Search Icon
ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ
Τεχνολογία

Οι οθόνες δεν συμβάλλουν στη βαθύτερη γνώση όσο τα βιβλία

Οι οθόνες δεν συμβάλλουν στη βαθύτερη γνώση όσο τα βιβλία

Στην τέταρτη τάξη του δημοτικού γίνεται μια κρίσιμη στροφή από αυτό που ένας άλλος ερευνητής περιγράφει ως «μαθαίνεις να διαβάζεις» σε «διαβάζεις για να μαθαίνεις».


Στα παιδιά ηλικίας 10-12 ετών, το χαρτί υπερτερεί των οθονών των υπολογιστών μας σε θέματα «βαθύτερης γνώσης». σύμφωνα με νέα μελέτη. Τι σημαίνει αυτό την ώρα που τα σχολεία γίνονται ψηφιακά; Η πανεθνική κατάρρευση των βαθμολογιών ανάγνωσης μεταξύ των Αμερικανών μαθητών  έχει προσελκύσει τελευταία την προσοχή,  αν όχι προκαλέσει την ανησυχία , πρωτοσέλιδων, εκπαιδευτικών, αλλά και της κυβέρνησης. Η πιο πρόσφατη έρευνα του υπουργείου Παιδείας, που δημοσιεύτηκε τον Ιούνιο, ήταν σίγουρα εντυπωσιακή: διαπίστωσε ότι οι δεξιότητες κατανόησης κειμένου των 13χρονων είχαν μειωθεί κατά μέσο όρο τέσσερις μονάδες από το σχολικό έτος 2019-2020 που επλήγη από τον Covid, και το πιο ανησυχητικό είναι ότι η μέση πτώση ήταν επτά μονάδες σε σύγκριση με το 2012.  Τα αποτελέσματα για τους μαθητές με τις χειρότερες επιδόσεις έπεσαν κάτω από το επίπεδο δεξιοτήτων ανάγνωσης που καταγράφηκε το 1971, όταν διεξήχθη η πρώτη εθνική μελέτη.

 

 

Ποιος είναι ο «ένοχος»;

Φυσικά, ούτε οι γραφειοκράτες ούτε οι επικριτές του συνδικάτου των εκπαιδευτικών έχουν άδικο. Η κοινή λογική μάς λέει ότι ένα παιδί μόνο του στο δωμάτιό του, που κοιτάζει την εικόνα ενός δασκάλου στην οθόνη ενός υπολογιστή (με ένα smartphone κοντά στο χέρι, αλλά κρυμμένο από τη θέα του δασκάλου), δεν είναι πλήρως συγκεντρωμένο στη μάθηση.

«Κλειδί» για τη βαθύτερη γνώση το χαρτί, αντί της οθόνης

Μέχρι πρόσφατα, δεν υπήρχε επιστημονική απάντηση σε αυτό το επείγον ερώτημα, αλλά μια πρωτοποριακή μελέτη νευροεπιστημόνων του Teachers College του Πανεπιστημίου Κολούμπια, που θα δημοσιευθεί σύντομα, κατέληξε σε μια αποφασιστική απάντηση: για τη «βαθύτερη γνώση» υπάρχει σαφές πλεονέκτημα στην ανάγνωση ενός κειμένου σε χαρτί, αντί σε οθόνη, σύμφωνα με τον βρετανικό Guardian.

Χρησιμοποιώντας ένα δείγμα 59 παιδιών ηλικίας 10 έως 12 ετών, η ομάδα με επικεφαλής τη δρα Κάρεν Φρόουντ ζήτησε από τους μικρούς μαθητές να διαβάσουν πρωτότυπα κείμενα και στις δύο μορφές, ενώ φορούσαν δίχτυα μαλλιών γεμάτα με ηλεκτρόδια, που επέτρεψαν στους ερευνητές να αναλύσουν τις μεταβολές στις εγκεφαλικές τους αντιδράσεις. Η μελέτη που διεξήχθη σε εργαστήριο του Teachers College με αυστηρούς ελέγχους, χρησιμοποίησε μια εντελώς νέα μέθοδο συσχετισμού λέξεων, κατά την οποία τα παιδιά εκτελούσαν ασκήσεις σημασιολογικής κρίσης μιας λέξης μετά την ανάγνωση των κειμένων.

Ζωτικής σημασίας για τη χρησιμότητα της μελέτης ήταν η ηλικία των συμμετεχόντων – μια τριετής περίοδος που είναι «κρίσιμη για την ανάπτυξη της ανάγνωσης» – καθώς στην τέταρτη τάξη του δημοτικού γίνεται μια κρίσιμη στροφή από αυτό που ένας άλλος ερευνητής περιγράφει ως «μαθαίνεις να διαβάζεις» σε «διαβάζεις για να μαθαίνεις».

Η παλιομοδίτικη μέθοδος του χαρτιού, καλύτερη για τη διδασκαλία της ανάγνωσης

Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα από τη μελέτη αυτή, μπορούμε να δούμε τι διακυβεύεται. Για περισσότερο από μια δεκαετία, οι κοινωνικοί επιστήμονες, συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίδας μελετήτριας  Αν Μάνγκεν, αναφέρουν την υπεροχή της κατανόησης και της διατήρησης της ανάγνωσης στο χαρτί.

Όπως αναφέρει η ομάδα της Φρόουντ στο άρθρο της, «η ανάγνωση τόσο εκθεσιακών όσο και σύνθετων κειμένων από χαρτί φαίνεται να συνδέεται σταθερά με βαθύτερη κατανόηση και μάθηση» σε όλο το φάσμα της βιβλιογραφίας των κοινωνικών επιστημών.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube

Διαβάστε Eπίσης:

Αποκωδικοποίηση της επίδρασης των κυτταρικών συνδέσεων στις νευρολογικές διαταραχές

Στρατηγικές γονέων που θα μεταμορφώσουν την προσωπικότητα των παιδιών σας

Πώς η τεχνολογία επηρεάζει την μάθηση;

Βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για να ξεκλειδώσουμε την πλήρη δυναμική του μυαλού μας

svg%3E svg%3E
svg%3E
svg%3E
Περισσότερα

Νέες μέθοδοι αναπαραγωγής: Ελπίδα ή ρίσκο για το γενετικό μέλλον;

Νέες μέθοδοι αναπαραγωγής: Οι τεχνολογίες υποβοηθούμενης αναπαραγωγής έχουν μεταμορφώσει τον τομέα της αναπαραγωγής, προσφέροντας λύσεις σε προβλήματα υπογονιμότητας και γενετικών διαταραχών.

Φτηνό πρόσθετο εισπνευστήρα: Μειώνει τις κρίσεις άσθματος με χαμηλότερο κόστος

Φτηνό πρόσθετο εισπνευστήρα: Οι εισπνευστήρες αποτελούν τη βάση της διαχείρισης του άσθματος. Πρόσφατη έρευνα έχει δείξει υποσχόμενα αποτελέσματα για ένα φτηνό και απλό πρόσθετο θεραπευτικό μέσο που θα μπορούσε να αλλάξει τη φροντίδα του άσθματος.

AI chatbots: Γιατί παρουσιάζουν σημάδια ήπιας γνωστικής εξασθένησης;

AI chatbots: Οι νευρολόγοι είναι απίθανο να αντικατασταθούν σύντομα από μεγάλα γλωσσικά μοντέλα, αλλά σύντομα μπορεί να θεραπεύουν νέους εικονικούς ασθενείς – μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης που παρουσιάζουν γνωστική εξασθένηση

Αντιμικροβιακά υλικά: Η καινοτομία που αντικαθιστά τους παραδοσιακούς καθετήρες

Αντιμικροβιακά υλικά: Οι ερευνητές εστιάζουν στην ανάπτυξη καινοτόμων υλικών προσθετικής, τα οποία θα μπορούσαν να βελτιώσουν την ασφάλεια των καθετήρων και να μειώσουν τους κινδύνους λοιμώξεων

Ελκώδης κολίτιδα: Πώς η ηλεκτρική διέγερση του αυτιού προσφέρει νέα ελπίδα

Ελκώδης κολίτιδα: Μια επαναστατική μελέτη έχει δείξει ότι η ηλεκτρική διέγερση των αυτιών μπορεί να προσφέρει μια νέα, μη επεμβατική προσέγγιση για τη θεραπεία της ελκώδους κολίτιδας, μιας χρόνιας φλεγμονώδους νόσου του εντέρου.

Απώλεια ακοής: Μπορεί να επιταχύνει τη γνωστική παρακμή και την άνοια;

Απώλεια ακοής: Η σύνδεση μεταξύ απώλειας ακοής και γνωστικής παρακμής δεν είναι απλώς θεωρητική, αλλά έχει επιβεβαιωθεί από επιστημονικές μελέτες που δείχνουν ότι η αχρησιμοποίητη ακουστική ικανότητα μπορεί να οδηγήσει σε διάφορες γνωστικές διαταραχές.

AI ανάλυση πλακούντα: Ταχύτερη ανίχνευση νεογνικών και μητρικών προβλημάτων

AI ανάλυση πλακούντα: Ο πλακούντας παίζει ζωτικό ρόλο στην υγεία τόσο του εγκύου όσο και του μωρού κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ωστόσο συχνά δεν εξετάζεται διεξοδικά κατά τη γέννηση.

Close Icon