Τα Chatbots θα μπορούσαν να διαδραματίσουν βασικό ρόλο στη βοήθεια ατόμων με θέματα σχετικά με την υγεία και την ευημερία τους, σύμφωνα με μια νέα μελέτη από ακαδημαϊκούς στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ. Η μελέτη, με επικεφαλής τον Δρ. Matthew Bennion από το Τμήμα Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου, υποστηρίζει ότι τα chatbots είναι ένας πόρος που δεν χρησιμοποιείται και θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να βοηθήσει περισσότερους ανθρώπους να συζητήσουν τα ζητήματά τους.
Ενώ τα μέτρα φυσικής απόστασης εξακολουθούν να ισχύουν και πολλές υπηρεσίες υγείας και υποστήριξης έχουν σταματήσει προσωπικές συναντήσεις και λειτουργούν με μειωμένο αριθμό προσωπικού, η νέα έρευνα υπογραμμίζει πόσο αποτελεσματικά μπορεί να είναι τα chatbots στην επίλυση προβλημάτων ή στην παροχή θεραπείας τώρα και επίσης, όταν αρθούν τα μέτρα φυσικής απόστασης.
Η μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JMIR, αποκαλύπτει επίσης ότι πολλά chatbots χρησιμοποιούνται κυρίως για την εξυπηρέτηση νεότερων ανθρώπων . Ωστόσο, τα αποτελέσματα της μελέτης δείχνουν ότι τα άτομα άνω των 65 ετών έχουν βρει χρήσιμα τα chatbots και είναι πρόθυμα να τα χρησιμοποιήσουν ξανά για να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση ενός προβλήματος.
Η έρευνα συνέκρινε τη χρηστικότητα, την αποδοχή και την αποτελεσματικότητα του συστήματος δύο chatbots. Το ένα είναι μια διαδικτυακή προσαρμογή του ELIZA, ένα chatbot που αναπτύχθηκε αρχικά το 1966 και το άλλο MYLO – ένα chatbot που αναπτύχθηκε από τον Δρ. Warren Mansell στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.
Όταν χρησιμοποιεί το MYLO, ένας χρήστης περιγράφει ένα τρέχον πρόβλημα και το λογισμικό στη συνέχεια σαρώνει τις απαντήσεις κειμένου του για να θέσει περίεργες ερωτήσεις που έχουν σχεδιαστεί για να τους βοηθήσουν να εξερευνήσουν το πρόβλημα σε μεγαλύτερο βάθος και λεπτομέρεια για να βρουν τη δική τους λύση.
Το MYLO χρησιμοποιεί μια ψυχοθεραπευτική προσέγγιση γνωστή ως μέθοδος επιπέδων. Η προσέγγιση στοχεύει να κρατήσει τους ασθενείς εστιασμένους στο πρόβλημά τους για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα, ώστε να αναπτύξουν επίγνωση της εσωτερικής τους σύγκρουσης και να δημιουργήσουν νέες προοπτικές με την ελπίδα ότι θα κάνουν τις απαραίτητες αλλαγές που χρειάζονται για την επίλυση της σύγκρουσης.
Όταν χρησιμοποιεί το ELIZA, ένας χρήστης περιγράφει ένα τρέχον ζήτημα και το λογισμικό ερμηνεύει την εισαγωγή βάσει βασικών λέξεων για να δώσει μια περαιτέρω ερώτηση με βάση την απάντηση. Η ELIZA χρησιμοποιεί μια ρογεριανή προσέγγιση ψυχοθεραπείας στην οποία ο πελάτης αναλαμβάνει τον ενεργό ρόλο.
Η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες που χρησιμοποίησαν το MYLO πέρασαν σημαντικά περισσότερο χρόνο αλληλεπίδρασης και ότι είχαν σημαντικά χαμηλότερα επίπεδα προβληματικής δυσφορίας κατά την παρακολούθηση. Το MYLO βαθμολογήθηκε ως πολύ πιο χρήσιμο και πιθανότατα να χρησιμοποιηθεί ξανά. Ωστόσο, δεν υπήρχαν διαφορές μεταξύ MYLO και ELIZA όσον αφορά την επίλυση προβλημάτων.
Τέλος, η ομάδα διαπίστωσε ότι η χρηστικότητα του συστήματος και των δύο chatbots συσχετίστηκε με την αντιληπτή χρησιμότητα και την προθυμία των συμμετεχόντων να επαναχρησιμοποιήσουν τα bots. Η ομάδα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι πρέπει να διεξαχθούν ελεγχόμενες μελέτες chatbots με κλινικούς πληθυσμούς προκειμένου να εξεταστεί η πιθανή ενσωμάτωση των chatbots στην ψυχολογική περίθαλψη σε ρουτίνες υπηρεσίες.
Ο Δρ Matthew Bennion είπε: «Ήταν εξαιρετικά ενδιαφέρον να συνεργαζόμαστε με θεραπευτικά chatbots και ηλικιωμένους. Είμαι ενθουσιασμένος από το πώς ο σχεδιασμός και η εμπειρία χρήστη αυτού του τύπου λογισμικού μπορεί να επηρεάσει τα αποτελέσματα της χρήσης ψηφιακής θεραπείας ψυχικής υγείας και ελπίζω μελλοντική έρευνα θα εξετάσει περαιτέρω αυτόν τον τομέα. “
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube