Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Τεχνολογία

Προσομοιώσεις VR και AR: Βοηθούν στη διαχείριση του άγχους

Προσομοιώσεις VR και AR: Βοηθούν στη διαχείριση του άγχους

Προσομοιώσεις VR και AR:


Οι καθημερινές καταστάσεις μπορεί μερικές φορές να αισθάνονται σαν μεγάλοι στρεσογόνοι παράγοντες, είτε πρόκειται για μια σημαντική παρουσίαση εργασίας, είτε για ένα πάρτι γεμάτο αγνώστους είτε για αντιπαράθεση με έναν σύντροφο. Η συζήτηση με έναν φίλο ή έναν θεραπευτή μπορεί να βοηθήσει. Αλλά έτσι μπορεί να εξασκηθεί.

Ένα νέο έργο από ερευνητές του Πανεπιστημίου Carnegie Mellon στοχεύει να κάνει αυτή την πρακτική ευκολότερη μελετώντας εάν η εικονική και η επαυξημένη πραγματικότητα (VR/AR) μπορούν να προσομοιώσουν στρεσογόνες καταστάσεις και να βοηθήσουν τους ανθρώπους να ασκήσουν στρατηγικές ανακούφισης από το άγχος. Είναι μια σύγχρονη περιστροφή στη θεραπεία έκθεσης: οι χρήστες μπορούν να φορέσουν ένα ζευγάρι γυαλιά VR/AR και να εξασκήσουν αυτό που θέλουν να πουν με ένα ψηφιακό κοινό.

Η ερευνητική ομάδα, με επικεφαλής την Anna Fang, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Ινστιτούτο Αλληλεπίδρασης Ανθρώπου-Υπολογιστή της Σχολής Επιστήμης Υπολογιστών, θα παρουσιάσει τη δουλειά της στο επερχόμενο Συνέδριο Association for Computing Machinery Conference on Human Factors in Computing Systems (CHI 2025). Οι ερευνητές δοκίμασαν την τεχνολογία προσομοίωσης στρες σε μια ομάδα 19 συμμετεχόντων, η πλειοψηφία των οποίων την υποστήριξε στη συντριπτική τους πλειοψηφία.

«Τα τελευταία 10 με 20 χρόνια, η εικονική πραγματικότητα και η επαυξημένη πραγματικότητα έχουν πάρει πολύ μεγάλη σημασία στον χώρο της υγείας και της ψυχικής υγείας», είπε ο Fang, σημειώνοντας τις πολλές εφαρμογές διαλογισμού που είναι διαθέσιμες για λήψη. Ωστόσο, ο Fang παρατήρησε ότι αυτές οι εφαρμογές συνήθως τοποθετούν τους χρήστες σε ένα απολυμασμένο, απομονωμένο περιβάλλον – όπως ένα εικονικό δάσος ή μια παραλία – ενώ προσφέρουν συμβουλές και ασκήσεις αναπνοής για ηρεμία, γεγονός που καθιστά δύσκολη τη μεταφορά αυτών των δεξιοτήτων στον πραγματικό κόσμο.

«Το έργο προέρχεται από εμένα που θέλω έναν πρακτικό τρόπο για τους ανθρώπους να μάθουν αυτές τις δεξιότητες και να τις εφαρμόσουν στην πραγματική τους ζωή», είπε ο Fang. “Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την εικονική και την επαυξημένη πραγματικότητα για να προσομοιώσουμε ένα περιβάλλον γραφείου ή μια σύγκρουση με κάποιον; Τότε μπορείτε πραγματικά να εξασκήσετε μερικές από αυτές τις δεξιότητες αυτοεξυπηρέτησης σε ένα περιβάλλον παρόμοιο με την πραγματική ζωή.”

Αρχικά, η Fang και η ομάδα της εστίασαν σε τρία σενάρια που φαίνεται να προκαλούν στους ανθρώπους το μεγαλύτερο άγχος και άγχος στην καθημερινή τους ζωή, σύμφωνα με έρευνα: δημόσια ομιλία, πολυσύχναστες κοινωνικές εκδηλώσεις και διαπροσωπικές συγκρούσεις. Η ομάδα κατασκεύασε οκτώ πρωτότυπα με διαφορετικά σχεδιαστικά στοιχεία για κάθε ένα από τα τρία σενάρια, για συνολικά 24 πρωτότυπα. Αυτά τα πρωτότυπα έλαβαν διάφορες μορφές – εικονική πραγματικότητα, μικτή ή επαυξημένη πραγματικότητα ή περιβάλλον βασισμένο σε κείμενο χωρίς οπτικές ενδείξεις – και πρόσφεραν διαφορετικούς βαθμούς αλληλεπίδρασης.

Το εικονικό κοινό θα μπορούσε είτε να απαντήσει είτε να κάνει ερωτήσεις σε ένα πρωτότυπο, για παράδειγμα, είτε να καθίσει σιωπηλά σε ένα άλλο. Στα διαδραστικά πρωτότυπα, τα είδωλα σε VR ή AR θα μπορούσαν να συνομιλούν με χρήστες χρησιμοποιώντας το παράθυρο διαλόγου που υποστηρίζεται από ένα μοντέλο μεγάλης γλώσσας. Οι χρήστες μπορούσαν επίσης να πατήσουν ένα κουμπί στο χειριστήριο για να έχουν πρόσβαση σε ασκήσεις αναπνοής και διαλογισμού, εάν τις χρειάζονταν και οι οδηγίες εμφανίζονταν ως αναδυόμενο παράθυρο πάνω στη σκηνή.

«Για κάθε άτομο, θέλαμε να δοκιμάσουμε διαφορετικά σχέδια και διαφορετικούς συνδυασμούς, ώστε οι χρήστες να μπορούν να μας πουν τι τους άρεσε και τι όχι», είπε ο Fang. «Οι συμμετέχοντες είπαν γενικά ότι ήταν αρκετά ρεαλιστικό». Συνολικά, η Fang και η ομάδα της ανακάλυψαν ότι στους ανθρώπους άρεσε να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να αποκτήσουν περισσότερη ευαισθητοποίηση για τον εαυτό τους. «Ήθελαν τεχνολογία που θα τους βοηθούσε να μάθουν δεξιότητες αυτάρκειας που δεν ένιωθαν ότι είχαν», είπε.

Οι συμμετέχοντες σημείωσαν επίσης ότι προτιμούσαν να μπορούν να αποφασίσουν πότε το μοντέλο της μεγάλης γλώσσας πρότεινε καθοδήγηση αντί να λαμβάνουν αυτόματα αυτήν την καθοδήγηση. Ήθελαν επίσης να μεταφέρουν τα ακουστικά σε άλλες τοποθεσίες για να τους βοηθήσουν να βυθιστούν και να βολευτούν περισσότερο με το αγχωτικό περιβάλλον. Για παράδειγμα, ένας συμμετέχων ήθελε να χρησιμοποιήσει τα επαυξημένα ακουστικά στο σπίτι του, επειδή εκεί σχεδίαζε να συζητήσει ένα θέμα με τον σύντροφό του. Ή, για δημόσια ομιλία, ήθελαν να πάνε στην τάξη την προηγούμενη μέρα για να εξασκηθούν μπροστά σε ένα κοινό avatar.

“Το αναπτύσσουμε περαιτέρω αυτή τη στιγμή. Δημιουργούμε ένα αναπτυσσόμενο μοντέλο πλήρους πιστότητας που μπορούμε να τοποθετήσουμε στο App Store και το οποίο οι άνθρωποι μπορούν να χρησιμοποιούν στο σπίτι”, είπε ο Fang. Σε αυτήν την επόμενη έκδοση, η ομάδα σχεδιάζει να αναβαθμίσει τα avatar για να φαίνονται πιο ρεαλιστικά και να συμπεριλάβει περισσότερες λειτουργίες μετατροπής κειμένου σε ομιλία, ώστε τα avatar να μπορούν να μιλούν στους χρήστες πιο φυσικά.

 

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

3 τεχνικές αναπνοής που βοηθούν στο άγχος

Πώς να ηρεμήσετε ένα αγχωμένο παιδί

7 σωματικά συμπτώματα του άγχους

Στρες και άνοια συνδέονται πιο στενά από όσο φαντάζεστε

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Παγκόσμια θεραπεία τηλεϊατρικής για την άνοια

Οι κλινικοί γιατροί βοήθησαν τους ανθρώπους να αναπτύξουν στρατηγικές και σχέδια που θα μπορούσαν να τους βοηθήσουν να μειώσουν τα εμπόδια στην επικοινωνία τώρα και στο μέλλον.

Δόντια εργαστηρίου μπορεί να αντικαταστήσουν τα σφραγίσματα

Σφραγίσματα: Έχοντας δημιουργήσει με επιτυχία το περιβάλλον που απαιτείται για την ανάπτυξη των δοντιών, οι επιστήμονες βρίσκονται τώρα αντιμέτωποι με την πρόκληση να τα μεταφέρουν από το εργαστήριο στο στόμα των ασθενών.

Πόσο αξιόπιστη είναι η βαθμολογία σας στο fitness tracker;

Fitness tracker: Το πρόβλημα είναι όταν αντιμετωπίζουμε την ημερήσια βαθμολογία ως οριστικό μέτρο υγείας. Δεν είναι διάγνωση και δεν αντικατοπτρίζει πάντα αυτό που πραγματικά συμβαίνει μέσα στο σώμα σας.

Close Icon