Όταν γράφουμε με το χέρι, τα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου είναι πολύ πιο περίτεχνα από ό,τι όταν γράφουμε σε πληκτρολόγιο.
Καθώς οι ψηφιακές συσκευές αντικαθιστούν σταδιακά το στυλό και το χαρτί, η λήψη σημειώσεων με το χέρι γίνεται όλο και πιο ασυνήθιστη στα σχολεία και τα πανεπιστήμια. Η χρήση πληκτρολογίου συνιστάται επειδή είναι συχνά πιο γρήγορη από τη γραφή με το χέρι. Ωστόσο, το τελευταίο έχει βρεθεί ότι βελτιώνει την ορθογραφία και την ανάκληση μνήμης. Για να ανακαλύψουν εάν η διαδικασία σχηματισμού γραμμάτων με το χέρι είχε ως αποτέλεσμα μεγαλύτερη συνδεσιμότητα του εγκεφάλου, ερευνητές στη Νορβηγία ερεύνησαν τώρα τα υποκείμενα νευρωνικά δίκτυα που εμπλέκονται και στους δύο τρόπους γραφής.
“Δείχνουμε ότι όταν γράφουμε με το χέρι, τα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου είναι πολύ πιο περίτεχνα από ό,τι όταν γράφουμε σε πληκτρολόγιο”, δήλωσε η καθηγήτρια Audrey van der Meer, ερευνήτρια εγκεφάλου στο Νορβηγικό Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας και συν-συγγραφέας της μελέτης που δημοσιεύτηκε. στο Frontiers in Psychology. «Είναι γνωστό ότι μια τέτοια διαδεδομένη συνδεσιμότητα του εγκεφάλου είναι ζωτικής σημασίας για το σχηματισμό μνήμης και για την κωδικοποίηση νέων πληροφοριών και, ως εκ τούτου, είναι ευεργετική για τη μάθηση».
Το στυλό είναι πιο δυνατό από το πληκτρολόγιο
Οι ερευνητές συνέλεξαν δεδομένα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματος από 36 φοιτητές πανεπιστημίου, στους οποίους ζητήθηκε επανειλημμένα είτε να γράψουν είτε να πληκτρολογήσουν μια λέξη που εμφανιζόταν σε μια οθόνη. Όταν έγραφαν, χρησιμοποίησαν ένα ψηφιακό στυλό για να γράφουν με κλίση απευθείας σε μια οθόνη αφής. Κατά την πληκτρολόγηση χρησιμοποιούσαν ένα μόνο δάχτυλο για να πατήσουν πλήκτρα σε ένα πληκτρολόγιο.
Τα ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα υψηλής πυκνότητας, τα οποία μετρούν την ηλεκτρική δραστηριότητα στον εγκέφαλο χρησιμοποιώντας 256 μικρούς αισθητήρες ραμμένους σε ένα δίχτυ και τοποθετημένους πάνω από το κεφάλι, καταγράφηκαν για πέντε δευτερόλεπτα για κάθε προτροπή.
Η συνδεσιμότητα διαφορετικών περιοχών του εγκεφάλου αυξήθηκε όταν οι συμμετέχοντες έγραφαν με το χέρι, αλλά όχι όταν πληκτρολογούσαν. «Τα ευρήματά μας υποδηλώνουν ότι οι οπτικές και κινητικές πληροφορίες που λαμβάνονται μέσω επακριβώς ελεγχόμενων κινήσεων των χεριών κατά τη χρήση ενός στυλό συμβάλλουν εκτενώς στα μοτίβα συνδεσιμότητας του εγκεφάλου που προάγουν τη μάθηση», είπε ο van der Meer. Αν και οι συμμετέχοντες χρησιμοποίησαν ψηφιακά στυλό για γραφή, οι ερευνητές είπαν ότι τα αποτελέσματα αναμένεται να είναι τα ίδια όταν χρησιμοποιούν ένα πραγματικό στυλό σε χαρτί.
«Δείξαμε ότι οι διαφορές στην εγκεφαλική δραστηριότητα σχετίζονται με τον προσεκτικό σχηματισμό των γραμμάτων όταν γράφουμε με το χέρι, ενώ κάνουμε περισσότερη χρήση των αισθήσεων», εξήγησε ο van der Meer. Δεδομένου ότι η κίνηση των δακτύλων που πραγματοποιείται κατά το σχηματισμό γραμμάτων είναι αυτή που προάγει τη συνδεσιμότητα του εγκεφάλου, η γραφή σε έντυπη μορφή αναμένεται επίσης να έχει παρόμοια οφέλη για τη μάθηση με τη γραφική γραφή.
Αντίθετα, η απλή κίνηση του επαναλαμβανόμενου χτυπήματος ενός πλήκτρου με το ίδιο δάχτυλο είναι λιγότερο διεγερτική για τον εγκέφαλο. «Αυτό εξηγεί επίσης γιατί τα παιδιά που έχουν μάθει να γράφουν και να διαβάζουν σε ένα τάμπλετ, μπορεί να δυσκολεύονται να διαφοροποιήσουν τα γράμματα που αντικατοπτρίζουν το ένα το άλλο, όπως «b» και «d». Κυριολεκτικά δεν έχουν νιώσει με το σώμα τους πώς είναι να παράγεις αυτά τα γράμματα», είπε ο van der Meer.
Τα ευρήματά τους καταδεικνύουν την ανάγκη να δοθεί στους μαθητές η ευκαιρία να χρησιμοποιούν στυλό, αντί να τους πληκτρολογούν κατά τη διάρκεια του μαθήματος, είπαν οι ερευνητές. Οι κατευθυντήριες γραμμές για να διασφαλιστεί ότι οι μαθητές λαμβάνουν τουλάχιστον μια ελάχιστη χειρόγραφη οδηγία θα μπορούσαν να είναι ένα επαρκές βήμα. Για παράδειγμα, στην αρχή του έτους, η εκπαίδευση στη γραφή με γράμματα έχει εφαρμοστεί εκ νέου σε πολλές πολιτείες των ΗΠΑ.
Ταυτόχρονα, είναι επίσης σημαντικό να συμβαδίζουμε με τις συνεχώς αναπτυσσόμενες τεχνολογικές εξελίξεις, προειδοποίησαν. Αυτό περιλαμβάνει την επίγνωση του τρόπου γραφής που προσφέρει περισσότερα πλεονεκτήματα υπό ποιες συνθήκες. «Υπάρχουν κάποιες ενδείξεις ότι οι μαθητές μαθαίνουν περισσότερα και θυμούνται καλύτερα όταν παίρνουν χειρόγραφες σημειώσεις διαλέξεων, ενώ η χρήση υπολογιστή με πληκτρολόγιο μπορεί να είναι πιο πρακτική όταν γράφετε ένα μεγάλο κείμενο ή δοκίμιο», κατέληξε ο van der Meer.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube