Διαδίκτυο Υγεία: Από τα ιατρικά ιδρύματα έως τις εταιρείες τεχνολογίας- και από τις νεοφυείς επιχειρήσεις στον τομέα της υγείας έως τους επενδυτές – όλοι στον τομέα της υγείας φαίνεται ότι έχουν στρέψει την προσοχή τους προς την ψηφιακή υγεία κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ενώ ο αριθμός των εικονικών επισκέψεων στο ιατρείο μειώνεται μετά το τέλος των αποκλεισμών, ο τομέας έχει παραμείνει ισχυρός. Με αυτή την πορεία, ποια είναι η στάση των καταναλωτών απέναντι στην ψηφιακή υγεία; Μια νέα έρευνα σε 1.004 ενήλικες των ΗΠΑ που διεξήχθη το 2022 από την εταιρεία ψηφιακής υγείας Kilo Health δείχνει αρκετές νέες τάσεις που μπορεί να ρίξουν νέο φως στη συμπεριφορά των καταναλωτών που σχετίζονται με την υγεία στο διαδίκτυο.
Σύμφωνα με την έρευνα της Kilo Health, το 93% του πληθυσμού των ΗΠΑ αναζήτησε πληροφορίες για την υγεία στο διαδίκτυο τουλάχιστον μία φορά και το 82% δηλώνει ότι έχει δοκιμάσει συμβουλές υγείας που βρήκε στο διαδίκτυο. Εδώ, το 74 τοις εκατό ισχυρίζεται ότι έχει ερευνήσει έως και πέντε διαφορετικά θέματα, ενώ το 19 τοις εκατό δήλωσε ότι έχει αναζητήσει περισσότερα από πέντε θέματα. Στις περισσότερες περιπτώσεις, οι άνθρωποι ερευνούσαν περίπου 3 θέματα. Αυτό δείχνει μια απότομη αύξηση σε σχέση με το 2009, όταν, σύμφωνα με το CDC των ΗΠΑ, το 61% των ανθρώπων αναζητούσαν πληροφορίες για την υγεία στο διαδίκτυο. Το 2014, το Pew Research Center ανέφερε ότι ο αριθμός των ενήλικων χρηστών του διαδικτύου που έψαχναν πληροφορίες για την υγεία στο διαδίκτυο ήταν 72 τοις εκατό.
Σύμφωνα με τον Kasparas Aleknavicius, επικεφαλής του τμήματος ιατρικών υποθέσεων της Kilo Health, η αύξηση αυτή, αν και είναι φυσική λόγω της μεγαλύτερης υιοθέτησης της τεχνολογίας γενικά, ενέχει κινδύνους. “Οι ψευδείς πληροφορίες είναι πιο πιθανό να κοινοποιηθούν στους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης από ό,τι οι ακριβείς ειδήσεις”, εξηγεί ο Aleknavicius στο Digital Journal. “Αν οι άνθρωποι δοκιμάζουν τις συμβουλές υγείας που βρίσκουν στο διαδίκτυο με τόσο υψηλό ποσοστό, μπορεί να θέτουν σε κίνδυνο την υγεία τους”. Μια συστηματική ανασκόπηση 69 μελετών που αναλύουν τα βασικά θέματα παραπληροφόρησης για την υγεία και την επικράτησή τους δείχνει ότι η παραπληροφόρηση είναι ένα τεράστιο ζήτημα – σε ορισμένες μελέτες, το 87% των αναρτήσεων που εξετάστηκαν περιείχαν ψευδείς ισχυρισμούς.
Επίσης, τα ευρήματα μιας ερευνητικής μελέτης του ΜΙΤ δείχνουν ότι οι ψευδείς ειδήσεις έχουν 70 τοις εκατό περισσότερες πιθανότητες να αναδημοσιευτούν. Έρευνα από τους μελετητές της Αμερικανικής Ψυχολογικής Ένωσης επιβεβαιώνει ότι η παραπληροφόρηση τείνει να εξαπλώνεται. Αυτό σημαίνει ότι ένα άτομο που είναι επιρρεπές σε ένα είδος παραπληροφόρησης (όπως, για παράδειγμα, σχετικά με τα εμβόλια ή τον καρκίνο) είναι πιο πιθανό να εμπιστευτεί ψευδείς πληροφορίες και για άλλα θέματα. Αυτό οδηγεί στα ερωτήματα: Σε τι είδους συμβουλές και πληροφορίες έχουν πρόσβαση οι άνθρωποι και πώς επηρεάζουν την υγεία τους;
Ένα άλλο υποκείμενο ρεύμα είναι ότι οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τις μηχανές αναζήτησης για να ενημερωθούν περισσότερο για τα συμπτώματά τους. Σύμφωνα με την έρευνα, το 65% των ανθρώπων είναι πιθανό να ερευνήσουν τα συμπτώματά τους στο διαδίκτυο πριν επικοινωνήσουν με έναν γιατρό όταν αισθάνονται αδιαθεσία. Ωστόσο, αυτό μπορεί να σημαίνει ότι οι άνθρωποι μπορεί να μην επισκεφθούν τον γιατρό αφού “αυτοδιαγνωσθούν” στο διαδίκτυο ή να αγχωθούν αφού ελέγξουν αναξιόπιστες πηγές πληροφοριών και καταλήξουν σε συμπεράσματα σχετικά με τη σοβαρότητα της κατάστασής τους.