Η πρώτη φάση, η παρατήρηση, περιλαμβάνει την προσεκτική παρατήρηση και κατανόηση των πληροφοριών που θέλουμε να θυμόμαστε. Είναι σημαντικό να είμαστε συγκεντρωμένοι και να αποφεύγουμε τις περισπασμούς. Όταν διαβάζουμε ή παρακολουθούμε μια διάλεξη, καλό είναι να σημειώνουμε βασικά σημεία και να προσπαθούμε να κατανοούμε τη συνολική εικόνα. Η ενεργή συμμετοχή στη διαδικασία μάθησης διευκολύνει την αποθήκευση των πληροφοριών.
Η δεύτερη φάση είναι η οργάνωση. Μετά την παρατήρηση, είναι χρήσιμο να οργανώσουμε τις πληροφορίες σε κατηγορίες ή θεματικές ενότητες. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω διαγραμμάτων, χάρτη εννοιών ή λιστών. Η οργάνωση των πληροφοριών βοηθά να τις συνδέσουμε μεταξύ τους, δημιουργώντας νοητικές δομές που διευκολύνουν την ανάκληση τους αργότερα.
Η τρίτη φάση είναι η επανάληψη. Η επανάληψη είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της μνήμης. Χρειάζεται να επαναλαμβάνουμε τις πληροφορίες σε τακτά χρονικά διαστήματα, χρησιμοποιώντας διάφορες μεθόδους, όπως η φωνητική επανάληψη, η γραπτή επανάληψη ή η δημιουργία ερωτήσεων και απαντήσεων. Η επανάληψη βοηθά στη σταθεροποίηση των πληροφοριών στη μακροχρόνια μνήμη.
Τέλος, η εφαρμογή είναι η τέταρτη φάση. Η εφαρμογή των γνώσεων σε πραγματικές καταστάσεις ή σε ασκήσεις ενισχύει τη μνήμη. Αυτό μπορεί να γίνει μέσω συζητήσεων, έργων ή πρακτικών εφαρμογών. Όταν εφαρμόζουμε τις γνώσεις μας, τις εμπεδώνουμε καλύτερα και δημιουργούμε συνδέσεις που διευκολύνουν την ανάκληση τους στο μέλλον.

Συνοπτικά, η μέθοδος των τεσσάρων προσφέρει μια ολοκληρωμένη προσέγγιση για τη βελτίωση της μνήμης μας. Μέσω της παρατήρησης, οργάνωσης, επανάληψης και εφαρμογής, μπορούμε να ενισχύσουμε την ικανότητά μας να αποθηκεύουμε και να ανακαλούμε πληροφορίες, κάνοντάς μας πιο αποτελεσματικούς στη μάθηση και την καθημερινή μας ζωή.