Ρεπορτάζ Υγείας

Υγεία Παραπληροφόρηση: “Σημαντική απειλή” – Σε όλον τον κόσμο, οι γιατροί δίνουν μάχη με πλαστογράφους

Υγεία Παραπληροφόρηση: “Σημαντική απειλή” – Σε όλον τον κόσμο, οι γιατροί δίνουν μάχη με πλαστογράφους
"Οι πλατφόρμες πρέπει να επενδύσουν σε ισχυρά συστήματα συντονισμού περιεχομένου για τον εντοπισμό και την αφαίρεση δόλιων καταχωρίσεων και μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των χρηστών σχετικά με τους κινδύνους", δήλωσε ο Schouker. "Η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος απαιτεί συλλογική προσπάθεια από τις πλατφόρμες, τις ρυθμιστικές αρχές και τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου".

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Υγεία Παραπληροφόρηση: Ένας γιατρός από την Ταϊλάνδη που υποστηρίζει μια αμφίβολη θεραπεία για τον διαβήτη, ένας γιατρός από τις Φιλιππίνες που διαφημίζει εσώρουχα που ενισχύουν τον καβάλο, ένας γιατρός από τις ΗΠΑ που πυροδοτεί συνωμοσίες κατά των εμβολίων – όλοι τους είναι θύματα της κλοπής ταυτότητας που πλήττει τους επαγγελματίες υγείας. Οι ελεγκτές γεγονότων του AFP έχουν αποκαλύψει μια σειρά από περιπτώσεις σε όλον τον κόσμο στις οποίες απατεώνες παρίσταναν τους γιατρούς, κατασκευάζοντας τα σχόλιά τους ή τις εγκρίσεις τους για να προωθήσουν ψεύτικες θεραπείες και προϊόντα ή να προωθήσουν προπαγάνδα. Η τάση αυτή υπογραμμίζει ότι οι επαγγελματίες του ιατρικού κλάδου είναι συχνά εύκολος στόχος των διαδικτυακών απατεώνων που επιδιώκουν να επωφεληθούν από την παραπληροφόρηση, η οποία αφήνει τη φήμη τους αμαυρωμένη, προκαλεί παρενοχλήσεις και, σε ορισμένες περιπτώσεις, νομικές προκλήσεις. Για τους απλούς καταναλωτές, το αυξανόμενο κύμα απάτης πλαστοπροσωπίας εγκυμονεί οικονομικούς κινδύνους και συχνά θέτει σε κίνδυνο την πρόσβαση σε ασφαλή και αξιόπιστη υγειονομική περίθαλψη. “Με υποδύονται (σχεδόν) κάθε μήνα”, δήλωσε στο AFP ο Thiravat Hemachudha, νευρολόγος από την Ταϊλάνδη. “Αυτοί οι απατεώνες θέλουν να βγάλουν χρήματα, οπότε επικαλούνται διάσημους ή αξιόπιστους επαγγελματίες υγείας για να υποστηρίξουν τους ισχυρισμούς τους”. Το όνομα του Thiravat έχει συνδεθεί ψευδώς με διαφημίσεις και αναρτήσεις στο Facebook που προωθούν μια σειρά από θεραπείες, από διαβήτη μέχρι διεύρυνση πέους. Δεν είναι σαφές ποιος βρισκόταν πίσω από την παραπληροφόρηση, αλλά προειδοποίησε ότι δημιουργεί “σημαντικές απειλές για την υγεία των καταναλωτών”.

“Θαυματουργές θεραπείες

Στις Φιλιππίνες, η καταναλώτρια Marissa David πίστεψε ότι είχε βρει την καλύτερη θεραπεία για έναν καλοήθη όγκο στο σώμα της, όταν αγόρασε μια κρέμα που μια διαφήμιση στο Facebook έλεγε ότι τη συνιστούσε ο δημοφιλής γιατρός Willie Ong. Όμως, η κρέμα που κόστισε 12,50 δολάρια, μια μικρή περιουσία για τη μητέρα από τις Φιλιππίνες, ήταν αναποτελεσματική και δεν εγκρίθηκε από τον Ong. “Είναι ένα μάθημα που πήραμε”, δήλωσε η David στο AFP. “Δεν πρέπει να εμπιστεύομαι τόσο εύκολα, ειδικά αν τα προϊόντα αυτά δεν συνιστώνται από γιατρό που γνωρίζω προσωπικά”. Ο Winston Kilimanjaro Creones Tiwaquen, ένας Φιλιππινέζος γιατρός που είναι επίσης δημοφιλής influencer στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, έχει υποδυθεί τον εαυτό του σε σελίδες στο Facebook που προωθούν μαγνητικά εσώρουχα, τα οποία ισχυρίζονται ψευδώς ότι μεγεθύνουν τα ανδρικά γεννητικά όργανα. Το AFP, το οποίο έχει εντοπίσει παρόμοιες απάτες πλαστοπροσωπίας και σε άλλες χώρες όπως η Μιανμάρ και η Βουλγαρία, διαθέτει μια παγκόσμια ομάδα δημοσιογράφων που συνεργάζεται με το πρόγραμμα ελέγχου γεγονότων από τρίτους του ιδιοκτήτη του Facebook, Meta, για την αποδόμηση της παραπληροφόρησης. Το AFP έχει διαψεύσει περίπου μισή ντουζίνα αναρτήσεις στο Facebook που χρησιμοποιούσαν πειραγμένα βίντεο του Ong ή μιμήθηκαν τον Tiwaquen, μέρος ενός κατακλυσμού διαδικτυακού περιεχομένου στις Φιλιππίνες που προωθεί “συνιστώμενες από γιατρούς” γρήγορες θεραπείες ακόμη και για περίπλοκες ασθένειες. “Οι άνθρωποι συχνά αναζητούν γρήγορες λύσεις και μπορούν να πέσουν θύματα απάτης που υπόσχεται θαυματουργές θεραπείες ή εύκολες θεραπείες -ιδιαίτερα οι κοινότητες που δεν έχουν πρόσβαση σε αξιόπιστες υπηρεσίες υγειονομικής περίθαλψης”, δήλωσε στο AFP η Patricia Schouker, συνεργάτης του Ινστιτούτου Payne με έδρα το Κολοράντο. “Το να υποδύονται τους γιατρούς δίνει σε αυτούς τους απατεώνες έναν αέρα αξιοπιστίας “.

‘Αντισταθείτε στην παραπληροφόρηση’

Για γιατρούς όπως η Ναταλία Σολένκοβα, ειδικός στην εντατική θεραπεία με έδρα τη Φλόριντα, η παραπληροφόρηση αυτή προκάλεσε επιθετική διαδικτυακή παρενόχληση. Νωρίτερα φέτος, συντηρητικοί σχολιαστές, συμπεριλαμβανομένου του Αμερικανού οικοδεσπότη podcast Joe Rogan, ενίσχυσαν ένα στιγμιότυπο οθόνης ενός κατασκευασμένου tweet σχετικά με το εμβόλιο COVID-19, το οποίο χρησιμοποιούσε το όνομα και τον κωδικό της στο Twitter. “Γνωρίζοντας ότι αυτός (ο Rogan) έχει εκατομμύρια οπαδούς, αυτό το ένιωσα απειλητικό”, δήλωσε η Solenkova στον Αμερικανικό Ιατρικό Σύλλογο. “Αυτό το αισθάνθηκα απειλητικό για την καριέρα μου, απειλητικό για τη δουλειά μου, απειλητικό για τη φήμη μου”. Ο Rogan αναγνώρισε το λάθος του, αλλά όχι πριν η Solenkova κατακλυστεί από μηνύματα μίσους. “Εμείς (οι γιατροί) πρέπει να συνεχίσουμε να οργανωνόμαστε ενάντια στην παραπληροφόρηση”, δήλωσε η Solenkova. “Πρέπει να αντισταθούμε σε αυτή την παραπληροφόρηση και την παρενόχληση”. Ορισμένοι γιατροί, όπως ο Ong, από τις Φιλιππίνες, έχουν επίσης αντιμετωπίσει νομικές απειλές σχετικά με ιογενείς διαφημίσεις για μια μάρκα ανάμεικτων ξηρών καρπών με την οποία δεν είχε καμία σχέση. Η μικρότερη αδελφή του εκλιπόντος προέδρου των Φιλιππίνων Benigno Aquino III ζήτησε από τον Ong να σταματήσει να χρησιμοποιεί το όνομά της για την προώθηση του προϊόντος στη σελίδα του στο Facebook, αναφέρουν δημοσιεύματα. Ο Ong διευκρίνισε σε μια σειρά από βίντεο τον Απρίλιο ότι οι διαφημίσεις προέρχονταν από απατηλές σελίδες στο Facebook. “Δεν μπορώ να πιστέψω ότι δεν ήξεραν ότι αυτές οι σελίδες ήταν ψεύτικες”, είπε σε ένα βίντεο. “Αυτό που μου συμβαίνει αυτή τη στιγμή είναι πάρα πολύ… Δεν μπορώ να το πιστέψω”. Η Meta λέει ότι αντιμετωπίζει με σοβαρότητα την “απειλή των απάτης”. Αντιμετωπίζει εκκλήσεις για πιο έντονη διαδικτυακή αστυνόμευση από τους χρήστες και τους ακτιβιστές των καταναλωτών. “Οι πλατφόρμες πρέπει να επενδύσουν σε ισχυρά συστήματα συντονισμού περιεχομένου για τον εντοπισμό και την αφαίρεση δόλιων καταχωρίσεων και μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό ρόλο στην εκπαίδευση των χρηστών σχετικά με τους κινδύνους”, δήλωσε ο Schouker. “Η αντιμετώπιση αυτού του ζητήματος απαιτεί συλλογική προσπάθεια από τις πλατφόρμες, τις ρυθμιστικές αρχές και τις υπηρεσίες επιβολής του νόμου”.