"Προφανώς, δεν θέλουμε να αποτρέψουμε τους ηλικιωμένους από το να οδηγούν, αλλά η γνώση των κινδύνων και η λήψη προληπτικών μέτρων μπορεί να βοηθήσει όλους. Θέλουμε απλώς να τους πείσουμε να οδηγούν με ασφάλεια για το καλό του εαυτού τους και των άλλων", δήλωσε ο Dr. Kedia.
Tροχαίο Aτύχημα: Η χρήση ουσιών μεταξύ των ηλικιωμένων οδηγών αυξάνει την πιθανότητα να είναι υπαίτιοι δύο έως τέσσερις φορές περισσότερο κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος, δείχνει μια νέα μελέτη, η οποία αναλύει δεδομένα οδικής κυκλοφορίας σε εθνικό επίπεδο των ΗΠΑ για εννέα χρόνια. Αν και οι ηλικιωμένοι οδηγοί είναι λιγότερο πιθανό να αναφέρουν ότι κάνουν χρήση ουσιών, η έρευνα αυτή διαπίστωσε ότι από ένα δείγμα 87.060 οδηγών που ενεπλάκησαν σε δύο τροχαία ατυχήματα με κινούμενα οχήματα, πάνω από το ένα τρίτο ήταν οδηγοί άνω των 70 ετών που βρέθηκαν θετικοί σε ουσίες.
Τα ευρήματα δημοσιεύονται σήμερα στο περιοδικό Πρόληψη Τροχαίων Τραυματισμών (Traffic Injury Prevention). “Γενικά οι ηλικιωμένοι οδηγοί διατρέχουν αυξημένο κίνδυνο να είναι υπαίτιοι σε θανατηφόρο τροχαίο ατύχημα, αυτό ισχύει ιδιαίτερα όταν βρίσκονται υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών”, εξηγεί ο επικεφαλής συγγραφέας, δρ Satish Kedia, καθηγητής στο Τμήμα Κοινωνικών και Συμπεριφορικών Επιστημών της Σχολής Δημόσιας Υγείας του Πανεπιστημίου του Μέμφις. Το 2020, υπήρχαν σχεδόν 48 εκατομμύρια αδειούχοι οδηγοί ηλικίας 65 ετών και άνω στις Ηνωμένες Πολιτείες, σύμφωνα με το CDC. Πρόκειται για αύξηση 68% από το 2000. Και το 2020, περίπου 7.500 ηλικιωμένοι έχασαν τη ζωή τους σε συγκρούσεις, ενώ σχεδόν 200.000 άλλοι τραυματίστηκαν. “Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η οδήγηση βοηθά τους ηλικιωμένους να παραμείνουν κινητικοί, να απολαμβάνουν περισσότερες δραστηριότητες και να διατηρούν την ανεξαρτησία τους”, πρόσθεσε ο Kedia. “Αλλά είναι πραγματικά σημαντικό αυτό να γίνεται στο πλαίσιο του νόμου, καθώς η έρευνά μας δείχνει πόσο πολύ η γήρανση αυξάνει τον κίνδυνο να είναι κανείς υπαίτιος για τραυματισμό ή θάνατο σε τροχαίο ατύχημα που σχετίζεται με ναρκωτικά ή αλκοόλ”. Ο Kedia είναι ο επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης σε συνεργασία με ερευνητές από το Πανεπιστήμιο του Μέμφις, το Κέντρο Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου του Τενεσί, το Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Κεντ και το Πανεπιστήμιο Slippery Rock της Πενσυλβάνια. Σε αυτή τη νέα μελέτη, η ερευνητική ομάδα εξέτασε δεδομένα από το Σύστημα Αναφοράς Ανάλυσης Θανατηφόρων Τροχαίων Ατυχημάτων της Εθνικής Διοίκησης Οδικής Ασφάλειας μεταξύ των ετών 2010-2018, για να προσδιορίσει την επίδραση της χρήσης ουσιών (συμπεριλαμβανομένων του αλκοόλ, των κανναβινοειδών, των διεγερτικών, των ναρκωτικών, των κατασταλτικών και των παραισθησιογόνων) στην πιθανότητα οι οδηγοί να είναι υπαίτιοι για ένα θανατηφόρο ατύχημα στους δημόσιους δρόμους των ΗΠΑ, με έμφαση στους ενήλικες οδηγούς μεγαλύτερης ηλικίας. Συνολικά, υπήρχαν 43.530 ζευγάρια δύο οχημάτων που ενεπλάκησαν σε δύο ατυχήματα με κινούμενα οχήματα. Η χρήση ουσιών αναφέρθηκε στο 42% των οδηγών που ενεπλάκησαν σε αυτά τα περιστατικά -από αυτούς οι 1.978 ήταν ενήλικες 70+, ενώ οι 1.454 ήταν άνω των 80 ετών.
Η ομάδα υπολόγισε τις σχετικές αναλογίες συμμετοχής σε ατυχήματα για κάθε κατηγορία ουσιών και παράνομων ναρκωτικών. Για τους ηλικιωμένους 70-79 ετών ήταν 1,17- αλλά, υπερδιπλάσιος (2,56) για τους οδηγούς άνω των 80 ετών. Ήταν σχετικά χαμηλός μεταξύ των οδηγών ηλικίας 20 έως 69 ετών. Η μελέτη διαπίστωσε ότι η χρήση ουσιών, γενικά, αυξάνει δυσανάλογα την πιθανότητα να είναι κάποιος υπαίτιος κατά τη διάρκεια ενός ατυχήματος, ανεξάρτητα από την ηλικία του οδηγού. Τα μοντέλα παλινδρόμησης, ακόμη και μετά την προσαρμογή για το φύλο του οδηγού, την κλίση του δρόμου, τις καιρικές συνθήκες, τις συνθήκες φωτισμού, την απόσπαση της προσοχής και την ταχύτητα κατά τη στιγμή του ατυχήματος, αποκάλυψαν ότι οι ηλικιωμένοι οδηγοί με χρήση ουσιών είχαν διπλάσιες πιθανότητες να είναι υπαίτιοι σε θανατηφόρα ατυχήματα. Ορισμένα από τα βασικά συμπεράσματα της μελέτης περιλαμβάνουν την ανάγκη για εκστρατείες ευαισθητοποίησης σχετικά με τον κίνδυνο οδήγησης υπό την επήρεια ουσιών, προσαρμοσμένες στους ηλικιωμένους. “Οι εκστρατείες αυτές έχει αποδειχθεί ότι μειώνουν μέτρια τα ποσοστά θανατηφόρων ατυχημάτων”, δήλωσε ο Kedia. “Ένα άλλο συμπέρασμα είναι ότι οι επαγγελματίες του τομέα της υγειονομικής περίθαλψης και οι ειδικοί σε θέματα πρόληψης που προσπαθούν να αναπτύξουν βέλτιστες πρακτικές για την αποτροπή της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών πρέπει να διασφαλίσουν ότι οι προσπάθειες παρέμβασής τους απευθύνονται στις ειδικές ανάγκες των ηλικιωμένων”. Αυτό θα περιλαμβάνει έμφαση στον κίνδυνο απρόβλεπτων αλληλεπιδράσεων μεταξύ φαρμάκων, ιδίως στις επικίνδυνες αλληλεπιδράσεις μεταξύ πολλών συνταγογραφούμενων φαρμάκων και αλκοόλ που μπορούν να θέσουν σε κίνδυνο τις κινητικές δεξιότητες και τον χρόνο αντίδρασης των οδηγών. Οι προτάσεις της ερευνητικής ομάδας προς τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής περιλαμβάνουν την εφαρμογή ορισμένων μέτρων κοινής λογικής, όπως η αύξηση των ενδείξεων ορατότητας (π.χ. σήμανση στο δρόμο, ειδικές λωρίδες αριστερής στροφής και σήματα στις διασταυρώσεις) στους δημόσιους δρόμους, διευκολύνοντας τους ηλικιωμένους οδηγούς με οπτικούς περιορισμούς.
Η ανίχνευση τυφλών σημείων, οι αυτόματοι προεντατήρες στις ζώνες ασφαλείας και παρόμοια τεχνολογία που ενσωματώνεται σε νεότερα μοντέλα αυτοκινήτων θα βοηθήσουν επίσης αυτές τις προσπάθειες. Θα μπορούσε επίσης να εξεταστεί το ενδεχόμενο ενός συντομότερου κύκλου ανανέωσης της άδειας οδήγησης για οδηγούς άνω των 65 ετών, με προσωπικές εξετάσεις όρασης και γνώσεων και παραπομπές για αξιολόγηση των γνωστικών και λειτουργικών ικανοτήτων. “Ξέρω ότι είναι σημαντικό για τους ηλικιωμένους να έχουν την αίσθηση της ανεξαρτησίας και ότι η οδήγηση συμβάλλει στη συνολική ποιότητα ζωής”, δήλωσε ο Kedia. “Ωστόσο, τα ευρήματά μας υποδεικνύουν την ανάγκη για συντονισμένες προσπάθειες για την πρόληψη τόσο της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ όσο και της οδήγησης υπό την επήρεια ναρκωτικών ουσιών για όλες τις ηλικιακές ομάδες, ιδίως μεταξύ των ηλικιωμένων”. Ειδικά, για τον περιορισμό της οδήγησης υπό την επήρεια μέθης (DWI), τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πιο αποτελεσματικοί αποτρεπτικοί παράγοντες είναι οι αυστηροί νόμοι για την οδήγηση υπό την επήρεια μέθης, η επιβολή των νόμων αυτών και η τακτική χρήση σημείων ελέγχου νηφαλιότητας. Αυτές οι στρατηγικές θα πρέπει ιδανικά να συνοδεύονται από εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την αύξηση της γνώσης των νόμων και των κινδύνων της οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ για όλες τις ηλικίες. “Προφανώς, δεν θέλουμε να αποτρέψουμε τους ηλικιωμένους από το να οδηγούν, αλλά η γνώση των κινδύνων και η λήψη προληπτικών μέτρων μπορεί να βοηθήσει όλους. Θέλουμε απλώς να τους πείσουμε να οδηγούν με ασφάλεια για το καλό του εαυτού τους και των άλλων”, δήλωσε ο Dr. Kedia.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις για την υγεία από την Ελλάδα και τον ΚόσμοΑκολουθήστε το healthweb.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Ακολουθήστε το healthweb.gr στο κανάλι μας στο YouTube