Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Επιστημονικά Νέα

Παιδιά ηθική: Τα παιδιά λαμβάνουν υπόψη τις επιλογές του παρελθόντος όταν κρίνουν τους άλλους

Παιδιά ηθική: Τα παιδιά λαμβάνουν υπόψη τις επιλογές του παρελθόντος όταν κρίνουν τους άλλους

Παιδιά ηθική: Τα παιδιά ηλικίας 4 έως 9 ετών λαμβάνουν υπόψη τις επιλογές του παρελθόντος όταν κάνουν ηθικές κρίσεις για τους άλλους;


Μια νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Child Development από ερευνητές στο Boston College στη Μασαχουσέτη και στο Πανεπιστήμιο του Queensland διερευνά εάν τα παιδιά ηλικίας 4 έως 9 ετών λαμβάνουν υπόψη τις επιλογές του παρελθόντος όταν κάνουν ηθικές κρίσεις για τους άλλους. Τα ευρήματα έδειξαν ότι από την ηλικία των 6 ετών, τα παιδιά σκέφτηκαν τι θα μπορούσαν να έχουν κάνει οι χαρακτήρες όταν κρίνουν πόσο ωραία ή κακά συμπεριφέρονται και ότι οι ηθικές κρίσεις των παιδιών 4 και 5 ετών επηρεάζονταν μόνο από το πραγματικό αποτέλεσμα.

Όταν κάνουν ηθικές κρίσεις για πράξεις του παρελθόντος, οι ενήλικες συχνά σκέφτονται αντίθετα για το τι θα μπορούσε να είχε γίνει διαφορετικά. Ο προβληματισμός σχετικά με το τι θα μπορούσε να είχε συμβεί στο παρελθόν μας επιτρέπει να εξετάσουμε τις επιλογές που είχαμε στη διάθεσή μας, κάτι που με τη σειρά του είναι ένα σημαντικό στοιχείο για να κρίνουμε τη συμπεριφορά των άλλων. Πιθανότατα θα κρίναμε λιγότερο αυστηρά κάποιον που προκαλεί βλάβη, αν μάθουμε ότι δεν είχε άλλη επιλογή.

«Τα ευρήματά μας υπογραμμίζουν πώς η κατανόηση των επιλογών που είχε κάποιος είναι ένα ουσιαστικό χαρακτηριστικό για τη λήψη ώριμων και διακριτικών ηθικών κρίσεων», λέει η Shalini Gautam, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στο Κολέγιο της Βοστώνης. “Δείχνει ότι τα παιδιά μπορούν να το κάνουν αυτό από την ηλικία των έξι ετών. Τα παιδιά κάτω των έξι ετών μπορεί να μην έχουν ακόμη ενσωματώσει τις επιλογές που είχε κάποιος στη διάθεσή τους όταν κρίνουν τις πράξεις τους.”

Σε δύο μελέτες, σε 236 παιδιά ηλικίας τεσσάρων έως εννέα είπαν ιστορίες για δύο χαρακτήρες που είχαν μια επιλογή που οδήγησε σε ένα καλό ή κακό αποτέλεσμα και δύο χαρακτήρες που δεν είχαν επιλογή από το καλό ή το κακό αποτέλεσμα. Το δείγμα ήταν κυρίως λευκοί και μεσαίας τάξης από μια πόλη της Αυστραλίας. Όλα τα παιδιά δοκιμάστηκαν σε τοπικό μουσείο και έλαβαν ένα μικρό περιβραχιόνιο για τη συμμετοχή τους.

Στην αρχή της πρώτης μελέτης, τα παιδιά παρουσιάστηκαν με ένα iPad και έδειξαν μια εκπαιδευτική διαδικασία με εικόνες αντικειμένων σε ένα ντουλάπι που είχαν πέσει στην κατοχή ενός χαρακτήρα. Ο σκοπός αυτής της άσκησης ήταν να βεβαιωθεί ότι τα παιδιά κατανοούσαν τα αντικείμενα και τους κύριους χαρακτήρες που θα έβλεπαν στην κύρια ιστορία. Εισήχθησαν επίσης σε μια πεντάβαθμη κλίμακα “καλό προς το κακό” (π.χ. “Πώς συμπεριφέρεται η Σοφία απέναντι στην Κλάρα; Πολύ ωραία, λίγο ωραία, απλά εντάξει, λίγο κακή ή πολύ κακιά; Γιατί;”).

Τα παιδιά διηγήθηκαν μια ιστορία για τέσσερις χαρακτήρες που έφεραν ένα σνακ για να το μοιραστούν με έναν φίλο, στα γενέθλια αυτού του φίλου. Δύο από τους χαρακτήρες είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν ποιο σνακ θα έφερναν—είτε ένα που αρέσει στον φίλο τους είτε ένα δεν του αρέσει στον φίλο τους—και δύο από τους χαρακτήρες δεν είχαν επιλογή. Τα παιδιά βαθμολόγησαν τους χαρακτήρες που έφεραν το καλό σνακ ως «πιο ωραίο» από εκείνους που έφεραν το κακό σνακ.

Στη δεύτερη μελέτη, η ιστορία επικεντρώθηκε γύρω από έναν κεντρικό χαρακτήρα που φιλοξενούσε ένα «Lego Party». Οι χαρακτήρες με επιλογή επιλέγονται πάντα μεταξύ δύο στοιχείων, ενώ οι χαρακτήρες χωρίς επιλογή επέλεγαν πάντα το μεμονωμένο στοιχείο που ήταν διαθέσιμο. Για παράδειγμα, ορισμένα παιδιά μπορεί να έχουν βαθμολογήσει διαφορετικούς χαρακτήρες ανάλογα με το αν επέλεξαν το τελευταίο αντικείμενο στο ντουλάπι ή αν είχε περισσέψει άλλο αντικείμενο.

Μετά από αυτήν την εισαγωγή στην ιστορία, τέθηκαν στα παιδιά ερωτήσεις ελέγχου κατανόησης για να βεβαιωθούν ότι κατανοούσαν τα βασικά συστατικά της ιστορίας, όπως το παιχνίδι που άρεσε περισσότερο σε κάθε χαρακτήρα. Όπως και στην πρώτη μελέτη, τα ευρήματα έδειξαν ότι με την αύξηση της ηλικίας, τα παιδιά ήταν πολύ πιο πιθανό να λάβουν υπόψη τους την επιλογή όταν κρίνουν ποιος χαρακτήρας ήταν πιο κακός ή πιο ωραίος, τόσο για τους χαρακτήρες που έφεραν το καλό παιχνίδι (δηλαδή τα Lego) όσο και για τους χαρακτήρας που έφερε το κακό παιχνίδι (δηλαδή τη ζύμη).

Τα ευρήματα εγείρουν ερωτήματα σχετικά με το πώς η αντίθετη σκέψη των παιδιών μπορεί να επηρεάσει πιο περίπλοκες ηθικές κρίσεις, για παράδειγμα όταν οι άνθρωποι σκοπεύουν να κάνουν το σωστό αλλά βρίσκουν ότι δεν έχουν την επιλογή να το κάνουν. «Η κατανόηση των επιλογών δεν είναι μόνο ένα σημαντικό μέρος των ηθικών κρίσεων, αλλά και της κατανόησης των ενεργειών και των αποτελεσμάτων γενικά», συνέχισε ο Gautam.

 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Τι πιστεύουν οι γονείς για την ενασχόληση των παιδιών τους με τα social media;

Πώς ο αυτισμός συνδέεται με την γενετική;

Τι είναι η επιτρεπτική ανατροφή των παιδιών;

Η μυωπία είναι ιάσιμη ή αναστρέψιμη;

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Τι είναι το σύνδρομο parent trap;

Σύνδρομο Parent trap: Το σύνδρομο "Parent Trap" αναφέρεται σε μια ψυχολογική κατάσταση όπου τα παιδιά χρησιμοποιούν την τεχνική της "διάσπασης" για να προκαλέσουν σύγκρουση ή να διαχειριστούν τις σχέσεις μεταξύ των γονιών τους.

Τι σκέφτονται τα άτομα με άνοια

Άνοια σκέψεις: Οι αλλαγές στο περιβάλλον τους, όπως η μετακόμιση σε ένα γηροκομείο ή η απώλεια αγαπημένων προσώπων, μπορεί να τους προκαλέσουν αναστάτωση και άγχος.

Συκώτι: 5 Σημάδια που υποδηλώνουν ασθένεια του ήπατος

Συκώτι: Η ασθένεια του ήπατος μπορεί να αναπτυχθεί σταδιακά και τα συμπτώματα μπορεί να είναι ήπια ή ασαφή στην αρχή. Ωστόσο, υπάρχουν μερικά κοινά σημάδια που μπορεί να υποδεικνύουν ότι το ήπαρ δεν λειτουργεί σωστά.

Πονοκέφαλος: Τι θα βοηθήσει στην αναγώριση της αιτίας του πονοκέφαλου;

Πονοκέφαλος: Οι πονοκέφαλοι είναι ένα συχνό πρόβλημα που μπορεί να έχει πολλές διαφορετικές αιτίες. Κατανοώντας τα χαρακτηριστικά τους, μπορείτε να εντοπίσετε την πιθανή αιτία

Αλωπεκία: Αυτό μπορεί να προκαλέσει αλωπεκία

Αλωπεκία: Η αλωπεκία είναι η υπερβολική τριχόπτωση, που μπορεί να οδηγήσει σε αραίωση ή ακόμα και σε πλήρη απώλεια των μαλλιών σε ορισμένες περιοχές του κεφαλιού ή του σώματος. Υπάρχουν διάφοροι τύποι αλωπεκίας

Μπορεί ο παιδικός θυμός να είναι ένδειξη ευφυΐας;

Παιδικός θυμός: Ο θυμός είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα που όλοι μας βιώνουμε, και τα παιδιά δεν αποτελούν εξαίρεση. Ωστόσο, αν και συχνά τον συνδέουμε με αρνητικές καταστάσεις, μελέτες δείχνουν ότι ο θυμός

Ποιοι νευρώνες μας βοηθούν να θυμόμαστε καλύτερα 

Μνήμη: Εάν μπορέσουμε να κατανοήσουμε ακριβώς πώς λειτουργούν αυτοί οι νευρώνες, ίσως μπορέσουμε να αναπτύξουμε στρατηγικές ή φάρμακα που θα ενισχύσουν τη λειτουργία τους ή θα αποκαταστήσουν τη μνήμη.

6 συμπτώματα που υποδηλώνουν έλλειψη ασβεστίου

Έλλειψη ασβεστίου: Το ασβέστιο είναι ένα βασικό μέταλλο για την υγεία των οστών, των δοντιών, των μυών και του νευρικού συστήματος. Η έλλειψη ασβεστίου (υπασβεστιαιμία) μπορεί να προκαλέσει διάφορα συμπτώματα, που επιδεινώνονται

Close Icon