Τα ψηφιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης websites και τα κοινωνικά δίκτυα μπορούν να συμβάλουν στην καλύτερη αποτελεσματικότητα των θεραπειών. Για παράδειγμα, όσο πιο ενημερωμένος είναι ένας ασθενής, τόσο καλύτερη είναι η αλληλεπίδραση με τον γιατρό του και αυξάνονται οι πιθανότητες συμμόρφωσης στη θεραπεία.
Τα ψηφιακά μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν αλλάξει το δίπολο γιατρού-ασθενή τα τελευταία χρόνια. Από το ιατροκεντρικό μοντέλο έχουμε πλέον περάσει στο ασθενοκεντρικό μέσω της επικοινωνίας των πληροφοριών. Οι ασθενείς συμμετέχουν περισσότερο στη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με την υγεία τους, έχουν πιο συχνά άποψη σχετικά με τη διάγνωση και τη θεραπεία τους και θέλουν να έχουν καλύτερη εικόνα των διαθέσιμων επιλογών τους, αναζητώντας πληροφορίες στο ίντερνετ σχετικά με την πάθησή τους, τα φάρμακα και τις θεραπείες. Από την άλλη μεριά, οι γιατροί έχουν τεράστια πίεση χρόνου διότι δέχονται περισσότερους ασθενείς και διαθέτουν λιγότερο χρόνο από ποτέ π.χ. στο Ηνωμένο Βασίλειο, ο μέσος χρόνος δεν υπερβαίνει τα 10 λεπτά.
Κατά τη διάρκεια ενός workshop, που διεξήχθη στο Eye Museum του Άμστερνταμ, με κεντρικό θέμα «ΧΩΡΙΣ ΔΙΑΚΟΠΗ: η σπουδαιότητα του αμφίδρομου διαλόγου ανάμεσα σε γιατρούς και ασθενείς», επαγγελματίες υγείας, ασθενείς και δημοσιογράφοι αντάλλαξαν απόψεις για το πώς ο καθένας εκ της θέσεως του μπορεί να συμβάλλει στην βελτίωση της επικοινωνίας, με γνώμονα πάντα μια καλύτερη ποιότητα ζωής και τη μέγιστη δυνατή συμμόρφωση στη θεραπεία.
Η Σάρα Τζάρβις, με την διπλή ιδιότητα του Γενικού Γιατρού (μέλος του Βασιλικού Κολεγίου Γενικών Ιατρών και Υγείας των Γυναικών στο Ηνωμένο Βασίλειο) αλλά και της δημοσιογράφου στο BBC Radio 2 και BBC 1 ανέφερε ότι οι ασθενείς έχουν μεταμορφωθεί από παθητικοί σε ενεργούς συμμετέχοντες στην υγειονομική περίθαλψη. Οι ασθενείς θέλουν να έχουν μεγαλύτερη συμμετοχή και περισσότερο έλεγχο, εξήγησε. Αναφερόμενη σε έρευνες γνώμης είπε ότι, το 51% των ασθενών επιθυμούν να έχουν διάλογο και γόνιμη αντιπαράθεση με τον θεράποντα ιατρό πριν καταλήξουν στην επιλογή της βέλτιστης θεραπείας. «Ο καθένας διεκδικεί το πάνω χέρι», είπε η Τζάρβις.
Εντύπωση προκαλεί το γεγονός ότι, σύμφωνα τις δημοσκοπήσεις κοινού, το 50-75% των πληροφοριών που ανταλλάσσονται σε μια επίσκεψη ξεχνιέται σχεδόν αμέσως από τον ασθενή. Το 50% των πληροφοριών έχουν συγκρατηθεί λάθος με αποτέλεσμα το 30-80% των απαιτήσεων των ασθενών από μια θεραπεία να μην εκπληρώνονται.
«Οι γιατροί πρέπει να ακούνε περισσότερο, οι ασθενείς πρέπει διεκδικούν και να παίζουν πιο ενεργό ρόλο στη διαχείριση της πληροφορίας. Η καλή επικοινωνία γιατρού-ασθενούς έχει τη δυνατότητα να βοηθήσει στη ρύθμιση των συναισθημάτων των ασθενών, να διευκολύνει την κατανόηση των ιατρικών πληροφοριών και να συμβάλει στην καλύτερη αναγνώριση των αναγκών, των αντιλήψεων και των προσδοκιών των ασθενών. Και σ’ αυτό το δίπολο ο ρόλος των μέσων μαζικής επικοινωνίας πρέπει να είναι εξισορροπητικός», πρότεινε η Δρ Τζάρβις.