«Ελπίζουμε ότι τα αποτελέσματα των ευρημάτων μας θα οδηγήσουν σε περαιτέρω έρευνα σε αυτόν τον τομέα που τελικά δημιουργεί βελτιωμένες επικοινωνίες και υποστηρικτικό υλικό για εκστρατείες και παρεμβάσεις υγείας που προωθούν υγιεινότερες επιλογές τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο», προσθέτει.
Παχυσαρκία: «Οι κοινωνικές ομάδες, όπως η εθνικότητα ή το πανεπιστήμιο κάποιου, παρέχουν στα μέλη της ομάδας μια κοινή κοινωνική ταυτότητα ή μια αίσθηση ότι ανήκουν και μπορούν να επηρεάσουν τη συμπεριφορά τους», λέει η καθηγήτρια Eva Kemps, από το Κολλέγιο Εκπαίδευσης, Ψυχολογίας και Κοινωνικής Εργασίας. «Συνεπώς, όταν κάποιος θεωρεί τον εαυτό του ότι ανήκει σε μια ομάδα και αισθάνεται ότι η συμμετοχή του στην ομάδα είναι σημαντικό μέρος της ταυτότητάς του, είναι πιο πιθανό να φέρει τη συμπεριφορά του σε ευθυγράμμιση με αυτό που εκλαμβάνεται ως «κανονικό» για αυτή την ομάδα.
«Αυτό έχει αποδειχτεί ότι ισχύει για τον επηρεασμό του τι τρώμε και των διατροφικών επιλογών που κάνουμε και θα μπορούσε να έχει επιπτώσεις στην ανάπτυξη εκστρατειών και παρεμβάσεων για την υγεία που στοχεύουν στην προώθηση πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών», λέει. Οι ερευνητές λένε ότι η λήψη πιο υγιεινών διατροφικών επιλογών είναι ζωτικής σημασίας, καθώς το 65% των Αυστραλών ηλικίας 15 ετών και άνω είναι υπέρβαροι ή παχύσαρκοι. Επιπλέον, το 92% των ενηλίκων δεν πληρούν τις συνιστώμενες πέντε-έξι καθημερινές μερίδες λαχανικών και το 49% δεν τρώνε τις συνιστώμενες δύο μερίδες φρούτων. Μια δίαιτα με υψηλή περιεκτικότητα σε ανθυγιεινά τρόφιμα και χαμηλή σε θρεπτικά συστατικά συμβάλλει σημαντικά στον επιπολασμό ασθενειών όπως ο διαβήτης, οι καρδιακές παθήσεις και ο καρκίνος, που αποτελούν τις κύριες αιτίες θανάτου παγκοσμίως. Η νέα μελέτη εξέτασε την ιδέα ότι οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να υιοθετήσουν υγιεινές διατροφικές επιλογές εάν αισθάνονται ότι ανήκουν στην ίδια ομάδα ή κοινότητα με εκείνους που προωθούν υγιεινές διατροφικές συνήθειες. Οι αποδέκτες της μελέτης ήταν προπτυχιακοί φοιτητές και η πανεπιστημιακή τους ιδιότητα χρησιμοποιήθηκε ως παράδειγμα της πολύτιμης ιδιότητας μέλους της ομάδας τους, που σημαίνει ότι είτε ήταν μέρος της ίδιας πανεπιστημιακής ομάδας (εντός ομάδας) είτε όχι (εκτός ομάδας). Πραγματοποιήθηκαν με τη χρήση ομάδων στο Facebook —μια δημοφιλή πλατφόρμα για σελίδες πανεπιστημιακής κοινότητας— οι μαθητές είτε ένιωσαν συγγένεια ή αδιαφορία για μια ομάδα και στη συνέχεια τους παρουσιάστηκαν υγιεινές και λιγότερο υγιεινές επιλογές τροφίμων και αξιολογήθηκαν για τις επιλογές τους.
“Όταν οι άνθρωποι εκτίθενται σε κοινωνικούς κανόνες στο Facebook, όπως το τι τρώνε οι άλλοι, είναι πιο πιθανό να επηρεαστούν από κάποιον στην ίδια ομάδα με αυτούς παρά από κάποιον που δεν είναι. Αυτό βασίζεται στην παλιά «νοοτροπία αγέλης», λέει ο καθηγητής Kemps. «Αυτό συμβαίνει επειδή οι άνθρωποι είναι πιο πιθανό να ταυτιστούν και να εσωτερικεύσουν τις συμπεριφορές κάποιου που μοιράζεται ένα κοινό ομαδικό ενδιαφέρον ή σχέση με αυτούς, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στη δική του συμπεριφορά. «Βρήκαμε ότι όταν οι άνθρωποι ένιωθαν μια αίσθηση σύνδεσης ή ανήκειν, ήταν πιο πιθανό να επηρεαστούν με τον ένα ή τον άλλο τρόπο. «Αυτό βασίζεται στην αυξανόμενη βιβλιογραφία ότι η κοινή συμμετοχή στην ομάδα μπορεί να επηρεάσει τη συμπεριφορά κάποιου, ιδιαίτερα όταν εφαρμόζεται στις επιλογές τροφίμων. «Ενώ τα αποτελέσματα είναι ελπιδοφόρα, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για να διερευνηθεί η κατανόηση της κοινωνικής επιρροής και του ρόλου της στη διαμόρφωση της συμπεριφοράς των ανθρώπων, ειδικά στο πλαίσιο των τροφίμων και πώς μπορούμε να επηρεάσουμε τους ανθρώπους να κάνουν πιο υγιεινές επιλογές», προσθέτει. “Η μελέτη μας δείχνει ότι τα άτομα σε μια “ομάδα” είναι πιο πιθανό να βλέπουν τη συμπεριφορά άλλων μελών της ομάδας ως κατάλληλη ή σχετικό οδηγό. Επομένως, βλέποντας άλλα μέλη της ομάδας να κάνουν υγιεινές επιλογές —ή να λαμβάνουν σύσταση υγιεινής διατροφής από αυτούς— μπορεί να προωθήσετε πιο υγιεινές διατροφικές συνήθειες», λέει η επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης Juliana Gleaves. «Ελπίζουμε ότι τα αποτελέσματα των ευρημάτων μας θα οδηγήσουν σε περαιτέρω έρευνα σε αυτόν τον τομέα που τελικά δημιουργεί βελτιωμένες επικοινωνίες και υποστηρικτικό υλικό για εκστρατείες και παρεμβάσεις υγείας που προωθούν υγιεινότερες επιλογές τροφίμων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και όχι μόνο», προσθέτει.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube