Τα social media έχουν κυριεύσει τη ζωή μας. Κι ενώ ξεκίνησαν σαν παιχνίδι, πλέον δεν είναι μόνο αυτό. Τα social media είναι για πολλούς ένας εύκολος και ανέξοδος τρόπος να ρωτήσουν και μάθουν για ό,τι τους απασχολεί, ακόμα και για το πιο σοβαρό θέμα υγείας.
Κι επειδή όλοι μας κάποια στιγμή έχουμε μπει στο google για να αναζητήσουμε τι είναι τα σημάδια που έχουμε στο σώμα μας ή τι σημαίνει ο υψηλός πυρετός κλπ, οι ειδικοί προτείνουν σε γιατρούς και κλινικές να δραστηριοποιηθούν στα social media ώστε ο κόσμος να βρίσκει εύκολα σωστές και επιστημονικές απαντήσεις και να μην «χάνεται» σε γνώμες μη ειδικών που κυκλοφορούν στο internet και μπορεί να αποβούν επικίνδυνες.
Καθώς το 40% των πολιτών ψάχνει στο internet για θέματα υγείας, οι επαγγελματίες υγείας έχουν την υποχρέωση να δημιουργήσουν επιστημονικό εκπαιδευτικό περιεχόμενο για τα social media ώστε να βοηθήσουν τον πολίτη σε θέματα που σχετίζονται με την υγεία, προστατεύοντας από παραπλανητικές και αναξιόπιστες πληροφορίες.
Άτομα ηλικίας 18 έως 24 ετών είναι περισσότερο από δύο φορές πιο πιθανό, σε σχέση με άτομα ηλικίας 45-54 ετών, να χρησιμοποιούν τα social media για συζητήσεις που αφορούν την υγεία. Για αυτό πρέπει οι επαγγελματίες υγείας να δώσουν προσοχή σε αυτή τη γενιά που δεν πρέπει να λαμβάνει αμφιβόλου προελεύσεως πληροφορίες, αλλά πρέπει να έχει πρόσβαση σε σοβαρά επιστημονικά άρθρα. Είναι εντυπωσιακό πως το 90% των ατόμων ηλικίας 18-24 εμπιστεύονται τις ιατρικές πληροφορίες που ανακαλύπτουν στα social media.
Ένας στους πέντε κατόχους smartphone έχει στο κινητό του τηλέφωνο τουλάχιστον μια εφαρμογή για την υγεία (άσκηση, διατροφή, βάρος, είναι οι πιο δημοφιλείς). Αυτό «στέλνει μήνυμα» στους γιατρούς και τους οργανισμούς υγείας πως πρέπει να επενδύσουν σε εξειδικευμένες εφαρμογές που να σχετίζονται με την υγεία.
Είναι γεγονός επίσης, πως τα social media αποτελούν πλέον την καλύτερη διαφήμιση ή δυσφήμιση. Το 47% των πολιτών δηλώνει πως τα social media επηρεάζουν την επιλογή τους για έναν γιατρό, για ένα νοσοκομείο κλπ.
Τα social media είναι επίσης και εύκολος και «ανώδυνος» τρόπος να μιλήσει ένας ασθενής για το πρόβλημά του. Ένας στους τρεις μοιράζεται πληροφορίες με άλλους ασθενείς σε διάφορα forums ή σελίδες. Στόχος των επαγγελματιών υγείας είναι να διεισδύσουν σε αυτές τις συζητήσεις για να παρέχουν σωστές και αξιόπιστες πληροφορίες.
Μεγάλο εύρος «πελατών» για τους επαγγελματίες υγείας είναι οι γονείς. Το 37% των γονέων πλέον αναζητούν ιατρικές απαντήσεις online.
Αυτό που πρέπει επίσης, να λάβουν υπόψιν τους οι επαγγελματίες υγείας, είναι πως το 60% των χρηστών των social media είναι πιο πιθανό να εμπιστεύονται αναρτήσεις θέσεων που προέρχονται από γιατρούς παρά από οποιαδήποτε άλλη πηγή. Για αυτό επιβάλλεται οι γιατροί να «μπουν» στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Οι γιατροί που θα θελήσουν να «ενεργοποιηθούν» στα social media θα πρέπει να έχουν στο νου του πως οι «πελάτες» έχουν απορίες αλλά έχουν και απαιτήσεις. Το 49% των χρηστών περιμένει απάντηση (είτε σε κάποια ερώτηση είτε σε αίτημα για ραντεβού) εντός ολίγων ωρών. Οι όποιες σελίδες έχουν οι γιατροί πρέπει λοιπόν, να ενημερώνονται και να υπάρχει άμεση επικοινωνία με τον πολίτη. Μια ανενεργή σελίδα είναι χειρότερη από το να μην υπάρχει καθόλου σελίδα.
Στην Ελλάδα, 8 στους 10 Έλληνες χρήστες internet δηλώνουν ότι το χρησιμοποιούν για να συλλέξουν πληροφορίες ιατρικού περιεχομένου. Επίσης, 1 στους 2 Έλληνες χρήστες internet δηλώνει ότι προτιμά να επισκεφθεί έναν γιατρό που έχει ενεργή συμμετοχή στο διαδίκτυο, γιατί τον «νιώθει πάντα δίπλα του». Την ίδια στιγμή, παρά την τεράστια ζήτηση για πληροφορίες ιατρικού περιεχομένου από τους πολίτες, μόνο το 7% των Ελλήνων ιατρών δηλώνει ότι χρησιμοποιεί συχνά το internet για να ενημερώσει τον κόσμο για θέματα της ειδικότητάς του.
Δείτε εδώ γραφήματα για την σχέση ιατρών και social media, σε έρευνα που έγινε στις ΗΠΑ
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube