Αυτισμός μνήμη: Στα τεστ μνήμης, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα αυτιστικά παιδιά είχαν μεγαλύτερη δυσκολία να θυμηθούν πρόσωπα από τους νευροτυπικούς συμμετέχοντες.
Τα αυτιστικά άτομα μπορεί να έχουν πιο εκτεταμένες προκλήσεις μνήμης από ό,τι πιστεύαμε προηγουμένως, γεγονός που θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί μερικοί έχουν δυσκολίες με την αναγνώριση προσώπου και την κοινωνική γνώση. Η διαταραχή του φάσματος του αυτισμού (ΔΑΦ) έχει βασικά χαρακτηριστικά που επικεντρώνονται κυρίως στις εκφραστικές και δεκτικές γλωσσικές προκλήσεις, αισθητηριακά ζητήματα, δυσκολίες στην κοινωνική αλληλεπίδραση και επαναλαμβανόμενες συμπεριφορές ή περιορισμένα ενδιαφέροντα.
Ωστόσο, δεν είναι πολλά γνωστά για το εάν ο αυτισμός επηρεάζει τη μνήμη ή εάν οι προκλήσεις της μνήμης μπορεί να εξηγήσουν άλλες πτυχές του αυτισμού, όπως η κοινωνική γνώση. Οι δεξιότητες μνήμης ενός αυτιστικού ατόμου μπορεί να είναι δίκοπο μαχαίρι. Για παράδειγμα, ενώ μπορεί να έχουν καλύτερη ανάκληση εικόνων ή ημερομηνιών, μπορεί επίσης να δυσκολεύονται να θυμηθούν καθημερινές εργασίες που μπορεί να επηρεάσουν την εκτελεστική λειτουργία. Επιπλέον, ορισμένες έρευνες έχουν βρει ότι οι αυτιστικοί άνθρωποι δυσκολεύονται να θυμηθούν πρόσωπα, αλλά άλλες έρευνες δείχνουν ότι ο αυτισμός σχετίζεται με ευρύτερα προβλήματα μνήμης.
Τώρα, μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Biological Psychiatry: Cognitive Neuroscience and Neuroimaging μπορεί να έχει αποκαλύψει περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τις διαταραχές της μνήμης σε παιδιά με ASD. Για να διερευνήσουν τον ρόλο που παίζει η μνήμη στον αυτισμό, οι ερευνητές του Stanford Medicine στρατολόγησαν 25 παιδιά ηλικίας οκτώ έως 12 ετών με αυτισμό επιπέδου 1 ή «υψηλής λειτουργικότητας» και τυπικά σκορ IQ. Έβαλαν στους συμμετέχοντες να ολοκληρώσουν ολοκληρωμένα τεστ μνήμης για να αξιολογήσουν την ικανότητά τους να θυμούνται πρόσωπα, γραπτό υλικό και εικόνες χωρίς ανθρώπους.
Η ομάδα εξέτασε επίσης τα παιδιά για να δει πόσο καλά μπορούσαν να αναγνωρίσουν με ακρίβεια πληροφορίες και να τις ανακαλέσουν αργότερα. Διεξήγαγαν τα ίδια τεστ σε μια ομάδα ελέγχου που περιελάμβανε 29 νευροτυπικά παιδιά των ίδιων ηλικιών και επιπέδων IQ. Επιπλέον, οι συμμετέχοντες υποβλήθηκαν σε μαγνητική τομογραφία εγκεφάλου για να εξετάσουν τις συνδέσεις μεταξύ των περιοχών του εγκεφάλου που είναι υπεύθυνες για τη μνήμη.
Στα τεστ μνήμης, οι ερευνητές ανακάλυψαν ότι τα αυτιστικά παιδιά είχαν μεγαλύτερη δυσκολία να θυμηθούν πρόσωπα από τους νευροτυπικούς συμμετέχοντες. Επιπλέον, τα παιδιά με ΔΑΦ είχαν δυσκολία να ανακαλέσουν μη κοινωνικές πληροφορίες. Αντίθετα, οι δεξιότητες μνήμης ήταν πιο συνεπείς μεταξύ των μη αυτιστικών συμμετεχόντων. Για παράδειγμα, εάν ένα παιδί είχε καλή μνήμη προσώπου, ήταν επίσης καλό στο να θυμάται μη κοινωνικές πληροφορίες.
«Μεταξύ των παιδιών με αυτισμό, μερικά παιδιά φαίνεται να έχουν και τις δύο βλάβες και κάποια έχουν πιο σοβαρή βλάβη στη μία ή στην άλλη περιοχή της μνήμης», εξηγεί ο επικεφαλής συγγραφέας Jin Liu, Ph.D., μεταδιδακτορικός μελετητής στην ψυχιατρική και τις συμπεριφορικές επιστήμες στο ένα δελτίο τύπου του Στάνφορντ. Όταν η ομάδα εξέτασε σαρώσεις εγκεφάλου, διαπίστωσε ότι οι συνδέσεις στον ιππόκαμπο – μια δομή που ρυθμίζει τη μνήμη – προέβλεπαν την ικανότητα των αυτιστικών συμμετεχόντων να διατηρούν μη κοινωνικές αναμνήσεις.
Ωστόσο, η ανάμνηση προσώπων είχε προβλεφθεί από ένα άλλο σύνολο συνδέσεων στον οπίσθιο περιφερικό φλοιό – μια περιοχή που παίζει ρόλο στην κοινωνική γνώση. Διαπίστωσαν επίσης ότι ο εγκέφαλος των αυτιστικών συμμετεχόντων είχε υπερβολικά συνδεδεμένα κυκλώματα σε σύγκριση με τα μη αυτιστικά παιδιά. Οι συγγραφείς της μελέτης λένε ότι αυτά τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι προκλήσεις γενικής και μνήμης προσώπου σε αυτιστικά άτομα «έχουν δύο υποκείμενες πηγές στον εγκέφαλο που συμβάλλουν σε ένα ευρύτερο προφίλ διαταραχών μνήμης στον αυτισμό».
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube