Στην Ελλάδα η εκμάθηση της αγγλικής γλώσσας στα πρώτα χρόνια του δημοτικού έχει καθιερωθεί εδώ και πολλά χρόνια. Τι γίνεται όμως με τα παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες; Πρέπει να διδάσκονται τα Αγγλικά; Αν ναι πότε; Είναι εύκολο να τα μάθουν;
Απαντήσεις δίνει στο www.Life2day.gr η Κυπριτζόγλου Σπυριδούλα αποφοίτησε από το τμήμα Λογοθεραπείας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας του Ανωτατου Τεχνολογικού Ιδρύματος Εκπαίδευσης (Α.Τ.Ε.Ι.) Ηπείρου. Επιστημονικός συνεργάτης Meddiatrofi.
Αρχικά θα πρέπει να αναφέρουμε ότι έρευνες έχουν αποδείξει ότι τα Αγγλικά είναι η πιο δύσκολη γλώσσα για τα άτομα με μαθησιακές δυσκολίες. Η αγγλική γλώσσα σε αντίθεση με την ελληνική που είναι φωνητική (ότι γράφουμε αυτό διαβάζουμε), είναι μια μη φωνητική γλώσσα (άλλα διαβάζουμε και άλλα γράφουμε). Έχει 26 γράμματα τα οποία όμως αντιστοιχούν σε 44 ήχους. Επίσης, υπάρχουν πολλά γράμματα με καθρεφτικές διαφορές και ομοιότητες όπως b, d, p, q, g κτλ.
Τα παραπάνω χαρακτηριστικά της αγγλικής γλώσσας αποδεικνύουν γιατί τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες μπορεί να δυσκολευτούν στην εκμάθηση της. Έχει παρατηρηθεί ότι όταν χρησιμοποιούν την αγγλική γλώσσα κάνουν πιο συχνά λάθη στους φωνολογικούς κανόνες. Επιπλέον τα ιδιαίτερα γραφήματα της αγγλικής αλφαβήτου με τις καθρεφτικές διαφορές και ομοιότητες δυσκολεύουν όσα παιδιά έχουν αδυναμία στην καθρεφτική αντίληψη. Έπειτα ως γνωστό τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες παρουσιάζουν δυσκολία στη γράφο-φωνολογική ενημερότητα, δυσκολεύονται στη μετατροπή του προφορικού λόγου σε γραπτό, για αυτό και η αγγλική γλώσσα ως φωνητική γλώσσα αποτελεί από μόνη της κατά κάποιον τρόπο τροχοπέδη αυτής της μετατροπής.
Σε ποια ηλικία θα πρέπει οι μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να ξεκινούν τα μαθήματα αγγλικής γλώσσας; Σε αυτό το ερώτημα οι απόψεις των ειδικών διίστανται. Υπάρχουν ειδικοί που υποστηρίζουν ότι το παιδί θα πρέπει με την πρώτη του επαφή με το γραπτό λόγο να ξεκινά και να μαθαίνει και τα Αγγλικά γιατί όσο μικρότερο είναι ένα παιδί με η χωρίς μαθησιακή δυσκολία, τόσο πιο ανοιχτό και εύπλαστο είναι στη μάθηση. Η άλλη άποψη είναι ότι θα πρέπει να αναμένουμε να περάσουν οι πρώτες τάξεις του δημοτικού και έπειτα να αρχίσουν τα μαθήματα αγγλικής γλώσσας γιατί η είσοδος στο δημοτικό σχολείο είναι ήδη μία πολύπλοκη και πρωτόγνωρη εμπειρία για τους μικρούς μας ήρωες. Επίσης, πιστεύουν ότι εφόσον στη πρώτη δημοτικού ξεκινάει η εκμάθηση της γραφής και της ανάγνωσης θα πρέπει να ολοκληρωθούν οι δεξιότητες αυτές (η ολοκλήρωση γίνεται μετά τα πρώτα δύο έτη φοίτησης στο δημοτικό) και έπειτα να αρχίσουν την εκμάθηση μιας νέας γλώσσας.
Συνεπώς η διδασκαλία της αγγλική γλώσσας σε παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες είναι μία πολύπλευρη και σύνθετη διαδικασία. Για να μπορέσει ο μαθητής να διδαχτεί τα αγγλικά με επιτυχία, θα πρέπει να διδάσκεται δεξιότητες μελέτης, το μάθημα να προσαρμόζεται απαραίτητα στις ανάγκες, ενδιαφέροντα, ικανότητες, μαθησιακό στυλ και επίπεδο ετοιμότητας του στη ξένη γλώσσα και η διδασκαλία να είναι όσο το δυνατόν περισσότερο πολυαισθητηριακή και βιωματική. Οι καθηγητές αγγλική γλώσσας θα πρέπει να συνεργάζονται με τους υπόλοιπους ειδικούς που πιθανόν να παρακολουθούν το παιδί αλλά και να καθοδηγούν τους γονείς ώστε η διαδικασία της εκμάθησης και προσαρμογής στη νέα γλώσσα να γίνεται κάτω από ευνοϊκές συνθήκες για το παιδί.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube