Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Επιστημονικά Νέα

Παθητική μάθηση: Διαμορφώνει την ανάπτυξη των παιδιών;

Παθητική μάθηση: Διαμορφώνει την ανάπτυξη των παιδιών;

Παθητική μάθηση: Πρόσφατες έρευνες στη ψυχολογία έχουν αποκαλύψει ένα ενδιαφέρον εύρημα: τα παιδιά συνεχίζουν να απορροφούν πληροφορίες και να μαθαίνουν, ακόμα και όταν δεν δίνουν ενεργή προσοχή.


Πρόσφατες έρευνες στη ψυχολογία έχουν αποκαλύψει ένα ενδιαφέρον εύρημα: τα παιδιά συνεχίζουν να απορροφούν πληροφορίες και να μαθαίνουν, ακόμα και όταν δεν δίνουν ενεργή προσοχή. Παραδοσιακά, θεωρούταν ότι η μάθηση συμβαίνει μόνο όταν τα παιδιά εστιάζουν σε μια δραστηριότητα ή έργο. Ωστόσο, μελέτες δείχνουν ότι τα παιδιά μπορούν να απορροφήσουν πληροφορίες από το περιβάλλον τους χωρίς να είναι συνειδητά ενήμερα γι’ αυτό, υποδεικνύοντας ότι ο εγκέφαλός τους είναι πάντα σε κατάσταση μάθησης, επεξεργαζόμενος και αποθηκεύοντας νέες πληροφορίες ακόμη και στις φαινομενικά παθητικές στιγμές.

Οι ψυχολόγοι ενδιαφέρονται εδώ και καιρό για την ικανότητα του εγκεφάλου να μαθαίνει παθητικά, και πρόσφατα πειράματα ρίχνουν φως σε αυτό το φαινόμενο. Σε μια σειρά μελετών, τα παιδιά εκτέθηκαν σε διάφορους τύπους ερεθισμάτων—όπως το να παρακολουθούν ένα βίντεο ή να ακούνε συνομιλίες—χωρίς να τους ζητείται να εστιάσουν ή να συγκρατήσουν πληροφορίες. Όταν δοκιμάστηκαν αργότερα, τα παιδιά έδειξαν σημαντική ανάκληση και κατανόηση λεπτομερειών που δεν είχαν εστιάσει ενεργά.

Ένα από τα πιο αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά αυτής της ανακάλυψης είναι το πώς τα παιδιά μπορούν να αντιληφθούν κοινωνικές ενδείξεις, γλωσσικά μοτίβα και ακόμα και σύνθετες έννοιες χωρίς άμεση διδασκαλία. Για παράδειγμα, τα μικρά παιδιά έχουν δείξει ότι μαθαίνουν νέες λέξεις ακούγοντας τις συνομιλίες των ενηλίκων ή μέσω του υποβάθρου, ακόμα κι αν δεν συμμετέχουν άμεσα στη συζήτηση. Αυτή η τυχαία μάθηση είναι ένα φυσικό μέρος της ανάπτυξης του παιδιού και μπορεί να συμβεί σε διάφορα περιβάλλοντα, από την τάξη μέχρι το σπίτι και ακόμα και όταν παίζουν με φίλους.

Η έννοια της μάθησης χωρίς προσοχή επεκτείνεται επίσης πέρα από την απόκτηση γλώσσας. Τα παιδιά μπορούν να απορροφήσουν μοτίβα και δομές από τον κόσμο γύρω τους, όπως η κατανόηση αιτίου και αποτελέσματος, κοινωνικών κανόνων ή συναισθηματικών ενδείξεων, όλα χωρίς να συνειδητοποιούν ότι μαθαίνουν. Οι ψυχολόγοι πιστεύουν ότι αυτή η παθητική μορφή μάθησης είναι απαραίτητη για τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά αναπτύσσουν ένα ευρύ φάσμα γνωστικών δεξιοτήτων που χρησιμοποιούν αργότερα στη ζωή.

Αυτά τα ευρήματα αμφισβητούν την παραδοσιακή άποψη της μάθησης, όπου η εστίαση ήταν πάντα στη σκόπιμη, στοχευμένη μάθηση. Τονίζουν επίσης τη σημασία της δημιουργίας ενός εμπλουτισμένου και διεγερτικού περιβάλλοντος για τα παιδιά, ακόμη και όταν δεν φαίνονται να συμμετέχουν ενεργά. Είτε παίζουν, παρακολουθούν μια ταινία ή απλώς αλληλεπιδρούν με τον κόσμο γύρω τους, τα παιδιά επεξεργάζονται συνεχώς πληροφορίες, μαθαίνοντας μέσω της παρατήρησης και της αλληλεπίδρασης.

Αυτή η νέα κατανόηση μπορεί να έχει σημαντικές επιπτώσεις για το πώς προσεγγίζουμε την εκπαίδευση, την ανατροφή και την ανάπτυξη των παιδιών. Υποδηλώνει ότι τα παιδιά πρέπει να εκτίθενται σε μια ποικιλία εμπλουτισμένων εμπειριών, ακόμα και όταν φαίνεται ότι είναι αποσυνδεδεμένα ή αδιάφορα. Κατανοώντας ότι η μάθηση συμβαίνει ακόμη και όταν τα παιδιά δεν είναι συγκεντρωμένα, μπορούμε να υποστηρίξουμε καλύτερα την γνωστική και συναισθηματική τους ανάπτυξη σε όλους τους τομείς της ζωής.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Γιατί μερικά παιδιά καθυστερούν να μάθουν νέες λέξεις;

Τι φταίει που τα σημερινά παιδιά δεν έχουν κίνητρα για μάθηση;

Είναι η μηχανική μάθηση ο νέος σύμμαχος στην πρόβλεψη της ΔΕΠΥ για παιδιά νηπιαγωγείου;

Γραμματική: Το εργαλείο που βοηθά τα παιδιά να μάθουν νέες λέξεις

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Άσκηση: Βοηθά τους ηλικιωμένους να διατηρήσουν τη γλωσσική και νοητική διαύγεια;

Άσκηση: Καθώς γερνάμε οι γνωστικές λειτουργίες αρχίζουν συχνά να υποχωρούν. Ωστόσο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η τακτική σωματική άσκηση μπορεί να αντισταθμίσει μερικές από αυτές τις ηλικιακές παρακμάσεις, ειδικά στον τομέα της γλώσσας.

Μπορεί το κόκκινο κρέας να επηρεάσει την υγεία του εγκεφάλου;

Κόκκινο κρέας: Μια πρόσφατη μελέτη έφερε στο φως τη δυνητική σχέση μεταξύ κατανάλωσης κόκκινου κρέατος και της υγείας του εγκεφάλου, αποκαλύπτοντας ότι η υπερβολική κατανάλωση κόκκινου κρέατος μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο άνοιας και νοητικής εξασθένησης.

Διαβήτης κύησης: Οδηγεί στον διαβήτη τύπου 2;

Διαβήτης κύησης: Μια πρόσφατη μελέτη έχει εντοπίσει τρεις βασικούς μοριακούς παράγοντες που συμβάλλουν στην ανάπτυξη διαβήτη τύπου 2 σε γυναίκες μετά την εγκυμοσύνη, ρίχνοντας φως στους σύνθετους μηχανισμούς που οδηγούν σε αυτήν την πάθηση.

Επηρεάζει η επιγενετική την ανάπτυξη των αγγείων του πλακούντα και την υγεία του εμβρύου;

Επιγενετική: Πρόσφατη έρευνα έχει αναδείξει τον καθοριστικό ρόλο της επιγενετικής ρύθμισης στην ανάπτυξη των αιμοφόρων αγγείων του πλακούντα, προσφέροντας νέες γνώσεις για την υγεία της εγκυμοσύνης και τις πιθανές επιπλοκές.

Η μόλυνση του νερού από πολυφθοροαλκυλικές ουσίες αυξάνει τον κίνδυνο σπάνιων καρκίνων;

Νερό: Μια πρόσφατη μελέτη έχει αποκαλύψει μια ανησυχητική σύνδεση μεταξύ της μόλυνσης του πόσιμου νερού με τις ουσίες πολυφθοροαλκυλικές και του αυξημένου κινδύνου ανάπτυξης σπάνιων τύπων καρκίνου.

Η ατμοσφαιρική ρύπανση ένας αόρατος κίνδυνος για τον διαβήτη

Ατμοσφαιρική ρύπανση: Μελέτη έδειξε ότι ορισμένες ευάλωτες ομάδες ήταν πιο ευαίσθητες στις επιβλαβείς συνέπειες της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, αυξάνοντας περαιτέρω τον κίνδυνο για διαβήτη τύπου 2.

Close Icon