Ο Tony al-Rami, επικεφαλής του συνδικάτου ιδιοκτητών εστιατορίων, είπε ότι ο πληθωρισμός έχει αλλάξει τις συνήθειες παραγγελιών ακόμη και σε φθηνές αλυσίδες φαστ φουντ. «Η ζήτηση για σάντουιτς shawarma με κρέας έχει μειωθεί, με τους καταναλωτές να κλίνουν περισσότερο προς το κοτόπουλο», είπε.
Λίβανος Κρέας: Η Λέιλα Ιμπραήμ μείωσε την καθημερινή της κατανάλωση κρέατος, όχι λόγω της μόδας για την υγεία, αλλά λόγω της βαριάς οικονομικής κρίσης του Λιβάνου. «Συνήθιζα να έτρωγα μια φέτα κρέας, κοτόπουλο ή ψάρι κάθε μέρα, αλλά οι τιμές αυτών των ειδών έχουν γίνει απρόσιτες», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο η 44χρονη μητέρα δύο παιδιών. «Από ανάγκη και όχι από επιλογή, έχω σχεδόν γίνει χορτοφάγος», πρόσθεσε. Ο Λίβανος αντιμετωπίζει μια άνευ προηγουμένου οικονομική κρίση που η Παγκόσμια Τράπεζα λέει ότι είναι μιας κλίμακας που συνήθως συνδέεται με πολέμους πλήρους κλίμακας. Το νόμισμα έχει χάσει περισσότερο από το 90 τοις εκατό της αξίας του στη μαύρη αγορά, περισσότερο από το 80 τοις εκατό του πληθυσμού ζει στη φτώχεια και οι τιμές έχουν εκτοξευθεί στα ύψη.
Η τιμή του εισαγόμενου κόκκινου κρέατος έχει πενταπλασιαστεί, με ορισμένες περικοπές να κοστίζουν περισσότερο από τον μηνιαίο κατώτατο μισθό των 675.000 λιβανέζικων λιρών (33 δολάρια). Ως αποτέλεσμα, οι διατροφικές συνήθειες έχουν αλλάξει και τα πιάτα με βάση τα φυτά – ένα δημοφιλές μέρος της μεσογειακής κουζίνας του Λιβάνου – αποτελούν πλέον κύριο πιάτο σε πολλά νοικοκυριά. Για την Ιμπραήμ και την οικογένειά της, το κρέας σερβίρεται μόνο μία φορά την εβδομάδα και μάλιστα σε μικρές μερίδες. «Ξεκινήσαμε να χρησιμοποιούμε μικρότερες ποσότητες κιμά σε γεμιστά και μαγειρευτά», είπε η Ibrahim.
«Ακόμη και το κυριακάτικο οικογενειακό μπάρμπεκιου έχει καταργηθεί». – Αντικείμενο πολυτελείας – Ο Nabil Fahed, επικεφαλής του συνδικάτου των ιδιοκτητών σούπερ μάρκετ, είπε ότι οι πελάτες επιλέγουν τα πουλερικά ή τα σιτηρά ως φθηνότερη εναλλακτική λύση. Το κοτόπουλο είναι σχεδόν τρεις φορές φθηνότερο από το βόειο κρέας και πωλείται σε περίπου 120.000 λίρες (5 $) το κιλό.
Η ζήτηση για κόκκινο κρέας έχει πέσει κατακόρυφα από τότε που η κυβέρνηση αίρει τις επιδοτήσεις σε ορισμένες εισαγωγές τροφίμων τον Μάρτιο του 2021, είπε ο Φαχέντ. Οι πωλήσεις μειώθηκαν κατά περίπου 70 τοις εκατό στα μεγάλα σούπερ μάρκετ και η πτώση είναι ακόμη πιο απότομη σε λαϊκές αγορές όπου συχνάζουν άτομα με χαμηλά εισοδήματα, είπε.
