Η άναρχη λειτουργία των λιμενικών εγκαταστάσεων, η δραστηριότητα αναξιόπλοων πλοίων, με πιστοποιητικά χαμηλής αξιοπιστίας είτε κρατικών υπηρεσιών, είτε ιδιωτικών εταιρειών, όπως είναι οι νηογνώμονες και οι οχλούσες εγκαταστάσεις στεριάς, έχουν μετατρέψει σε πυριτιδαποθήκη το παράκτιο μέτωπο, σύμφωνα με τον αντιπεριφερειάρχη Πειραιά Γιώργο Γαβρίλη.
Σύμφωνα με την τοποθέτησή του στη Μόνιμη Επιτροπή της Βουλής για το Περιβάλλον σχετικά με τη ρύπανση του Σαρωνικού από το ναυάγιο του «Αγία Ζώνη ΙΙ», δήλωσε χαρακτηριστικά πως «το ναυάγιο του συγκεκριμένου πλοίου και η επακόλουθη μεγάλη ρύπανση ανέδειξε, με τον πιο σκληρό τρόπο, ότι ολόκληρο το παράκτιο μέτωπο της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά είναι πραγματική πυριτιδαποθήκη, με τον κίνδυνο πρόκλησης καταστροφικών ατυχημάτων να ελλοχεύει καθημερινά».
«Είναι αδιανόητο, στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας, με την καθημερινή κίνηση δεκάδων πλοίων, όλων των κατηγοριών, να γίνονται ανεξέλεγκτα πετρελεύσεις, να αγκυροβολούν σκάφη όπου θέλουν χωρίς καν να ενημερώνουν τις λιμενικές Αρχές και γύρω γύρω να υπάρχουν διυλιστήρια και δεξαμενές πετρελαιοειδών, απειλώντας τους περίοικους και το θαλάσσιο περιβάλλον, καθώς συχνά προκαλούνται περιστατικά ρυπάνσεων» σημείωσε.
Ο αντιπεριφερειάρχης Πειραιά τόνισε πως ο Σαρωνικός δεν αντέχει άλλα ναυάγια και ζήτησε να ξεκινήσουν άμεσα οι διαδικασίες για την ανέλκυση του ναυαγίου του «Αγία Ζώνη ΙΙ», όπως και η αναθεώρηση του θεσμικού πλαισίου που αφορά την προστασία του περιβάλλοντος στη θάλασσα και την ξηρά κατά τρόπο που να το καθιστά όχι ακόμη μία τυπική υποχρέωση, ακόμη μία σφραγίδα «θεώρησης», αλλά ουσιαστική περιβαλλοντική αδειοδότηση.
Σύμφωνα με τον ίδιο, πρέπει να ξεκινήσει ένας ουσιαστικός διάλογος «εφ όλης της ύλης» για τον επανασχεδιασμό του Σχεδίου Αντιμετώπισης Περιστατικών Ρύπανσης, αλλά και την υλοποίηση χωρίς «παράθυρα, εξαιρέσεις και παρεκκλίσεις» ενός αυστηρού και σύγχρονου παράκτιου και θαλάσσιου χωραταξικού σχεδιασμού.
Εξάλλου, σε αυτό το πλαίσιο, η Περιφέρεια έχει ήδη υπογράψει προγραμματική σύμβαση με το Αστεροσκοπείο Αθηνών για την ατμοσφαιρική ρύπανση από τις δραστηριότητες του λιμανιού και ιδιαίτερα τις τσιμινιέρες των πλοίων, ενώ έχει προκηρυχθεί διαγωνισμός, ώστε να γίνουν μετρήσεις ποιότητας του θαλασσινού νερού σε όλο το μήκος των ακτών της περιοχής μέχρι και τον φαληρικό όρμο.