Ρεπορτάζ Υγείας

ΠΟΥ παιδιά: 1 στις 4 παιδικές τροφές αποτυγχάνει στα πρότυπα διατροφής του ΠΟΥ

ΠΟΥ παιδιά: 1 στις 4 παιδικές τροφές αποτυγχάνει στα πρότυπα διατροφής του ΠΟΥ
ΠΟΥ παιδιά: Τα εμπορικά βρεφικά και νήπια τρόφιμα αντιπροσωπεύουν ένα αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς παντοπωλείων, με αυξανόμενους αριθμούς νέων προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά.
Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Τα έτοιμα τρόφιμα για βρέφη και νήπια που αγοράζονται σε σακουλάκια και κουτιά στα σούπερ μάρκετ της Αυστραλίας δεν πληρούν τις απαιτήσεις θρεπτικών συστατικών, επισήμανσης και μάρκετινγκ που ορίζει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ), σύμφωνα με νέα μελέτη του Πανεπιστημίου Monash. Η μελέτη διαπίστωσε ότι λιγότερο από το ένα τέταρτο των προϊόντων διατροφής που προωθούνται ειδικά ως κατάλληλα για βρέφη και νήπια πληρούσαν όλες τις απαιτήσεις περιεκτικότητας σε θρεπτικά συστατικά όπως περιγράφονται από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας.


Ιδιαίτερη ανησυχία, το 43 τοις εκατό των προϊόντων υπερέβη τα συνιστώμενα όρια για τη ζάχαρη. Το 2023, οι εμπορικές πωλήσεις παιδικών τροφών στην Αυστραλία – συμπεριλαμβανομένων έτοιμων παιδικών τροφών, δημητριακών και σνακ – απέφεραν έσοδα άνω των 370 εκατομμυρίων δολαρίων. Σύμφωνα με την επικεφαλής συγγραφέα, Δρ Alexandra Chung από το Τμήμα Διατροφής, Διαιτολογίας και Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο Monash, ένα στα δύο παιδιά από την Αυστραλία ηλικίας έως πέντε ετών καταναλώνει εμπορικά βρεφικά και νηπιακά τρόφιμα μία ή περισσότερες ημέρες την εβδομάδα.

«Ταυτόχρονα, τα εμπορικά βρεφικά και νήπια τρόφιμα αντιπροσωπεύουν ένα αναπτυσσόμενο τμήμα της αγοράς παντοπωλείων, με αυξανόμενους αριθμούς νέων προϊόντων που κυκλοφορούν στην αγορά», δήλωσε ο Δρ Chung. Δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Public Health Nutrition, η μελέτη διαπίστωσε επίσης ότι κανένα από τα 45 προϊόντα που αξιολογήθηκαν δεν πληρούσε όλες τις απαιτήσεις επισήμανσης ή προώθησης όπως περιγράφονται από τον ΠΟΥ – και όλα τα προϊόντα που αξιολογήθηκαν περιλάμβαναν τουλάχιστον έναν ισχυρισμό διαφημιστικού μάρκετινγκ που δεν επιτρεπόταν σύμφωνα με τις οδηγίες του ΠΟΥ.

Οι ισχυρισμοί μάρκετινγκ δίνουν στους γονείς την αντίληψη ότι αυτά τα προϊόντα είναι υγιεινά, ενώ στην πραγματικότητα είναι συχνά πλούσια σε ζάχαρη και δεν προσφέρουν την ποικιλία υφών και γεύσεων που χρειάζονται τα παιδιά. Η μελέτη αξιολόγησε τα εμπορικά τρόφιμα για βρέφη και νήπια που διατίθενται σε σούπερ μάρκετ της Αυστραλίας για συμμόρφωση με το Μοντέλο Προφίλ Διατροφικών και Προώθησης της Ευρώπης της ΠΟΥ (NPPM), το οποίο υποστηρίζει την κατάλληλη προώθηση προϊόντων διατροφής για βρέφη και μικρά παιδιά 6-36 μηνών. Το δείγμα της μελέτης αποτελούνταν από 45 είδη που πωλήθηκαν για μωρά και νήπια σε σούπερ μάρκετ της Αυστραλίας.

Στην Αυστραλία, οι απαιτήσεις σύνθεσης και επισήμανσης των τροφίμων ρυθμίζονται από τον Κώδικα Προτύπων Τροφίμων της Αυστραλίας Νέας Ζηλανδίας. Το πρότυπο για τα τρόφιμα για βρέφη περιγράφει τα όρια στη ζάχαρη και το νάτριο και την ελάχιστη περιεκτικότητα σε σίδηρο στα τρόφιμα με βάση τα δημητριακά, καθώς και τις απαιτήσεις επισήμανσης, συμπεριλαμβανομένων των συστάσεων ηλικίας και των ισχυρισμών περιεκτικότητας σε βιταμίνες και μέταλλα. Ωστόσο, πολλοί από τους ισχυρισμούς που γίνονται συνήθως για βρεφικά και νηπιακά τρόφιμα δεν ρυθμίζονται από τον Κώδικα Προτύπων Τροφίμων, σύμφωνα με τον Δρ Chung.

«Αυτό περιλαμβάνει ισχυρισμούς που κάνουν έκκληση για την υγεία και προωθούν το προϊόν ως ιδανικό για τη διατροφή των μικρών παιδιών, όπως «φυσικό», «βιολογικό», «χωρίς μυρωδικά», «χωρίς συντηρητικά» και «για μικροσκοπικά χέρια»», είπε. «Υπάρχει ένα σαφές κενό στην τρέχουσα ρύθμιση των εμπορικών τροφίμων για βρέφη και νήπια που επιτρέπει στους κατασκευαστές να επηρεάζουν τη διατροφή των παιδιών μέσω της προώθησης αυτών των προϊόντων».

Αυτή η μελέτη είναι έγκαιρη δεδομένου ότι το Υπουργείο Υγείας και Φροντίδας Ηλικιωμένων της Αυστραλιανής Κυβέρνησης πραγματοποίησε πρόσφατα μια δημόσια διαβούλευση σχετικά με τη βελτίωση των εμπορικών τροφίμων για βρέφη και μικρά παιδιά. Σύμφωνα με τον Δρ Chung, αυτή η διαβούλευση «παρουσιάζει μια σημαντική ευκαιρία για την κυβέρνηση να εφαρμόσει ολοκληρωμένη, υποχρεωτική ρύθμιση που βελτιώνει τη σύνθεση και διασφαλίζει την ακριβή σήμανση και την ειλικρινή προώθηση εμπορικών τροφίμων για την προστασία της υγείας των μικρότερων παιδιών της Αυστραλίας».

Βασικά γεγονότα:

  • Το 23% των παιδικών τροφών που βρίσκονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ πληρούν τις οδηγίες του ΠΟΥ για την περιεκτικότητα σε θρεπτικά συστατικά
  • Το 43% υπερέβη τις οδηγίες για την περιεκτικότητα σε ζάχαρη
  • Τα πρότυπα επισήμανσης αποτυγχάνουν να βοηθήσουν τον καταναλωτή στην επιλογή θρεπτικών υγιεινών τροφών για μωρά και νήπια, διαπιστώνει η μελέτη του Monash