Η Nancy Awada, μια επιθεωρήτρια τροφίμων που συνεργάζεται με τον δήμο της Βηρυτού, παρατήρησε μια αλλαγή στην προσφορά.
«Οι ποσότητες κρέατος που αποθηκεύονται στο ψυγείο ενός κρεοπωλείου… σήμερα είναι το ένα τέταρτο ή το ένα τρίτο αυτού που ήταν», είπε. «
Αντί να σφάζουν δύο ή τρία μοσχάρια την ημέρα, οι κρεοπώλες αρκούνται μόνο με ένα».
Κουλτούρα φαγητού
Η κυβέρνηση του Λιβάνου που έχει περιορισμένα μετρητά αγωνίζεται να αντέξει οικονομικά τις εισαγωγές καυσίμων για να τροφοδοτήσει τους σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής της, προκαλώντας διακοπές που διαρκούν έως και 22 ώρες την ημέρα στα περισσότερα μέρη της χώρας.
Για να διαφυλάξουν τα αποθέματα, οι έμποροι και οι διανομείς πρέπει να πληρώσουν για ακριβές συνδρομές γεννητριών σε ψυγεία τροφοδοσίας, δήλωσε ο εισαγωγέας κρέατος Imad Harouk της εταιρείας Fed Distribution.
Η άνοδος του κόστους μεταφοράς λόγω της άρσης των επιδοτήσεων καυσίμων πέρυσι αύξησε επίσης τον συνολικό λογαριασμό για το κρέας, είπε ο Χαρούκ στο Γαλλικό Πρακτορείο. Προσαρμοζόμενοι στη ζήτηση, οι εισαγωγείς μείωσαν τα αποθέματα.
«Ο Λίβανος συνήθιζε να εισάγει 70 δοχεία κατεψυγμένου κρέατος κάθε μήνα, αλλά τώρα ο αριθμός είναι σχεδόν 40», είπε ο Χαρούκ.
Ο Tony al-Rami, επικεφαλής του συνδικάτου ιδιοκτητών εστιατορίων, είπε ότι ο πληθωρισμός έχει αλλάξει τις συνήθειες παραγγελιών ακόμη και σε φθηνές αλυσίδες φαστ φουντ.
«Η ζήτηση για σάντουιτς shawarma με κρέας έχει μειωθεί, με τους καταναλωτές να κλίνουν περισσότερο προς το κοτόπουλο», είπε.
Αυτή η τάση εμφανίστηκε στο Kababji grill house, ένα εστιατόριο που φημίζεται για τη μεγάλη ποικιλία από σουβλάκια κρέατος. «Η οικονομική κρίση σε συνδυασμό με την πανδημία της Covid-19 έχει προκαλέσει σημαντική πτώση στις συνολικές πωλήσεις, ειδικά των πιάτων με βάση το κρέας», δήλωσε ο Hala Jebai, διευθυντής του τμήματος εξυπηρέτησης πελατών της Kababji. «Το υψηλής ποιότητας κρέας που προσφέρουμε εισάγεται και πληρώνεται σε δολάρια… γεγονός που έχει οδηγήσει σε σημαντική μείωση της ζήτησης», πρόσθεσε. Σε ένα πολυκατάστημα της Βηρυτού, ο Charles Nassour πλησίασε τον πάγκο του κρεοπωλείου για να αγοράσει κιμά.
Ο 62χρονος έβαζε μια τυπική παραγγελία ενός κιλού πριν από την κρίση, αλλά τώρα ζητά ένα ποσό αξίας λίγο κάτω από $2. «Πολλοί καταναλωτές αγοράζουν περιορισμένες ποσότητες με βάση το τι μπορούν να αντέξουν οικονομικά», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο Χαρούκ, ο εισαγωγέας κρέατος. «Ακόμη και οι εύποροι δεν μπορούν να καταναλώνουν όπως παλιά».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube