Περίπου 1,25 εκατομμύρια άνθρωποι πεθαίνουν κάθε χρόνο ως αποτέλεσμα των τροχαίων. Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν την κύρια αιτία θανάτου μεταξύ των νέων, ηλικίας 15-29 ετών. Το 90% των θανάτων από τροχαία, παγκοσμίως, συμβαίνουν σε χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος χώρες, ακόμη και αν αυτές οι χώρες έχουν περίπου το ήμισυ των οχημάτων στον κόσμο. Οι μισοί από αυτούς που πεθαίνουν στους δρόμους σε όλο τον κόσμο είναι «ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου», δηλαδή πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές.
Αυτά τα στοιχεία παρουσιάζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας και προειδοποιεί πως αν δεν υπάρξει δράση, τα τροχαία προβλέπεται να αυξηθούν για να γίνουν η 7η κύρια αιτία θανάτου μέχρι το 2030.
Σύμφωνα με την έκθεση του ΠΟΥ σε κίνδυνο είναι τα άτομα με κακή κοινωνικοοικονομική κατάσταση: Περισσότερο από το 90% των θανάτων που προκύπτουν από τροχαία ατυχήματα συμβαίνουν σε χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος χώρες. Τα ποσοστά θανάτου τραυματισμών από τροχαία είναι υψηλότερα στις χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος χώρες της Αφρικής. Ακόμη και στο εσωτερικό των χωρών υψηλού εισοδήματος, οι άνθρωποι από κατώτερα κοινωνικοοικονομικά στρώματα έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε τροχαία ατυχήματα.
Επίσης, άτομα ηλικίας μεταξύ 15 και 44 χρόνων αντιπροσωπεύουν το 48% των παγκόσμιων θανάτων από τροχαία. Στις νεαρές ηλικίες τα αρσενικά είναι πιο πιθανό να εμπλακούν σε τροχαία από τα θηλυκά. Περίπου τα τρία τέταρτα (73%) του συνόλου των θανάτων από τροχαία συμβαίνουν μεταξύ των ανδρών. Οι νέοι άνδρες ηλικίας κάτω των 25 ετών έχουν σχεδόν τρεις φορές περισσότερες πιθανότητες να σκοτωθούν σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, σε σχέση με τις νέες γυναίκες.
Ο ΠΟΥ τονίζει πως τα τροχαία ατυχήματα μπορούν να προληφθούν και καλεί τις κυβερνήσεις να αναλάβουν δράση για να αντιμετωπίσουν την οδική ασφάλεια κατά ολιστικό τρόπο, που απαιτεί τη συμμετοχή από πολλούς τομείς (μεταφορές, αστυνομία, υγεία, εκπαίδευση).
Βασικοί παράγοντες κινδύνου των τροχαίων δυστυχημάτων είναι η ταχύτητα, η οδήγηση σε κατάσταση μέθης, η μη χρήση κράνους από τους μοτοσικλετιστές, η μη χρήση ζώνης ασφαλείας αλλά και η μη χρήση συστημάτων συγκράτησης των παιδιών. Τα τελευταία χρόνια στους παράγοντες κινδύνου έχει προστεθεί, σύμφωνα με τον ΠΟΥ, και η χρήση των κινητών τηλεφώνων που αποσπούν την προσοχή των οδηγών. Είναι χαρακτηριστικό πως οι οδηγοί που χρησιμοποιούν κινητό τηλέφωνο έχουν περίπου τέσσερις φορές περισσότερες πιθανότητες να εμπλακούν σε ένα δυστύχημα σε σχέση με τους οδηγούς που δεν χρησιμοποιούν το κινητό τους.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube