Σχεδιάζουν επίσης να μελετήσουν άτομα που έμαθαν μία γλώσσα από τη βρεφική ηλικία, αλλά μετακόμισαν στις Ηνωμένες Πολιτείες σε πολύ νεαρή ηλικία και άρχισαν να μιλούν τα αγγλικά ως κυρίαρχη γλώσσα τους, ενώ γίνονται λιγότερο ικανοί στη μητρική τους γλώσσα, για να βοηθήσουν στην αποσύνδεση των επιπτώσεων της επάρκειας από την ηλικία της απόκτησης των εγκεφαλικών αποκρίσεων.
Πολύγλωσσοι: Μια νέα μελέτη ανθρώπων που μιλούν πολλές γλώσσες διαπίστωσε ότι υπάρχει κάτι ιδιαίτερο σχετικά με το πώς ο εγκέφαλος επεξεργάζεται τη μητρική τους γλώσσα. Στους εγκεφάλους αυτών των πολύγλωσσων -των ατόμων που μιλούν πέντε ή περισσότερες γλώσσες– ανάβουν οι ίδιες γλωσσικές περιοχές όταν ακούν οποιαδήποτε από τις γλώσσες που μιλούν. Γενικά, αυτό το δίκτυο ανταποκρίνεται πιο έντονα σε γλώσσες στις οποίες ο ομιλητής είναι πιο ικανός, με μια αξιοσημείωτη εξαίρεση: τη μητρική γλώσσα του ομιλητή. Όταν ακούτε τη μητρική του γλώσσα, η δραστηριότητα του γλωσσικού δικτύου μειώνεται σημαντικά. Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι υπάρχει κάτι μοναδικό σχετικά με την πρώτη γλώσσα που αποκτά κανείς, που επιτρέπει στον εγκέφαλο να την επεξεργαστεί με ελάχιστη προσπάθεια, λένε οι ερευνητές.
«Κάτι το κάνει λίγο πιο εύκολο στην επεξεργασία —ίσως είναι ότι αφιερώσατε περισσότερο χρόνο χρησιμοποιώντας αυτήν τη γλώσσα—και έχετε μια βουτιά στη δραστηριότητα για τη μητρική γλώσσα σε σύγκριση με άλλες γλώσσες που μιλάτε καλά», λέει η Evelina Fedorenko, αναπληρώτρια καθηγήτρια νευροεπιστήμης στο MIT, μέλος του Ινστιτούτου McGovern για την Έρευνα Εγκεφάλου του MIT και η ανώτερη συγγραφέας της μελέτης. Η Saima Malik-Moraleda, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Πρόγραμμα Βιοεπιστήμης και Τεχνολογίας Λόγου και Ακοής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, και η Olessia Jouravlev, πρώην μεταδιδάκτορας του MIT που είναι τώρα αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Carleton, είναι οι κύριοι συγγραφείς της εργασίας, η οποία εμφανίζεται στο το περιοδικό Εγκεφαλικός Φλοιός (Cerebral Cortex).
Πολλές γλώσσες, ένα δίκτυο
Το δίκτυο επεξεργασίας της γλώσσας του εγκεφάλου, που βρίσκεται κυρίως στο αριστερό ημισφαίριο, περιλαμβάνει περιοχές στον μετωπιαίο και κροταφικό λοβό. Σε μια μελέτη του 2021, το εργαστήριο του Fedorenko διαπίστωσε ότι στους εγκεφάλους των πολύγλωσσων, το γλωσσικό δίκτυο ήταν λιγότερο ενεργό όταν άκουγαν τη μητρική τους γλώσσα από τα γλωσσικά δίκτυα των ανθρώπων που μιλούν μόνο μία γλώσσα. Στη νέα μελέτη, οι ερευνητές ήθελαν να επεκτείνουν αυτό το εύρημα και να διερευνήσουν τι συμβαίνει στον εγκέφαλο των πολύγλωσσων καθώς ακούν γλώσσες στις οποίες έχουν διαφορετικά επίπεδα επάρκειας. Η μελέτη πολύγλωσσων μπορεί να βοηθήσει τους ερευνητές να μάθουν περισσότερα για τις λειτουργίες του γλωσσικού δικτύου και πώς οι γλώσσες που μαθαίνονται αργότερα στη ζωή μπορεί να αντιπροσωπεύονται διαφορετικά από μια μητρική γλώσσα ή γλώσσες. “Με τα πολύγλωσσα, μπορείτε να κάνετε όλες τις συγκρίσεις μέσα σε ένα άτομο. Έχετε γλώσσες που ποικίλλουν κατά μήκος μιας συνέχειας και μπορείτε να προσπαθήσετε να δείτε πώς ο εγκέφαλος ρυθμίζει τις αποκρίσεις ως συνάρτηση της επάρκειας”, λέει ο Fedorenko. Για τη μελέτη, οι ερευνητές στρατολόγησαν 34 πολύγλωσσους, καθένας από τους οποίους είχε τουλάχιστον κάποιο βαθμό επάρκειας σε πέντε ή περισσότερες γλώσσες, αλλά δεν ήταν δίγλωσσοι ή πολύγλωσσοι από τη βρεφική ηλικία. Δεκαέξι από τους συμμετέχοντες μιλούσαν 10 ή περισσότερες γλώσσες, συμπεριλαμβανομένου ενός που μιλούσε 54 γλώσσες με τουλάχιστον κάποια επάρκεια. Κάθε συμμετέχων σαρώθηκε με λειτουργική μαγνητική τομογραφία (fMRI) καθώς άκουγε αποσπάσματα που διαβάζονταν σε οκτώ διαφορετικές γλώσσες. Αυτά περιελάμβαναν τη μητρική τους γλώσσα, μια γλώσσα στην οποία γνώριζαν πολύ καλά, μια γλώσσα στην οποία είχαν μέτρια γνώση και μια γλώσσα στην οποία περιέγραφαν ότι είχαν χαμηλή επάρκεια. Έγινε επίσης σάρωση ενώ άκουγαν τέσσερις γλώσσες που δεν μιλούσαν καθόλου. Δύο από αυτές ήταν γλώσσες της ίδιας οικογένειας (όπως οι ρομανικές γλώσσες) ως γλώσσα που μπορούσαν να μιλήσουν, και δύο ήταν γλώσσες εντελώς άσχετες με οποιαδήποτε γλώσσα μιλούσαν. Τα αποσπάσματα που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη προέρχονταν από δύο διαφορετικές πηγές, τις οποίες οι ερευνητές είχαν αναπτύξει προηγουμένως για άλλες γλωσσικές μελέτες. Το ένα ήταν ένα σύνολο Βιβλικών ιστοριών που ηχογραφήθηκαν σε πολλές διαφορετικές γλώσσες και το άλλο αποτελούνταν από αποσπάσματα από την «Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» μεταφρασμένα σε πολλές γλώσσες. Οι σαρώσεις εγκεφάλου αποκάλυψαν ότι το γλωσσικό δίκτυο φώτιζε περισσότερο όταν οι συμμετέχοντες άκουγαν γλώσσες στις οποίες ήταν οι πιο ικανοί. Ωστόσο, αυτό δεν ίσχυε για τις μητρικές γλώσσες των συμμετεχόντων, οι οποίες ενεργοποίησαν το γλωσσικό δίκτυο πολύ λιγότερο από τις μη μητρικές γλώσσες στις οποίες είχαν παρόμοια επάρκεια. Αυτό υποδηλώνει ότι οι άνθρωποι είναι τόσο ικανοί στη μητρική τους γλώσσα που το γλωσσικό δίκτυο δεν χρειάζεται να εργαστεί πολύ σκληρά για να την ερμηνεύσει. “Καθώς αυξάνετε την επάρκεια, μπορείτε να δεσμεύσετε γλωσσικούς υπολογισμούς σε μεγαλύτερο βαθμό, έτσι ώστε να λαμβάνετε αυτές τις προοδευτικά ισχυρότερες απαντήσεις. Αλλά στη συνέχεια, εάν συγκρίνετε μια γλώσσα πραγματικά υψηλής επάρκειας και μια μητρική γλώσσα, μπορεί να είναι ότι η μητρική γλώσσα είναι απλώς μια λίγο πιο εύκολη, πιθανώς επειδή είχατε περισσότερη εμπειρία με αυτή», λέει ο Fedorenko.
Εμπλοκή του εγκεφάλου
Οι ερευνητές παρατήρησαν ένα παρόμοιο φαινόμενο όταν οι πολύγλωσσοι άκουγαν γλώσσες που δεν μιλούν: Το γλωσσικό τους δίκτυο ήταν περισσότερο αφοσιωμένο όταν άκουγε γλώσσες που σχετίζονται με μια γλώσσα που μπορούσαν να κατανοήσουν, σε σύγκριση με την ακρόαση εντελώς άγνωστων γλωσσών. “Εδώ λαμβάνουμε μια υπόδειξη ότι η απόκριση στο γλωσσικό δίκτυο κλιμακώνεται ανάλογα με το πόσα καταλαβαίνετε από την εισαγωγή”, λέει ο Malik-Moraleda. “Δεν προσδιορίσαμε ποσοτικά το επίπεδο κατανόησης εδώ, αλλά στο μέλλον σχεδιάζουμε να αξιολογήσουμε πόσο οι άνθρωποι καταλαβαίνουν πραγματικά τα αποσπάσματα που ακούνε και στη συνέχεια να δούμε πώς σχετίζεται αυτό με την ενεργοποίηση.” Οι ερευνητές διαπίστωσαν επίσης ότι ένα δίκτυο εγκεφάλου γνωστό ως δίκτυο πολλαπλής ζήτησης, το οποίο ενεργοποιείται κάθε φορά που ο εγκέφαλος εκτελεί μια γνωστικά απαιτητική εργασία, ενεργοποιείται επίσης όταν ακούει κανείς γλώσσες άλλες από τη μητρική του γλώσσα. “Αυτό που βλέπουμε εδώ είναι ότι οι γλωσσικές περιοχές εμπλέκονται όταν επεξεργαζόμαστε όλες αυτές τις γλώσσες και, στη συνέχεια, υπάρχει αυτό το άλλο δίκτυο που χρησιμοποιείται για μη μητρικές γλώσσες για να σας βοηθήσει επειδή είναι πιο δύσκολο έργο”, λέει ο Malik-Moraleda. . Σε αυτή τη μελέτη, οι περισσότεροι από τους πολύγλωσσους άρχισαν να μελετούν τις μη μητρικές τους γλώσσες ως έφηβοι ή ενήλικες, αλλά σε μελλοντική εργασία, οι ερευνητές ελπίζουν να μελετήσουν άτομα που έμαθαν πολλές γλώσσες από πολύ μικρή ηλικία. Σχεδιάζουν επίσης να μελετήσουν άτομα που έμαθαν μία γλώσσα από τη βρεφική ηλικία, αλλά μετακόμισαν στις Ηνωμένες Πολιτείες σε πολύ νεαρή ηλικία και άρχισαν να μιλούν τα αγγλικά ως κυρίαρχη γλώσσα τους, ενώ γίνονται λιγότερο ικανοί στη μητρική τους γλώσσα, για να βοηθήσουν στην αποσύνδεση των επιπτώσεων της επάρκειας από την ηλικία της απόκτησης των εγκεφαλικών αποκρίσεων.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube