Εάν έχετε περιηγηθεί στο διαδίκτυο τους τελευταίους δύο μήνες, ο όρος Metaverse είναι πιθανό να σας έχει δημιουργήσει απορία ως προς την προέλευσή του. Το Facebook μετονομάστηκε έτσι και άλλες εταιρείες υιοθετούν το metaverse με τη δική τους περιστροφή, ποντάροντας πολύ ότι θα είναι η επόμενη επανάληψη του διαδικτύου όπου θα δουλέψουμε και θα παίξουμε εξίσου. Καθώς η υγειονομική περίθαλψη ενσωματώνει όλο και περισσότερο ένα διαδικτυακό τμήμα στην εποχή της ψηφιακής υγείας, κανείς δεν μπορεί παρά να αναρωτηθεί πώς αυτό το διαφημιζόμενο μέλλον του διαδικτύου θα επηρεάσει αυτήν τη σφαίρα. Ως εκ τούτου, αποφασίσαμε να μπούμε στο μετασύμπαν και να σκεφτούμε πώς μπορεί να επηρεάσει την υγειονομική περίθαλψη.
Τι είναι το Metaverse;
Αυτή είναι μια δύσκολη ερώτηση, καθώς δεν υπάρχει γενική συναίνεση σχετικά με τον ορισμό του μετασύμπαντος. Η Microsoft το αποκαλεί “έναν επίμονο ψηφιακό κόσμο που κατοικείται από ψηφιακά δίδυμα ανθρώπων, τόπων και πραγμάτων”, ενώ ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ λέει ότι στο μετασύμπαν, “θα μπορείς να κάνεις σχεδόν ό,τι μπορείς να φανταστείς”. Ο ίδιος ο όρος metaverse δεν είναι εντελώς νέος. Επινοήθηκε για πρώτη φορά από τον συγγραφέα Neal Stephenson στο κλασικό του βιβλίο επιστημονικής φαντασίας Snow Crash που δημοσιεύτηκε το 1992. Σε αυτό, το Metaverse αντιπροσωπεύει έναν διάδοχο του Διαδικτύου που βασίζεται στην εικονική πραγματικότητα (VR) που κατοικείται από εικονικά είδωλα των χρηστών. Υπήρξαν και άλλες απεικονίσεις ενός τέτοιου διαδόχου στο Διαδίκτυο όπως το OASIS στο Ready Player One.
Πώς θα έμοιαζε το Metaverse σε ένα περιβάλλον υγειονομικής περίθαλψης;
Η παραδοσιακή πρόσβαση στο metaverse έχει απεικονιστεί μέσω ενός ακουστικού VR. Αυτό ακριβώς οραματίζεται η Meta με το μετονομασμένο σκέλος της Meta Quest, που αναπτύσσει υλικό και λογισμικό VR. Χρησιμοποιώντας μόνο την εικονική πραγματικότητα, η προσέγγιση έχει τεράστιες δυνατότητες στην υγειονομική περίθαλψη. Υπάρχει ένας αυξανόμενος αριθμός μελετών που ήδη επισημαίνουν ότι η εικονική πραγματικότητα είναι μια ευεργετική εναλλακτική λύση χωρίς φάρμακα για θεραπευτικές οδούς, είτε πρόκειται για τη μείωση του μετεγχειρητικού πόνου, για τον τοκετό λιγότερο επώδυνο ή για τη θεραπεία φοβιών.
Ωστόσο, αυτό είναι διαφορετικό από την έννοια του μετασύμπαντος. Στο τελευταίο, αντί να χρησιμοποιεί κανείς ένα ακουστικό VR μόνο για θεραπεία, θα συναντούσε τον θεραπευτή του μέσω της συσκευής ως ψηφιακό avatar. Θα είχαν τη διαβούλευση τους σε ένα εικονικό γραφείο. και μπορεί ακόμη και να κατευθυνθεί σε ένα εικονικό φαρμακείο για να παραγγείλει το συνταγογραφούμενο φάρμακο (ή την εφαρμογή VR). Μετά από αυτό, μπορούν να συναντηθούν με κοινότητες συναδέλφων ασθενών για να μοιραστούν, στη μορφή avatar, την πρόοδό τους στη θεραπεία και να συζητήσουν νέες εξελίξεις που σχετίζονται με τις παθήσεις τους. Αυτό προσφέρει μια περίπτωση βελτίωσης της εμπειρίας του χρήστη σε σύγκριση με διαδικτυακά φόρουμ ασθενών ή τρέχουσες τηλεϊατρικές επισκέψεις που πραγματοποιούνται μέσω μιας επίπεδης οθόνης.
Καθώς τέτοιες επισκέψεις έχουν γίνει συνηθισμένες, ο εξοπλισμός τους με μια καλύτερη διεπαφή θα μπορούσε να δελεάσει τους παρόχους υγειονομικής περίθαλψης να επεκτείνουν τις υπηρεσίες τους στο μετασύμπαντο. Επιπλέον, με τη διασύνδεση που φαίνεται να είναι αναπόσπαστο μέρος αυτού του νέου διαδικτύου, το ψηφιακό avatar ενός ασθενούς θα μεταφέρει τα ψηφιακά ιατρικά του δεδομένα που συλλέγονται από υπηρεσίες απευθείας προς τον καταναλωτή και φορητές συσκευές – ουσιαστικά οποιαδήποτε ψηφιακά δεδομένα – και μπορεί πιο εύκολα να τα κοινοποιήσει σε ο γιατρός τους στο μετασύμπαν της υγειονομικής περίθαλψης.