Ρομπότ: Τα ρομπότ θα πρέπει στην πραγματικότητα να έχουν ξεχωριστό χαρακτήρα και πιστεύουμε ότι μπορούν να το δείξουν αυτό μέσω των συμπεριφορών συνομιλίας τους, όπως το γέλιο, το βλέμμα των ματιών, οι χειρονομίες και το στυλ ομιλίας.
Τουλάχιστον από την εποχή της έρευνας μυαλών όπως ο Πλάτωνας, οι φιλόσοφοι και οι επιστήμονες έχουν προβληματιστεί σχετικά με το ερώτημα, “Τι είναι τόσο αστείο;” Οι Έλληνες απέδιδαν την πηγή του χιούμορ στο να νιώθουν ανώτεροι σε βάρος των άλλων. Ο Γερμανός ψυχαναλυτής Sigmund Freud πίστευε ότι το χιούμορ ήταν ένας τρόπος για να απελευθερωθεί η παγωμένη ενέργεια.
Η τεχνητή νοημοσύνη μάς προκαλεί γέλιο
Φαίνεται ότι κανείς δεν μπορεί πραγματικά να συμφωνήσει στην ερώτηση “Τι είναι τόσο αστείο;” Φανταστείτε λοιπόν να προσπαθείτε να διδάξετε σε ένα ρομπότ πώς να γελάει. Αλλά αυτό ακριβώς προσπαθεί να κάνει μια ομάδα ερευνητών στο Πανεπιστήμιο του Κιότο στην Ιαπωνία, σχεδιάζοντας μια τεχνητή νοημοσύνη που παίρνει τα σημάδια της μέσω ενός κοινού συστήματος γέλιου.
Οι επιστήμονες περιγράφουν την καινοτόμο προσέγγισή τους για την κατασκευή ενός αστείου οστού για το ιαπωνικό android «Erica» στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού Frontiers in Robotics and AI . Δεν είναι σαν τα ρομπότ να μην μπορούν να ανιχνεύσουν το γέλιο ή ακόμη και να εκπέμπουν ένα γέλιο σε ένα κακό αστείο του πατέρα. Αντίθετα, η πρόκληση είναι να δημιουργηθούν οι ανθρώπινες αποχρώσεις του χιούμορ για ένα σύστημα AI για τη βελτίωση των φυσικών συνομιλιών μεταξύ ρομπότ και ανθρώπων.
«Πιστεύουμε ότι μια από τις σημαντικές λειτουργίες της συνομιλητικής τεχνητής νοημοσύνης είναι η ενσυναίσθηση», εξήγησε ο κύριος συγγραφέας Δρ Koji Inoue, επίκουρος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Κιότο στο Τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας της Νοημοσύνης στο Graduate School of Informatics. «Η συνομιλία είναι, φυσικά, πολυτροπική, δεν ανταποκρίνεται απλώς σωστά. Έτσι αποφασίσαμε ότι ένας τρόπος με τον οποίο ένα ρομπότ μπορεί να συμπάσχει με τους χρήστες είναι να μοιράζεται το γέλιο τους, κάτι που δεν μπορείτε να κάνετε με ένα chatbot που βασίζεται σε κείμενο».
Ρομπότ με χιούμορ
Στο μοντέλο του κοινού γέλιου, ένας άνθρωπος αρχικά γελάει και το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης ανταποκρίνεται με γέλιο ως μια ενσυναισθητική απάντηση. Αυτή η προσέγγιση απαιτούσε τον σχεδιασμό τριών υποσυστημάτων – ένα για να ανιχνεύει το γέλιο, ένα δεύτερο για να αποφασίσει αν θα γελάσει και ένα τρίτο για να επιλέξει τον τύπο του κατάλληλου γέλιου.
Οι επιστήμονες συγκέντρωσαν δεδομένα εκπαίδευσης σχολιάζοντας περισσότερους από 80 διαλόγους από ραντεβού με ταχύτητα, ένα κοινωνικό σενάριο όπου μεγάλες ομάδες ανθρώπων αναμειγνύονται ή αλληλεπιδρούν μεταξύ τους ένας προς έναν για ένα σύντομο χρονικό διάστημα. Σε αυτή την περίπτωση, ο μαραθώνιος σύλληψης συμμετείχε φοιτητές από το Πανεπιστήμιο του Κιότο και την Erica, τηλεχειριζόμενο από πολλές ερασιτέχνες ηθοποιούς.
«Η μεγαλύτερη πρόκληση σε αυτή τη δουλειά ήταν να εντοπίσουμε τις πραγματικές περιπτώσεις κοινού γέλιου, κάτι που δεν είναι εύκολο, γιατί όπως γνωρίζετε, το μεγαλύτερο μέρος του γέλιου στην πραγματικότητα δεν μοιράζεται καθόλου», είπε ο Inoue. «Έπρεπε να κατηγοριοποιήσουμε προσεκτικά ποια γέλια θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε για την ανάλυσή μας και όχι απλώς να υποθέσουμε ότι μπορεί να ανταποκριθεί σε οποιοδήποτε γέλιο».
Ο τύπος του γέλιου είναι επίσης σημαντικός, γιατί σε ορισμένες περιπτώσεις ένα ευγενικό γέλιο μπορεί να είναι πιο κατάλληλο από ένα δυνατό ροχαλητό γέλιου. Το πείραμα περιοριζόταν σε κοινωνικά και χαρούμενα γέλια.
Το ρομπότ το καταλαβαίνει
Η ομάδα τελικά δοκίμασε τη νέα αίσθηση του χιούμορ της Έρικα δημιουργώντας τέσσερις σύντομους διαλόγους δύο έως τριών λεπτών μεταξύ ενός ατόμου και της Έρικα με το νέο της σύστημα κοινόχρηστου γέλιου. Στο πρώτο σενάριο, πρόφερε μόνο κοινωνικό γέλιο, ακολουθούμενο από χαρούμενα γέλια στη δεύτερη και τρίτη ανταλλαγή, με τα δύο είδη γέλιου να συνδυάζονται στον τελευταίο διάλογο.
Η ομάδα δημιούργησε επίσης δύο άλλα σύνολα παρόμοιων διαλόγων ως βασικά μοντέλα. Στο πρώτο, η Έρικα δεν γελάει ποτέ. Στο δεύτερο, η Erica ξεστομίζει ένα κοινωνικό γέλιο κάθε φορά που εντοπίζει ένα ανθρώπινο γέλιο χωρίς να χρησιμοποιεί τα άλλα δύο υποσυστήματα για να φιλτράρει το πλαίσιο και την απόκριση.
Οι ερευνητές συγκέντρωσαν περισσότερα από 130 άτομα συνολικά για να ακούσουν κάθε σενάριο εντός των τριών διαφορετικών συνθηκών – κοινό σύστημα γέλιου, καθόλου γέλιο, όλο γέλιο – και αξιολόγησαν τις αλληλεπιδράσεις με βάση την ενσυναίσθηση, τη φυσικότητα, την ανθρώπινη ομοιότητα και την κατανόηση. Το σύστημα κοινόχρηστου γέλιου είχε καλύτερη απόδοση από οποιαδήποτε από τις δύο βασικές γραμμές.
«Το πιο σημαντικό αποτέλεσμα αυτής της εργασίας είναι ότι δείξαμε πώς μπορούμε να συνδυάσουμε και τις τρεις αυτές εργασίες σε ένα ρομπότ. Πιστεύουμε ότι αυτός ο τύπος συνδυασμένου συστήματος είναι απαραίτητος για τη σωστή συμπεριφορά γέλιου, όχι απλώς για την ανίχνευση ενός γέλιου και την απόκριση σε αυτό», είπε ο Inoue.
Σαν παλιοί φίλοι
Υπάρχουν ακόμα πολλά άλλα στυλ γέλιου για να μοντελοποιήσετε και να εκπαιδεύσετε την Έρικα προτού να είναι έτοιμη να βγει στην πίστα stand-up. «Υπάρχουν πολλές άλλες λειτουργίες και είδη γέλιου που πρέπει να ληφθούν υπόψη, και αυτό δεν είναι εύκολη υπόθεση. Δεν έχουμε καν προσπαθήσει να μοντελοποιήσουμε αδιάσπαστα γέλια, παρόλο που είναι τα πιο συνηθισμένα», σημείωσε ο Inoue. Φυσικά, το γέλιο είναι μόνο μια πτυχή της συνομιλίας με ένα ρομπότ που μοιάζει με τον άνθρωπο.
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube