Ποδηλασία: Τα ποσοστά της ποδηλασίας μειώνονται στην Αυστραλία, σύμφωνα με εθνική έκθεση που δημοσιεύθηκε σήμερα. Περισσότεροι άνθρωποι άρχισαν να κάνουν ποδήλατο στις αρχές της πανδημίας, αλλά αυτό δεν έχει διαρκέσει. Τα ποσοστά των ανθρώπων που κάνουν ποδήλατο είναι τώρα χαμηλότερα από ό,τι το 2011. Λιγότεροι από ένας στους έξι Αυστραλούς αναφέρουν ότι κάνουν ποδήλατο εβδομαδιαίως. Μόλις ένας στους τρεις έχει κάνει ποδήλατο τον τελευταίο χρόνο. Κατά την περίοδο των περιορισμών της πανδημίας, όταν υπήρχε λιγότερη άλλη κυκλοφορία στους δρόμους, οι άνθρωποι ίσως ένιωθαν πιο ασφαλείς να ποδηλατούν. Η δημιουργία δρόμων που είναι λιγότερο πολυσύχναστοι, θορυβώδεις και ευκολότεροι για οδήγηση και ασφαλή διέλευση ενθαρρύνει περισσότερους ανθρώπους να κάνουν ποδήλατο και να περπατούν. Οι περισσότεροι άνθρωποι θέλουν να περπατούν και να κάνουν περισσότερες βόλτες με το ποδήλατο. Τα δύο τρίτα των ανθρώπων θέλουν περισσότερη χρηματοδότηση των μεταφορών για το περπάτημα, την ποδηλασία και τις δημόσιες συγκοινωνίες. Ακόμη και αν δεν σας ενδιαφέρει να κάνετε ποδήλατο, θα πρέπει να ανησυχείτε για αυτή τη μείωση. Το περπάτημα και η ποδηλασία αποτελούν μέρος της λύσης σε αρκετά από τα πιο πιεστικά ζητήματα που αντιμετωπίζουν οι πόλεις μας.
Η μείωση δεν αποτελεί έκπληξη
Η μείωση της ποδηλασίας πιθανώς δεν θα έπρεπε να μας εκπλήσσει. Τα τελευταία 40 χρόνια, το ποσοστό των παιδιών που πηγαίνουν με τα πόδια ή με ποδήλατο στο σχολείο μειώθηκε από 75% σε 25%. Επιπλέον, η ποδηλασία λαμβάνει μόνο το 2% περίπου του προϋπολογισμού για τις μεταφορές. Το Περιβαλλοντικό Πρόγραμμα των Ηνωμένων Εθνών συνιστά το 20% της χρηματοδότησης των μεταφορών να πηγαίνει στις “μη μηχανοκίνητες μεταφορές”. Το μεγαλύτερο μέρος της χρηματοδότησης των μεταφορών μας πηγαίνει στην κατασκευή φαρδύτερων και μακρύτερων δρόμων, ενσωματώνοντας την εξάρτηση από το αυτοκίνητο. Ωστόσο, η διευκόλυνση της οδήγησης οδηγεί σε περισσότερη οδήγηση και τελικά σε μεγαλύτερη συμφόρηση, ένα φαινόμενο γνωστό ως επαγόμενη ζήτηση. Το πρόβλημα παρουσιάστηκε ακόμη και σε ένα επεισόδιο της τηλεοπτικής εκπομπής Ουτοπία.
Σύντομες διαδρομές με αυτοκίνητο – όλοι χάνουν
Οι περισσότερες μετακινήσεις με αυτοκίνητο στις πόλεις της Αυστραλίας είναι σύντομες. Τα δύο τρίτα αυτών των διαδρομών θα μπορούσαν να γίνουν με ποδήλατο σε 15 λεπτά ή λιγότερο. Έτσι, για παράδειγμα, από τα 4,2 εκατομμύρια ημερήσιες διαδρομές με αυτοκίνητο στο Περθ, τα 2,8 εκατομμύρια είναι μικρότερες από 5 χιλιόμετρα. Στη Βικτώρια, περίπου οι μισές από όλες τις διαδρομές κάτω των 2 χιλιομέτρων γίνονται με το αυτοκίνητο – δηλαδή περισσότερες από 2 εκατομμύρια την ημέρα. Αυτές οι σύντομες μετακινήσεις με το αυτοκίνητο -όπως το πέρασμα από το σχολείο, η σύντομη διαδρομή για τα καταστήματα ή το τοπικό πάρκο- είναι κακές για τη δημόσια υγεία, τις εκπομπές ρύπων και την κλιματική αλλαγή, την οδική ασφάλεια και την κυκλοφοριακή συμφόρηση. Το περπάτημα και η ποδηλασία μπορούν να βοηθήσουν στην επίλυση όλων αυτών των προβλημάτων.
Η αστική εξάπλωση και η χρήση του αυτοκινήτου έχουν υψηλό κόστος
Η αστική εξάπλωση καθιστά λιγότερο ελκυστικό το να περπατήσουμε και να ποδηλατήσουμε μέχρι τον προορισμό μας, εδραιώνοντας περαιτέρω την εξάρτηση από το αυτοκίνητο. Η αστική εξάπλωση κοστίζει και στις κυβερνήσεις. Την περασμένη εβδομάδα, η Επιτροπή Παραγωγικότητας της Νέας Νότιας Ουαλίας ανέφερε ότι η οικοδόμηση κατοικιών πιο κοντά στο κέντρο της πόλης και όχι στα εξωτερικά προάστια μπορεί να εξοικονομήσει έως και 75.000 δολάρια Αυστραλίας σε δαπάνες υποδομών. Το πρόσθετο κόστος της οικοδόμησης σε μεγαλύτερη απόσταση περιλαμβάνει την παροχή σχολείων, δρόμων, πάρκων, υποδομών ύδρευσης και αποχέτευσης.
Τρεις προτεραιότητες στον τομέα των μεταφορών
Για να περπατούν και να κάνουν ποδήλατο οι άνθρωποι, πρέπει να παρέχουμε τους λεγόμενους υγιείς δρόμους: όχι πολύ θορυβώδεις, με εύκολη διέλευση, με καθαρό αέρα και όπου οι άνθρωποι αισθάνονται ασφαλείς. Το 2022, η Εταιρεία Φυσικής Δραστηριότητας Ασίας-Ειρηνικού (Asia-Pacific Society for Physical Activity) και η ομάδα υπεράσπισης της ποδηλασίας We Ride Australia πρότειναν τρεις προτεραιότητες στον τομέα των μεταφορών για την Αυστραλία, οι οποίες υποστηρίζονται από μια εθνική συμμαχία 13 οργανώσεων που ασχολούνται με τη δημόσια υγεία, τις μεταφορές, την εκπαίδευση και το κλίμα.
- Ασφαλέστερα προκαθορισμένα όρια ταχύτητας
Το σημερινό προεπιλεγμένο όριο ταχύτητας των 50km/h σε κατοικημένες περιοχές είναι μη ασφαλές και οδηγεί σε πολλούς θανάτους και τραυματισμούς κάθε χρόνο. Τα προκαθορισμένα όρια ταχύτητας 30km/h στις κατοικημένες περιοχές αποτελούν έναν άμεσο τρόπο χαμηλού κόστους για την αύξηση της οδικής ασφάλειας. Άλλες χώρες δείχνουν ότι αυτό μπορεί να γίνει. Για παράδειγμα, αυτόν τον μήνα η Ουαλία πρόκειται να υιοθετήσει ένα προκαθορισμένο όριο ταχύτητας 20 μιλίων την ώρα (32km/h).
- Σχολικές ζώνες 1.500 μέτρων
Οι περισσότεροι μαθητές ζουν σε ακτίνα 3 χιλιομέτρων από το σχολείο τους. Αυτό είναι λιγότερο από 10 λεπτά με το ποδήλατο ή 30 λεπτά με τα πόδια. Ωστόσο, για να δοθεί ώθηση στο περπάτημα και την ποδηλασία προς το σχολείο, οι γονείς πρέπει να αισθάνονται ότι είναι ασφαλές για τα παιδιά τους να το κάνουν. Η λύση είναι να δημιουργηθούν ασφαλείς διαδρομές για περπάτημα και ποδηλασία με διαβάσεις προτεραιότητας για πεζούς σε απόσταση 500-1.500 μέτρων από τα σχολεία. Οι δρόμοι κατά μήκος αυτών των διαδρομών είναι εύκολο να διασχίζονται και δεν είναι πολύ πολυσύχναστοι ή θορυβώδεις.
- Επιδοτήσεις ηλεκτρονικών ποδηλάτων
Η μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα για τον περιορισμό της κλιματικής αλλαγής και της ατμοσφαιρικής ρύπανσης απαιτεί να μειώσουμε τη χρήση του ιδιωτικού αυτοκινήτου. Η επικέντρωση των κινήτρων αγοράς αποκλειστικά στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Αυστραλία επιβραδύνει την κούρσα για μηδενικές εκπομπές. Πράγματι, η έρευνα δείχνει ότι η ποδηλασία είναι δέκα φορές πιο σημαντική από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα για την επίτευξη καθαρών μηδενικών πόλεων. Τα ηλεκτρικά ποδήλατα βοηθούν τον αναβάτη να κάνει πετάλι, γεγονός που τα καθιστά ελαφρώς ταχύτερα από ένα κανονικό ποδήλατο. Συνήθως οι χρήστες ηλεκτρονικών ποδηλάτων διανύουν μεγαλύτερες αποστάσεις από τους χρήστες κανονικών ποδηλάτων. Ωστόσο, η αρχική τιμή των ηλεκτρονικών ποδηλάτων είναι ένα από τα κύρια εμπόδια για την αγορά τους. Η παροχή κινήτρων για την αγορά ενός ηλεκτρονικού ποδηλάτου θα μπορούσε να αυξήσει τη διάδοσή τους. Οι έρευνες δείχνουν ότι η απόδοση της επένδυσης ανέρχεται σε 2 έως 3 δολάρια για κάθε 1 δολάριο που δαπανάται για αυτά τα κίνητρα.
Τι άλλο μπορούμε να κάνουμε;
Εκτός από τις τρεις προτεραιότητες στον τομέα των μεταφορών, μπορούμε φυσικά να αναλάβουμε πολλές ακόμη δράσεις που θα βοηθήσουν στην αύξηση της πεζοπορίας και της ποδηλασίας. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν: ενίσχυση της πυκνότητας κατοικίας, καλλωπισμό των γειτονιών μας, προγράμματα για την ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης και των δεξιοτήτων των ανθρώπων να περπατούν και να ποδηλατούν, όπως οι εκδρομές για αρχάριους με ποδήλατο, και συχνότερες δημόσιες συγκοινωνίες. Δίνοντας προτεραιότητα στο περπάτημα και την ποδηλασία για σύντομες μετακινήσεις, η Αυστραλία μπορεί να μειώσει το εθνικό συνδυασμένο κόστος των 67 δισεκατομμυρίων δολαρίων ετησίως από τραυματισμούς και θανάτους από τροχαία ατυχήματα, κυκλοφοριακή συμφόρηση, ατμοσφαιρική ρύπανση και σωματική αδράνεια.
Ακολουθούν τέσσερις δράσεις που μπορείτε να αναλάβετε για να βοηθήσετε στην ενίσχυση του περπατήματος και της ποδηλασίας στην περιοχή σας:
- αναζητήστε ευκαιρίες όπου μπορείτε να περπατάτε, να μετακινείστε με το ποδήλατο ή ηλεκτρικό ποδήλατο για σύντομες διαδρομές
- ενταχθείτε σε έναν συνασπισμό υπό την ηγεσία της κοινότητας, όπως ο Better Streets
- βαθμολογήστε την τοπική σας γειτονιά ως προς την περιπατητικότητα, χρησιμοποιώντας αυτό το εργαλείο
- γράψτε στον τοπικό σας βουλευτή ζητώντας να υιοθετηθούν οι τρεις προτεραιότητες για τις μεταφορές.