Η διάθεση και η ψυχολογική κατάσταση του ατόμου είναι καθοριστικοί παράγοντες για την ικανότητα μάθησης. Όταν ο εγκέφαλος διεγείρεται, είτε μέσω δραστηριοτήτων όπως η φυσική άσκηση, είτε μέσω διανοητικών προκλήσεων, οι νευρωνικές συνδέσεις ενισχύονται και νέες δημιουργούνται. Αυτή η διαδικασία, γνωστή ως νευροπλαστικότητα, δείχνει ότι ο εγκέφαλος μπορεί να προσαρμοστεί και να αναπτυχθεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής, ανεξαρτήτως ηλικίας.
Επιπλέον, η διέγερση του εγκεφάλου μπορεί να ενισχύσει τη μνήμη και την ικανότητα συγκέντρωσης. Σημαντικές στρατηγικές, όπως η εκμάθηση μέσω παιχνιδιών ή η συμμετοχή σε διανοητικές προκλήσεις, έχουν αποδειχθεί ότι βελτιώνουν τη γνωστική λειτουργία. Οι ηλικιωμένοι, για παράδειγμα, που συμμετέχουν σε δραστηριότητες που προάγουν τη γνωστική διέγερση, όπως η ανάγνωση, το πάζλ, ή οι κοινωνικές δραστηριότητες, παρουσιάζουν καλύτερες επιδόσεις στη μάθηση σε σύγκριση με εκείνους που είναι λιγότερο δραστήριοι.
Επιπλέον, οι νέες τεχνολογίες προσφέρουν εργαλεία που μπορούν να βελτιώσουν τη διέγερση του εγκεφάλου. Οι εφαρμογές εκπαίδευσης και τα διαδικτυακά μαθήματα προσφέρουν ευκαιρίες για μάθηση και ανάπτυξη δεξιοτήτων σε όλα τα ηλικιακά γκρουπ. Αυτές οι πλατφόρμες επιτρέπουν στους χρήστες να προσαρμόσουν τη διαδικασία μάθησης σύμφωνα με τις ανάγκες τους, εστιάζοντας σε τομείς που τους ενδιαφέρουν.

Συνοψίζοντας, η αποτελεσματικότητα της διέγερσης του εγκεφάλου είναι άμεσα συνδεδεμένη με την ικανότητα μάθησης, και όχι με την ηλικία. Οι στρατηγικές διέγερσης μπορούν να εφαρμοστούν σε οποιαδήποτε φάση της ζωής, επιτρέποντας σε άτομα όλων των ηλικιών να αναπτύξουν νέες γνώσεις και δεξιότητες. Αυτό ενισχύει την πεποίθηση ότι η μάθηση είναι μια διαρκής διαδικασία που δεν περιορίζεται από την ηλικία, αλλά καθορίζεται από την επιθυμία και τη δέσμευση του ατόμου.