Ασθενείς influencers: Ένας influencer της ποπ κουλτούρας επιμελείται περιεχόμενο προσπαθώντας να κερδίσουν ενεργά χορηγίες ή να συνεργαστούν με επωνυμίες. Ενώ στους ασθενείς τα κίνητρα είναι πολύ διαφορετικά, καθώς θέλουν να βοηθήσουν άλλους ασθενείς να ζουν καλύτερα.
Οι ασθενείς influencers δεν αποτελούν ένα νέο φαινόμενο. “Η φαρμακευτική χρησιμοποιεί ομάδες υποστήριξης ασθενών για πολλά χρόνια και μεμονωμένους επιρροές σε αυτό το σημείο επίσης εδώ και χρόνια”, είπε ο Fugh-Berman. Το μάρκετινγκ απευθείας προς τον καταναλωτή (DTC), το οποίο επιτρέπει στις φαρμακευτικές εταιρείες να στοχεύουν απευθείας τους καταναλωτές, τείνει να είναι αμφιλεγόμενο και είναι νόμιμο μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Νέα Ζηλανδία, σημείωσε ο Willis. Οι διαφημίσεις DTC γεμίζουν την τηλεόραση και τις εφημερίδες, ωθώντας τους ασθενείς να ρωτήσουν τους γιατρούς τους για συγκεκριμένα φάρμακα. Είναι ένα αποτελεσματικό εργαλείο μάρκετινγκ. Περίπου το 44% των ασθενών που ρωτούν το γιατρό τους για ένα φάρμακο λαμβάνουν συνταγή για αυτό, είπε ο Willis.
Όμως, καθώς η εμπιστοσύνη στις φαρμακευτικές εταιρείες, τους γιατρούς και τα παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης έχει μειωθεί, οι φαρμακευτικές εταιρείες στρέφονται τώρα στους ίδιους τους ασθενείς ως αγγελιοφόρους, αναφέρει η νέα έκθεση. Οι ασθενείς με επιρροή τράβηξαν για πρώτη φορά την προσοχή των ομοσπονδιακών ρυθμιστικών αρχών το 2015, όταν η διάσημη influencer Kim Kardashian τραγούδησε τους επαίνους ενός φαρμάκου #morningsickness σε δεκάδες εκατομμύρια followers στο Instagram, σύμφωνα με την αναφορά του Willis. Η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ επισήμανε αμέσως τη δημοσίευση για παράλειψη των κινδύνων του φαρμάκου και έστειλε στον παρασκευαστή φαρμάκων μια προειδοποιητική επιστολή. Η Καρντάσιαν, η οποία πληρωνόταν από την φαρμακευτική εταιρεία, έπρεπε να αφαιρέσει τη θέση.
Η Κιμ δεν είναι η μόνη Καρντάσιαν που προσέκρουσε στο FDA. Η αδερφή της Khloe έλαβε τη δική της προειδοποιητική επιστολή από το πρακτορείο αυτή την εβδομάδα, βασισμένη σε μια εμφάνιση στο talk show “The View” τον περασμένο Ιούλιο, όπου διαφημιζόταν ένα φάρμακο κατά της ημικρανίας που αλλάζει το παιχνίδι. Σε επιστολή που εστάλη την Τρίτη, η FDA είπε στον κατασκευαστή, Biohaven Pharmaceuticals, ότι η εμφάνιση της Khloe Kardashian έκανε “ψευδείς ή παραπλανητικούς ισχυρισμούς και παραστάσεις σχετικά με τους κινδύνους που συνδέονται και την αποτελεσματικότητα” του φαρμάκου για την ημικρανία. Οι ειδικοί ανησυχούν γιατί ακόμη και οι ασθενείς influencers που δεν έχουν την ιδιότητα μιας Kardashian μπορούν να ασκήσουν ισχυρή επιρροή στους οπαδούς τους, επειδή θεωρούνται πιο ειλικρινείς και λιγότερο αυτοδιαφημιζόμενοι.
“Αυτοί οι ασθενείς που επηρεάζουν απλά μοιράζονται τη ζωή τους. Απλώς συμβαίνει η ζωή τους να περιλαμβάνει πληροφορίες για την υγεία και φαρμακευτικά φάρμακα”, είπε ο Willis. “Ενώ ένας influencer της ποπ κουλτούρας, επιμελείται περιεχόμενο με διαφορετικό τρόπο επειδή προσπαθούν να κερδίσουν ενεργά αυτές τις χορηγίες ή να συνεργαστούν με επωνυμίες. Αυτό δεν συμβαίνει ακριβώς με αυτούς τους ασθενείς. Τα κίνητρα είναι πολύ διαφορετικά. Θέλουν να βοηθήσουν άλλους ασθενείς να ζουν καλύτερα”. Οι ασθενείς επιρροής τείνουν να έχουν πολύ μεγαλύτερο βάρος με τους ακολούθους από τους επηρεαστές των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που εστιάζουν στον τρόπο ζωής, σύμφωνα με την WEGO Health, μια εταιρεία μάρκετινγκ που στρατολογεί ηγέτες ασθενών και επιρροές για να συνεργαστεί με φαρμακευτικές εταιρείες.
Περίπου το 51% των χρηστών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης εμπιστεύονται ως επί το πλείστον ή πλήρως τις πληροφορίες που μοιράζονται οι επηρεαστές ασθενών, έναντι μόλις 14% των ανθρώπων που επηρεάζουν τον τρόπο ζωής, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας που αναφέρει η WEGO Health σε μια έκθεση του 2020, “Pharma Influencer Marketing: Making a Case”. Αυτή η έρευνα διαπίστωσε επίσης ότι το 64% των ανθρώπων ήταν ως επί το πλείστον ή πολύ πιθανό να ερευνήσουν ή να ρωτήσουν τους γιατρούς τους σχετικά με πληροφορίες υγείας που κοινοποιούνται ή προωθούνται από άλλον ασθενή που πάσχει από την ίδια πάθηση. “Συνολικά, τα στοιχεία από την έρευνά μας για το τοπίο δείχνουν ότι οι ασθενείς ως παράγοντες επιρροής για επωνυμίες θα συμβάλουν στην οικοδόμηση εμπιστοσύνης περισσότερο από ό,τι οι επηρεαστές του τρόπου ζωής, είναι πιο πιθανό να αυξήσουν τη δράση του κοινού-στόχου των ασθενών και ότι οι ασθενείς είναι δεκτικοί στο επώνυμο μάρκετινγκ και έτοιμοι να συνεργαστούν με τη φαρμακευτική για να συμβεί”, κατέληξε η έκθεση WEGO Health.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube