Ωστόσο, οι αναζητήσεις λέξεων-κλειδιών στη βιβλιοθήκη διαφημίσεων της Meta βρήκαν εκατοντάδες διαφημίσεις για προϊόντα που διαψεύστηκαν από το AFP και εξακολουθούν να βρίσκονται στον ιστότοπο. Η Meta δήλωσε στο AFP ότι συνεργάζεται με τις διωκτικές αρχές των Φιλιππίνων "για την αντιμετώπιση" των παράνομων εμπορικών καταχωρήσεων.
Θεραπείες Διαδίκτυο: Η blogger των Φιλιππίνων Rosanel Demasudlay κρατάει μπροστά στην κάμερα μια μπάρα “σαπουνιού παρθενίας” σε σχήμα καρδιάς και διαβεβαιώνει τους εκατοντάδες ακολούθους της στο YouTube ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί με ασφάλεια για να “σφίξει” τον κόλπο τους. Το βίντεο αποτελεί μέρος ενός καταιγισμού ψευδών και επιβλαβών ιατρικών αναρτήσεων στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, όπου οι Φιλιππινέζοι συγκαταλέγονται μεταξύ των μεγαλύτερων χρηστών παγκοσμίως. Ακόμη και πριν η COVID-19 περιορίσει τους ανθρώπους στα σπίτια τους και τους αφήσει να φοβούνται να δουν γιατρό, πολλοί στις Φιλιππίνες αναζητούσαν θεραπείες στο διαδίκτυο επειδή ήταν φθηνότερες και ευκολότερα προσβάσιμες. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η ομάδα Fact Check του AFP είδε μια έκρηξη παραπληροφόρησης σχετικά με μη δοκιμασμένα καλλυντικά προϊόντα και θεραπείες γρήγορης διόρθωσης για χρόνιες ασθένειες. Η πλειονότητα εμφανίζεται με δωρεάν αναρτήσεις ή πληρωμένες διαφημίσεις στο Facebook, τον πιο δημοφιλή ιστότοπο κοινωνικής δικτύωσης μεταξύ των 76 εκατομμυρίων χρηστών του διαδικτύου στις Φιλιππίνες. Μπορούν να κυκλοφορούν για εβδομάδες ή και μήνες χωρίς να εντοπίζονται, καθώς το Facebook αγωνίζεται να συμβαδίσει με τον χείμαρρο παραπληροφόρησης που κατακλύζει την πλατφόρμα του. Ενώ δεν υπάρχει έλεγχος των αναρτήσεων πριν από τη δημοσίευσή τους, το Facebook διαθέτει ένα σύστημα ελέγχου σε πολλά στάδια, σε μεγάλο βαθμό αυτοματοποιημένο, για τον έλεγχο των διαφημίσεων πριν από τη δημοσίευσή τους. Πολλά από τα προϊόντα προωθούνται με βίντεο που έχουν παραποιηθεί για να φαίνεται ότι τα υποστηρίζουν πραγματικοί επαγγελματίες υγείας. Άλλα εμφανίζονται σε παραποιημένα δελτία ειδήσεων, ενώ κάποια διαφημίζονται από bloggers όπως η Demasudlay.
Οι ελεγκτές γεγονότων του AFP έχουν καταρρίψει δεκάδες ισχυρισμούς, συμπεριλαμβανομένου ενός παραποιημένου δελτίου ειδήσεων των Φιλιππίνων που φαινόταν να προωθεί ένα φυτικό συμπλήρωμα για διαβητικούς ως εναλλακτική λύση στην ινσουλίνη. Μια μόνο ανάρτηση του ψευδούς βίντεο προβλήθηκε περισσότερες από τρία εκατομμύρια φορές, κοινοποιήθηκε περισσότερες από επτά χιλιάδες φορές και προσέλκυσε σχεδόν δέκα χιλιάδες σχόλια από ανθρώπους, πολλοί από τους οποίους ήθελαν να το αγοράσουν. Το Bar Bilat, μια μάρκα “σαπουνιού παρθενίας”, δεν έχει εγκριθεί από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των Φιλιππίνων. Το 15λεπτο βίντεο της Demasudlay αναρτήθηκε τον Αύγουστο του 2022 και προβλήθηκε περισσότερες από δέκα χιλιάδες φορές. Ισχυρίστηκε ψευδώς ότι το “σαπούνι παρθενίας Bar Bilat” είχε εγκριθεί από την Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των Φιλιππίνων ως θεραπεία για δερματικές παθήσεις και ως τρόπος σύσφιξης του κόλπου. “Bilat” σημαίνει “κόλπος” σε μια τοπική γλώσσα των Φιλιππίνων. Στην πραγματικότητα, ο FDA έχει προειδοποιήσει τους καταναλωτές να μην χρησιμοποιούν το “μη εγκεκριμένο” σαπούνι λόγω πιθανών κινδύνων για την υγεία που κυμαίνονται από ερεθισμό του δέρματος έως και ανεπάρκεια οργάνων. Λίγους μήνες αργότερα, η Demasudlay παραδέχτηκε σε άλλο βίντεο ότι το σαπούνι της είχε προκαλέσει “φαγούρα σε σημείο αιμορραγίας” – αλλά συνέχισε να το προωθεί. Η Demasudlay αρνήθηκε να δώσει συνέντευξη στο AFP.
Παγκόσμιο πρόβλημα
Οι γιατροί των Φιλιππίνων που ανησυχούσαν για την έκρηξη της ιατρικής παραπληροφόρησης κατά τη διάρκεια της πανδημίας άρχισαν να αναρτούν βίντεο που παρέχουν δωρεάν πληροφορίες για κοινές παθήσεις της υγείας. Αλλά η κίνηση αυτή γύρισε μπούμερανγκ, καθώς οι υποστηρικτές ψευδών θεραπειών χρησιμοποίησαν αποσπάσματα από αυτά τα βίντεο και τα εισήγαγαν στις δικές τους αναρτήσεις για λόγους αξιοπιστίας. Η Geraldine Zamora, ρευματολόγος στην πρωτεύουσα Μανίλα, ήταν μεταξύ αυτών που στοχοποιήθηκαν. Το 2020 άρχισε να καταγράφει βίντεο και να τα δημοσιεύει στο TikTok, όπου έχει περισσότερους από 60.000 οπαδούς. Πλάνα από εκπαιδευτικά βίντεο της ρευματολόγου Geraldine Zamora χρησιμοποιήθηκαν για την προώθηση μιας μη καταχωρημένης μάρκας συμπληρώματος για την αρθρίτιδα. “Ήταν καλό για εμάς, επειδή μπορέσαμε να επεκτείνουμε τις ιατρικές μας γνώσεις σε ανθρώπους που διαφορετικά δεν θα μπορούσαν να συμβουλευτούν γιατρούς”, δήλωσε η Zamora. Τα βίντεό της παρακολουθήθηκαν εκατοντάδες χιλιάδες φορές. Στη συνέχεια, όμως, τα πλάνα χρησιμοποιήθηκαν για την προώθηση ενός μη καταχωρημένου εμπορικού σήματος συμπληρώματος για την αρθρίτιδα, για το οποίο ο FDA είχε προειδοποιήσει τους καταναλωτές. Οι παραποιημένες αναρτήσεις προβλήθηκαν δεκάδες χιλιάδες φορές πριν κατέβει το Facebook.
Η Zamora δήλωσε ότι ορισμένοι από τους ασθενείς της σκέφτηκαν να αγοράσουν το προϊόν πιστεύοντας ότι το υποστήριζε. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας δήλωσε στο AFP ότι η “ακατάλληλη προώθηση και διαφήμιση” μη καταχωρημένων ιατρικών προϊόντων αποτελούσε εδώ και καιρό παγκόσμιο πρόβλημα και η πανδημία μπορεί να το επιδείνωσε. Οι Φιλιππινέζοι ήταν ιδιαίτερα ευάλωτοι σε ψευδείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς για την υγεία λόγω της έλλειψης γιατρών στη χώρα και της μεγάλης χρήσης του διαδικτύου, δήλωσε η Eleanor Castillo, ειδικός σε θέματα δημόσιας υγείας στο Πανεπιστήμιο των Φιλιππίνων. “Ακόμη και αν έχουμε τις αγροτικές μονάδες υγείας ή τα κέντρα υγείας των χωριών μας, πολλά από αυτά δεν έχουν γιατρούς ή τα επισκέπτονται μια φορά την εβδομάδα ή δύο φορές τον μήνα, ιδίως σε απομακρυσμένες περιοχές”, δήλωσε η Castillo. Οι συνέπειες της χρήσης μη εγκεκριμένων θεραπειών μπορεί να είναι ολέθριες. Ο Vicente Ocampo, πρόεδρος της Φιλιππινέζικης Ακαδημίας Οφθαλμολογίας, δήλωσε ότι ασθενείς ηλικίας μόλις 12 ετών έχουν τυφλωθεί μετά τη χρήση οφθαλμικών σταγόνων που αγοράστηκαν από το διαδίκτυο αντί να συμβουλευτούν γιατρό. “Μας λυπεί το γεγονός ότι οι άνθρωποι πιστεύουν εύκολα τις διαφημίσεις που ισχυρίζονται ότι θεραπεύουν όλα τα προβλήματα των ματιών το συντομότερο δυνατό και πληρώνουν υπέρογκες τιμές για αυτές τις οφθαλμικές σταγόνες”, δήλωσε ο Ocampo. Ασθενείς, ηλικίας μόλις 12 ετών, τυφλώθηκαν μετά τη χρήση οφθαλμικών σταγόνων που αγοράστηκαν από το διαδίκτυο αντί να συμβουλευτούν γιατρό.
Ο Ocampo δήλωσε ότι οι αναρτήσεις στο Facebook πωλούσαν μια μη καταχωρημένη μάρκα οφθαλμικών σταγόνων που είχε χρησιμοποιήσει εικόνες πραγματικών γιατρών και το όνομα της ακαδημίας. Αλλά η ακαδημία αγωνίστηκε να αποκτήσει απήχηση με τις προειδοποιήσεις της για την παραπληροφόρηση. Η ανακοίνωσή της που εκδόθηκε τον Σεπτέμβριο του 2022, με την οποία ειδοποιούσε τους καταναλωτές για τις ψευδείς αναρτήσεις, έλαβε 57 αλληλεπιδράσεις -like, κοινοποιήσεις και σχόλια. Τον ίδιο μήνα, τέσσερις διαφημίσεις για το προϊόν που εξετάστηκαν από τους ελεγκτές γεγονότων του AFP έλαβαν σχεδόν 34.000 αλληλεπιδράσεις. Ορισμένες από τις ιογενείς ιατρικές αναρτήσεις που διέψευσε η AFP στο Facebook ήταν πληρωμένες διαφημίσεις. Η διαφημιστική πολιτική της Meta, της μητρικής εταιρείας του Facebook, απαγορεύει οποιεσδήποτε “υποσχέσεις ή προτάσεις μη ρεαλιστικών αποτελεσμάτων” για “υγεία, απώλεια βάρους ή οικονομικές ευκαιρίες”. Λέει ότι οι διαφημίσεις για τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα θα πρέπει να συμμορφώνονται με τις άδειες και τις εγκρίσεις που απαιτούνται από την τοπική νομοθεσία. Ωστόσο, οι αναζητήσεις λέξεων-κλειδιών στη βιβλιοθήκη διαφημίσεων της Meta βρήκαν εκατοντάδες διαφημίσεις για προϊόντα που διαψεύστηκαν από το AFP και εξακολουθούν να βρίσκονται στον ιστότοπο. Η Meta δήλωσε στο AFP ότι συνεργάζεται με τις διωκτικές αρχές των Φιλιππίνων “για την αντιμετώπιση” των παράνομων εμπορικών καταχωρήσεων.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube