Της Αρετής Διαμάντη
Τον Μάρτιο του 2017, οι κορυφαίοι επιστήμονες της ακτινολογίας συναντήθηκαν στη Βιέννη για το Ευρωπαϊκό Συνέδριο Ακτινολογίας (ECR) όπου παρουσιάζονται οι τάσεις, οι προκλήσεις και οι ευκαιρίες που διαμορφώνουν το μέλλον στην παροχή υπηρεσιών υγείας στην Ευρώπη.
Στο επίκεντρο για το 2017: πως η ψηφιακή διασύνδεση και τα μεγάλα δεδομένα, η μειωμένη δόση ακτινοβολίας και η βελτιστοποιημένη ροή εργασιών βοηθούν τους επαγγελματίες υγείας να βελτιώσουν τα κλινικά και λειτουργικά αποτελέσματα αλλά και την εμπειρία των ασθενών τους. Η ιστορία αυτή είναι μία από τις πολλές στο ECR που εστιάζουν στις καινοτομίες της GE Healthcare, παρουσιάζοντας το προφίλ κάποιων τεχνολογιών και μας δίνουν μία κλεφτή ματιά στο μέλλον της παροχής υπηρεσιών υγείας.
Φανταστείτε πως κρατάτε στα χέρια σας ένα πλαστικό μοντέλο της δικής σας καρδιάς με τις κοιλότητες και τις βαλβίδες της. Ή φανταστείτε το γιατρό σας να φορά ένα ζευγάρι γυαλιών εικονικής πραγματικότητας και να «εισέρχεται» στα περίπλοκα μονοπάτια του σώματος, ψάχνοντας για οτιδήποτε μη φυσιολογικό. Με τις νέες τεχνολογίες της GE Healthcare, η επιστημονική φαντασία μέρα με τη μέρα έρχεται πιο κοντά στην πραγματικότητα.
Δουλειά εκ των έσω
Τα video games που αφορούν σε παίξιμο ρόλων δεν εμπνέουν συχνά την επαναστατική τεχνολογία που θα επανακαθόρισει τον τρόπο με τον οποίο οι ιατροί οπτικοποιούν την ανθρώπινη ανατομία και διαγιγνώσκουν την ασθένεια. Όμως, αυτό ακριβώς συνέβη όταν ο σχεδιαστής της GE Healthcare, Ludovic Avot και ο μηχανικός ιατρικής απεικόνισης Yannick Le Berre παίζανε το Fallout 4, ένα video game που καθοδηγεί τους παίχτες στην μετά-αποκαλυπτική Βοστόνη μέσω ενός χαρακτήρα που προσδιορίζεται ως «Ο μόνος επιζών».
Σύμφωνα με την ετήσια αναφορά της PwC, “Health Research Institute’s annual report”, η εικονική πραγματικότητα είναι μία από τις οκτώ τεχνολογίες που αποτελούν αυξανόμενη τάση στην επόμενη γενιά των καινοτομιών στις υπηρεσίες υγείας.
Καθώς οι παίχτες περιηγούνταν στον σκοτεινό κόσμο του Fallout 4, μία παράξενη έμπνευση τους ήρθε: Τι θα γινόταν αν αξιοποιούσαν την τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας των video games για να δημιουργήσουν μία νέα τεχνολογία που θα επιτρέψει στους ιατρούς να εισέλθουν στο ανθρώπινο σώμα; Οι Ludovic και Yannick αποφάσισαν να το μάθουν. Συνδύασαν τα σχεδιαστικά εργαλεία της εικονικής πραγματικότητας και άλλα λογισμικά παιχνιδιών με την λεπτομερή τρισδιάστατη πληροφόρηση των αξονικών και των μαγνητικών σαρώσεων του σώματος για να κατασκευάσουν μία εικονική εμπειρία ολοκληρωμένη με χρώμα, υφή, φως και λοιπά χαρακτηριστικά. «Εμπνευστήκαμε από τις φωτορεαλιστικές τεχνικές απόδοσης των υψηλής ποιότητας παιχνιδιών.» αναφέρει ο Ludovic. «Προσπαθήσαμε να εκμεταλλευτούμε την εξαιρετική γραφική και διαδραστική δυνατότητα των περισσότερων σύγχρονων τεχνολογιών των παιχνιδιών για να αποδώσουμε με λεπτομέρεια τις εικόνες που μας δίδονται από τις ιατρικές εξετάσεις.»
Το 2016, στο συνέδριο “Journées Francophones de Radiologie” στο Παρίσι, παρουσίασαν το μοντέλο της εικονικής πραγματικότητας που δημιούργησαν και τώρα το μοντέλο αυτό δοκιμάζεται από πελάτες στη Γαλλία για να βοηθήσει τους ιατρούς στη μελέτη της ανατομίας και στη διάγνωση της ασθένειας. Οι ιατροί μπορούν να χρησιμοποιούν εξαρτήματα εικονικής πραγματικότητας όπως το Oculus Rift® για να «εισέλθουν» σε συγκεκριμένο σημείο του σώματος και να εξετάσουν τις όποιες ανωμαλίες όπως πολύποδες, όγκους και κακώσεις ή να επιθεωρήσουν υφιστάμενους τραυματισμούς.
«Το εργαλείο αυτό μπορεί να αποτελέσει ένα νέο τρόπο για τους ακτινολόγους ώστε να εξετάζουν τις σύνθετες κλινικές εικόνες», αναφέρει ο Ludovic. «Τους επιτρέπει να χειριστούν και να αλληλεπιδράσουν μέσω των εικόνων ενώ προσφέρει εκτεταμένη δυνατότητα μεγέθυνσης, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο σε συγκεκριμένες περιπτώσεις όπως η εξέταση της καρδιάς του παιδιού. Η σκίαση και ο φωτισμός βοηθούν σημαντικά στην κατανόηση των σχημάτων και των ανατομικών δομών.»
Από τον οραματισμό στην πραγματικότητα
Η Adeline Digard, AW Product Manager και ειδικός κλινικής εφαρμογής υποστηρίζει τους ιατρούς στο να βλέπουν κλινικές εικόνες με ένα νέο τρόπο. Βοήθησε στη ανάπτυξη μίας τρισδιάστατης τεχνικής εκτύπωσης που επιτρέπει στους ιατρούς να αξιοποιούν τον σταθμό εργασίας AW της GE Healthcare για να εξάγουν εικόνες μέσω ενός εκτυπωτή 3D. Η Adeline παρουσίασε την τεχνολογία αυτή στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο Ακτινολογίας (ECR) για να δείξει στους επισκέπτες πόσο εύκολο είναι να εκτυπώνει κανείς ανατομικά μοντέλα από έναν σταθμό εργασίας AW, ένα πρόγραμμα “asset-management” για τις κλινικές εικόνες από αξονικούς τομογράφους, μαγνητικούς τομογράφους, ποζιτρονιακής/ υπολογιστικής τομογραφίας (PET/CT) και πολλά άλλα. «Δείχνουμε στον πελάτη πως το ανατομικό κομμάτι που παρουσιαζόταν στην εικονική πραγματικότητα είναι τώρα εκτυπωμένο», αναφέρει η Adeline. «Ο πελάτης θα δει ακριβώς όσα μπορεί να πραγματοποιήσει μέσω της εκτύπωσης 3D».
Τα τελευταία χρόνια η τρισδιάστατη εκτύπωση έχει προαχθεί σε βασικό θέμα ανάμεσα στις τάσεις των υπηρεσιών υγείας. Η αναφορά σχετικά με την έρευνα αγοράς της IndustryARC προβλέπει πως η τρισδιάστατη εκτύπωση στην αγορά των υπηρεσιών υγείας προβλέπεται να αυξηθεί κατά 18% ετησίως έως το 2020. Επίσης, η ετήσια αναφορά του Ινστιτούτου Ερευνών για την Υγεία της PwC συμπεριλαμβάνει την τρισδιάστατη εκτύπωση στη λίστα των ανερχόμενων τάσεων στις καινοτομίες των υπηρεσιών υγείας.
Η Adeline αναφέρει πως η νέα της τεχνολογία είναι εμπνευσμένη απο τους ιατρούς, «Το αίτημα για αυτό το εργαλείο ήρθε κατευθείαν από τους πελάτες μας, ειδικά από την παιδιατρική κοινότητα επειδή είναι πολύ δύσκολο να εξηγείς στους γονείς τι έχουν τα παιδιά τους. Είναι ευκολότερο να τους δείχνεις ένα τρισδιάστατο μοντέλο αντί μίας εικόνας.» Παρά τα αιτήματα για αυτή την τεχνολογία, η Adeline αναφέρει πως αρκετοί ιατροί δείχνουν ακόμη αβέβαιοι ως το πως θα ενσωματώσουν την τρισδιάστατη εκτύπωση στην καθημερινή πρακτική τους. Συχνά φέρουν την λανθασμένη αντίληψη πως η τρισδιάστατη εκτύπωση είναι δύσκολη στην χρήση. «Παρέχουμε μία πολύ απλή λύση» αναφέρει η Adeline. «Μπορείς εύκολα να κάνεις τα πάντα μέσω της τρισδιάστατης εκτύπωσης – να φτιάξεις ένα οστό, ένα δάκτυλο, ένα χέρι αλλά ακόμη και μία καρδιά, μία αορτή ή οποιαδήποτε αρτηρία.»
Τώρα που εξελίχθηκε το πρώτο σύστημα, η Adeline αναμένει πως περισσότερες εκδοχές θα ωθήσουν την τεχνολογία σε περαιτέρω εξέλιξη. «Είμαστε η απαρχή αυτής της ιστορίας» αναφέρει η ίδια. «Σε δύο ή τρία χρόνια, θα δημιουργήσουμε ακόμα περισσότερες καινοτόμες τεχνολογίες». Οι Ludovic and Yannick αναμένουν αύξηση της ζήτησης για τεχνολογίες εικονικής πραγματικότητας όχι μόνο για τα διαγνωστικά αλλά και για τις διαδικασίες που προηγούνται των επεμβάσεων, τον επανέλεγχο των αποτελεσμάτων μετεγχειρητικά και την σύμπραξη πάνω σε συγκεκριμένα περιστατικά. «Θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε τις δυνατότητες πολλαπλών παιχτών για να επιτρέψουμε σε περισσότερους χρήστες να εξετάζουν το ίδιο περιστατικό» αναφέρει ο Ludovic. «Είναι ένα video game που όλοι οι ιατροί θα θέλουν να παίξουν μαζί του.»
*Το άρθρο αυτό αναφέρεται σε τεχνολογία εν εξελίξει που αντιπροσωπεύει συνεχιζόμενη έρευνα και προσπάθειες ανάπτυξης. Η τεχνολογία δεν αποτελεί προϊόν και μπορεί ποτέ να μην αποτελέσει μέρος προϊόντος. Δεν τίθεται προς πώληση και δεν έχει εγκριθεί από τον Αμερικάνικο οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων ή οποιονδήποτε άλλο παγκόσμιο ρυθμιστικό/ κανονιστικό φορέα για την εμπορική διάθεσή του.
Ακριβής μετάφραση από το πρωτότυπο κείμενο: “From Video Games To 3D Printing: What’s Next in Healthcare?”, GE Healthcare Newsroom .
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον Κόσμο
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube