από αντικείμενα , ή να μοιράζεστε μια επιφάνεια ύπνου με άλλο άτομο.

Συστάσεις πρόληψης βασισμένες σε επιστημονικά δεδομένα

Υπάρχουν, ωστόσο, συστάσεις για την πρόληψη του συνδρόμου αιφνίδιου βρεφικού θανάτου που δημοσιεύονται από την Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, δεδομένα γνωστά από τη δεκαετία του 1990 και ενημερωμένα τον Οκτώβριο του 2016.

Οι κύριες συστάσεις του είναι οι εξής:

  • Τοποθετήστε τα βρέφη στην πλάτη τους για ύπνο στον δικό τους χώρο ύπνου χωρίς άλλα άτομα.
  • Χρησιμοποιήστε μια κούνια, μια κούνια ή μια φορητή αυλή παιχνιδιού με ένα σταθερό, επίπεδο στρώμα και ένα εφαρμοστό σεντόνι. Αποφύγετε τον ύπνο σε καναπέ ή πολυθρόνα ή σε συσκευή καθίσματος, όπως κούνια ή κάθισμα ασφαλείας αυτοκινήτου (εκτός όταν οδηγείτε στο αυτοκίνητο).
  • Κρατήστε χαλαρές κουβέρτες, μαξιλάρια, γεμιστά παιχνίδια, προφυλακτήρες και άλλα μαλακά αντικείμενα έξω από τον χώρο ύπνου.
  • Θηλάστε αν είναι δυνατόν και αποφύγετε το κάπνισμα.

 

Η διαφήμιση μπορεί να δημιουργήσει μια απατηλή αίσθηση αλήθειας

Στις επιστήμες της συμπεριφοράς και στην ιατρική βιβλιογραφία, είναι ευρέως γνωστό ότι οι εικόνες έχουν τη δύναμη να επηρεάσουν τις συνήθειες των καταναλωτών, που κυμαίνονται από το αλκοόλ μέχρι το θηλασμό. Γνωρίζουμε επίσης ότι ενώ οι διαφημιστικές εικόνες ήταν ιστορικά σημαντικά εργαλεία πειθούς, ήταν εξίσου πηγή πληροφοριών για τους καταναλωτές. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι ο όρος διαφήμιση προέρχεται από τη γαλλική λέξη avertissement, που σημαίνει “προειδοποίηση”. και ο όρος δημοσιότητα σημαίνει «δημοσιεύω». Επομένως, η βασική αποστολή της διαφήμισης είναι να ενημερώνει, να προειδοποιεί αλλά και να πείθει.

Όταν μια διαφήμιση μεταφέρει μη έγκυρες πληροφορίες, όπως η απεικόνιση ενός μωρού σε μια επικίνδυνη στάση ύπνου, παρουσιάζει δύο σημαντικά ζητήματα όσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο οι γονείς επεξεργάζονται αυτές τις πληροφορίες. Ένα πρώτο ζήτημα είναι ότι οι καταναλωτές γενικά πιστεύουν ότι οι διαφημιστικές εικόνες δημιουργούνται από ειδικούς και ως εκ τούτου τις θεωρούν ως έγκυρες πηγές.

Συγκεκριμένα, μια διαφημιστική εικόνα για βρεφικά προϊόντα λειτουργεί ως αρχή για τους νέους γονείς, καθώς —ιδιαίτερα για έναν ευάλωτο πληθυσμό όπως τα μωρά— οι κατασκευαστές αναμένεται να γνωρίζουν τι κάνουν. Ως αποτέλεσμα, οι γονείς είναι πιθανό να αποδεχτούν και να εκτιμήσουν τις πληροφορίες που παρουσιάζονται χωρίς να αξιολογούν κριτικά την εγκυρότητά τους. Αυτό το φαινόμενο ήταν από καιρό γνωστό ως προκατάληψη της αρχής στη λήψη αποφάσεων.

Ένα δεύτερο ζήτημα μπορεί να είναι ακόμη πιο ολέθριο:

Μπορεί να υποστηρίξετε ότι οι γονείς γνωρίζουν τις συστάσεις για ασφαλή ύπνο, οι οποίες συχνά τους κοινοποιούνται στο μαιευτήριο ή όταν επισκέπτονται τον παιδίατρό τους. Δυστυχώς, η επανειλημμένη έκθεση στις ίδιες λανθασμένες πληροφορίες στη συσκευασία του μωρού (π.χ. η επανειλημμένη έκθεση σε ένα μωρό που δεν κοιμάται ανάσκελα) μπορεί να δημιουργήσει μια ψευδαίσθηση αλήθειας. Ακόμη και όταν οι άνθρωποι γνωρίζουν ότι οι πληροφορίες είναι λανθασμένες, μπορεί να καταλήξουν να πιστεύουν ότι δεν είναι τόσο λανθασμένες. Εν ολίγοις, ενώ γνωρίζουν ότι συνιστάται ο ύπνος ανάσκελα, οι γονείς μπορεί να καταλήξουν να πιστεύουν ότι ο ύπνος σε πρηνή θέση είναι επίσης καλός.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

9 βασικοί κανόνες ασφαλείας που πρέπει να τηρούνται ευλαβικά για τα παιδιά στο σπίτι

Χαμηλότερος κίνδυνος νεογνικής νοσηρότητας σε βρέφη από μητέρες εμβολιασμένες έναντι του Sars-Cov-2

Τα ποσοστά αιφνίδιου θανάτου 16 φορές υψηλότερα στους αστέγους

Πώς επηρεάζεται ένα έμβρυο από τη διατροφή της μητέρας;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Είναι η διαλείπουσα νηστεία η νέα τάση στη διατροφή που αντικαθιστά τις κλασικές δίαιτες;

Διαλείπουσα νηστεία: Μια νέα μελέτη υποδεικνύει ότι η διαλείπουσα νηστεία μπορεί να είναι μια πιο αποτελεσματική εναλλακτική σε σχέση με τα παραδοσιακά διαιτητικά προγράμματα, αμφισβητώντας τις συμβατικές μεθόδους διαχείρισης του βάρους.

Ποιοι παράγοντες διαφοροποιούν ανδρική και γυναικεία εκδήλωση του συνδρόμου Τουρέτ:

Σύνδρομο Τουρέτ: Παρόλο που η διαταραχή είναι σχετικά σπάνια, επηρεάζοντας περίπου το 1% του πληθυσμού, συχνά παρεξηγείται, ιδιαίτερα ως προς τον τρόπο που εκδηλώνεται διαφορετικά μεταξύ ανδρών και γυναικών.

Είναι οι λιπώδεις μύες ο κρυφός κίνδυνος για την καρδιά ανεξάρτητα από το βάρος σώματος;

Λιπώδεις μύες: Μια πρόσφατη μελέτη αποκάλυψε μια ανησυχητική σύνδεση μεταξύ των λιπώδους μυών και αυξημένου κινδύνου καρδιοπαθειών, ανεξάρτητα από το συνολικό σωματικό βάρος ενός ατόμου.

Τι μπορεί να οδηγήσει σε νόσο του Crohn

Νόσος του Crohn: Η ασθένεια του Crohn είναι μια χρόνια φλεγμονώδης πάθηση του πεπτικού συστήματος, η οποία μπορεί να επηρεάσει οποιοδήποτε τμήμα του, από το στόμα έως τον πρωκτό. Παρόλο που η ακριβής αιτία της νόσου παραμένει άγνωστη,

Ποια είναι τα στάδια του ύπνου;

Ύπνος: Ο ύπνος αποτελεί μια σύνθετη διαδικασία που περιλαμβάνει διάφορες φάσεις ή στάδια, καθένα από τα οποία έχει διαφορετικά χαρακτηριστικά και σημαντικό ρόλο στην αποκατάσταση του οργανισμού. Οι φάσεις του ύπνου

Πόσα είδη αμνησίας υπάρχουν;

Αμνησία: Η αμνησία είναι μια διαταραχή της μνήμης που μπορεί να προκληθεί από διάφορους παράγοντες, όπως τραυματισμοί στο κεφάλι, ασθένειες, ψυχολογικές καταστάσεις ή εγκεφαλικές παθήσεις. Υπάρχουν διάφοροι τύποι αμνησίας,

Πώς επιδρά η υπέρταση στον εγκέφαλο;

Υπέρταση: Η υπέρταση, ή αλλιώς υψηλή αρτηριακή πίεση, είναι μία από τις πιο κοινές καρδιοαγγειακές παθήσεις που επηρεάζει εκατομμύρια ανθρώπους παγκοσμίως. Αν και η υπέρταση συνδέεται κυρίως με τις καρδιοπάθειες

Close Icon