O κλάδος του φαρμάκου σύσσωμος εκφράζει την πεποίθηση ότι μπορεί, μαζί με την Πολιτεία και με την μεγάλη ευκαιρία της εξόδου της χώρας από τα μνημόνια, να καταστήσει το 2018 «έτος-αφετηρία» για τη διασφάλιση ενός βιώσιμου Δημόσιου Συστήματος Υγείας.
Καθώς και την εξασφάλιση της απρόσκοπτης πρόσβασης των πολιτών στην Υγεία και την επίτευξη της απαιτούμενης ισορροπίας στο φάρμακο.
Παρά τη σημαντική συνεισφορά του στην εθνική οικονομία, την ανάπτυξη και τη δημιουργία προστιθέμενων αξιών για τη χώρα, ο κλάδος του Φαρμάκου έχει δεχθεί ασύμμετρες πιέσεις από το 2009 μέχρι σήμερα στο πλαίσιο των μνημονιακών παρεμβάσεων στον τομέα του φαρμάκου και δυστυχώς οι προβλέψεις για το 2018 είναι έντονα δυσοίωνες.
Κινδυνεύει πλέον η πρόσβαση των ασθενών σε νέα σωτήρια για τη ζωή τους φάρμακα. Τα μέτρα που ψηφίστηκαν το 2017 για τα νέα φάρμακα, όπως το 25% με αναδρομική μάλιστα ισχύ, το ενοποιημένο rebate και το ανεξέλεγκτο clawback, δημιουργούν θέματα βιωσιμότητας για τις εταιρίες του κλάδου και δυσχεραίνουν ιδιαίτερα την πρόσβαση των ασθενών σε νέες, αλλά και υπάρχουσες καταξιωμένες θεραπείες.
Ο κλάδος του φαρμάκου έχει βρεθεί στο μάτι του κυκλώνα τον τελευταίο καιρό και ο δημόσιος διάλογος περιλαμβάνει ανακρίβειες, υπερβολές και φήμες, οι οποίες δημιουργούν -εσκεμμένα ή μη- λανθασμένες εντυπώσεις και επηρεάζουν αρνητικά τους ασθενείς και την κοινή γνώμη, δημιουργώντας έντονη ανασφάλεια και αμφισβήτηση.
Επιχειρούν δε, να μηδενίσουν τη συνεισφορά ενός ολόκληρου κλάδου όχι μόνο στην υγεία των πολιτών αλλά και στην εθνική οικονομία, καθώς, παρά το διωγμό που υφίσταται όλα αυτά τα χρόνια, ο κλάδος στέκεται με υπευθυνότητα δίπλα στην Ελληνική Κοινωνία, καλύπτοντας τις διαρκώς εντεινόμενες ανάγκες της, υποκαθιστώντας την κοινωνική πολιτική του κράτους και σημαντικό μέρος της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης.
Συγκεκριμένα επισημαίνουν :
1. Χάρη στα καινοτόμα φάρμακα οι ασθενείς ζουν περισσότερο και καλύτερα.
2. Ο κλάδος του φαρμάκου αποτελεί κύριο πυλώνα χρηματοδότησης του συστήματος Υγείας, συνεισφέροντας στο 1/3 της φαρμακευτικής δαπάνης (μόνο για το 2017 επιστρέψαμε πάνω από €1 δις στο δημόσιο), 4 φορές πάνω από τον αντίστοιχο Ευρωπαϊκό μέσο όρο και παράλληλα το υψηλότερο ποσοστό από κάθε άλλο κλάδο της Ελληνικής οικονομίας.
3. Μέσω των υποχρεωτικών εκπτώσεων κι επιστροφών ο κλάδος στηρίζει το σύστημα υγείας καλύπτοντας τους ανασφάλιστους (850.000 συμπολίτες μας για το 2017 με ετήσιο κόστος €165 εκατ., ποσό που θα ξεπεράσει τα €200 εκατ. για το 2018), υποκαθιστώντας την κοινωνική πολιτική του κράτους.
4. Επενδύουμε στην Έρευνα και την Ανάπτυξη και ενισχύουμε την Εθνική μας Ανταγωνιστικότητα.
5. Λειτουργούμε με διαφάνεια. Από το 2002 έως σήμερα, έχουμε αυτοβούλως προχωρήσει σε αυτορρύθμιση με τον Κώδικα Δεοντολογίας, που επικαιροποιούμε σε τακτά χρονικά διαστήματα, τον Κώδικα Δεοντολογίας του Ευρωπαϊκού μας Συνδέσμου EFPIA και την εφαρμογή πολλών διαδικασιών και ελέγχων.
”Το μήνυμά μας προς την Πολιτεία είναι απλό και σαφές΄΄ λέει ο ΣΦΕΕ:
Για να αναστραφεί η πορεία παρακμής και διάλυσης της Δημόσιας Υγείας απαιτείται ένα ολοκληρωμένο νέο σχέδιο δράσης, που να διασφαλίζει την άμεση πρόσβαση όλων των πολιτών (ασφαλισμένων και ανασφάλιστων, φτωχών και πλουσίων) σε καινοτόμες θεραπείες και φάρμακα που σώζουν ζωές, την προώθηση των κλινικών ερευνών σ’ ένα πρόσφορο περιβάλλον που σέβεται κι ανταμείβει την καινοτομία, αλλά και τη διαμόρφωση σταθερών και προβλέψιμων συνθηκών για την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας και της συνεργασίας των ελληνικών φαρμακευτικών εταιριών με τις διεθνείς εταιρίες.
Η στρατηγική αυτή θα πρέπει να βασίζεται σε τρεις πυλώνες την καινοτομία, την ανάπτυξη και τη διαφάνεια και να μπορεί να οδηγήσει στα επόμενα χρόνια σε σημαντικά και μετρήσιμα αποτελέσματα βελτίωσης του επιπέδου των πολιτών της χώρας.
Είμαστε σύμμαχοι της Πολιτείας για την ίαση του δημόσιου συστήματος Υγείας και τη διασφάλιση -χωρίς αποκλεισμούς- του αυτονόητου και αναφαίρετου δικαιώματος του ασθενή να κάνει χρήση κάθε σωτήριας, για την υγεία του θεραπείας και να απολαμβάνει τα αγαθά της επιστημονικής εξέλιξης και προόδου.
Εκφράζουμε την έντονη ανησυχία μετά την τελευταία ενημέρωση που είχε η βιομηχανία κατά τη συνεδρίαση της Επιτροπής Παρακολούθησης Φαρμακευτικής Δαπάνης.Πιο συγκεκριμένα:
1. Clawback
Το clawback του 2017 έφτασε στα €487 εκατ. (όταν κατά την τελευταία επικοινωνία που είχαμε με τον ΕΟΠΥΥ η εκτίμηση ήταν €460 εκατ.), ενώ το αντίστοιχο ποσό το 2016 ήταν €450 εκατ. Αυξήθηκε δηλαδή συνολικά το clawback κατά €37εκατ., ενώ ταυτόχρονα το rebate ανήλθε στα €415 εκατ. για το 2017, όταν το 2016 ήταν €300 εκατ. Παράλληλα, τον Ιανουάριο του 2018 το clawback ανήλθε στα €53.3εκατ. δηλαδή €17.4εκατ πάνω από τον Ιανουάριο του 2017. Είναι προφανές ότι κανένας μηχανισμός συγκράτησης της δαπάνης δεν έχει αποδώσει μέχρι σήμερα.
2. Ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ευάλωτων κοινωνικών ομάδων.
Το κόστος της κάλυψης των ανασφάλιστων πολιτών τον Ιανουάριο του 2018 ανήλθε στο ποσό των €18 εκατ. και προβλέπεται να ξεπεράσει τα €220 εκατ. το 2018 ενώ το 2017 ήταν €165. Πλέον, η κοινωνική υποχρέωση της πολιτείας έχει περάσει εξολοκλήρου στην φαρμακοβιομηχανία, και η συνεχής αύξηση του ποσού, όταν ο αριθμός των ανασφάλιστων μειώνεται, καταδεικνύει την αποτυχία ελέγχου.
3. Κίνητρα για την διείσδυση των γενοσήμων
Για ακόμα μία φορά, προτάθηκαν μέτρα που μετακυλύουν το κόστος στις υπόλοιπες εταιρείες μέσω επιπρόσθετου clawback. Ως προς τα προτεινόμενα κίνητρα, εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας, καθώς αποτελούν άλλη μια «ελληνική πρωτοτυπία» καθώς αντί να στοχεύουν σε κίνητρα προς τους ιατρούς που συνταγογραφούν και στους φαρμακοποιούς που τα διαθέτουν απλά επιλέγουν να μετακυλήσουν άδικα ένα κόστος στις υπόλοιπες φαρμακευτικές εταιρείες.
Συμπερασματικά, ενόψει και της ολοκλήρωσης του Προγράμματος θα πρέπει να διευθετηθούν άμεσα τα εξής:
Α) Άμεση εφαρμογή μέτρων για τον έλεγχο της σπατάλης
Β) Άμεση αύξηση της δημόσιας εξωνοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης κατά €300εκατ. ή θέσπιση ειδικού κονδυλίου για τους ανασφάλιστους και τα εμβόλια
Γ) Αύξηση της νοσοκομειακής φαρμακευτικής δαπάνης κατά €200 εκατ.
Δ) Θέσπιση ανώτατου βιώσιμου ορίου στο clawback στη λογική της συνυπευθυνότητας, όπως ισχύει στις υπόλοιπες Ευρωπαϊκές χώρες
Ε) Αξιοκρατική αξιολόγηση της καινοτομίας –βάση της προστιθέμενης αξίας και όχι οριζόντια επιβολή μέτρων, όπως εξάλλου προβλέπεται και από την σχετική νομοθεσία
ΣΤ) Θέσπιση ουσιαστικών και αποδοτικών πολιτικών ώστε να βοηθήσουν την αύξηση της διείσδυσης των γενοσήμων
Η) Κίνητρα για την προσέλκυση περισσότερων παρεμβατικών κλινικών ερευνών βάσει του ευρωπαϊκού θεσμικού πλαισίου που είναι σε ισχύ