Συνέντευξη Τύπου έδωσε αναδεικνύοντας για μια ακόμα φορά το πρόβλημα με τα φακελάκια στα χειρουργεία των δημόσιων νοσοκομείων, έδωσε το ΔΣ της Ένωσης Νοσοκομειακών Ιατρών Αχαΐας.
Όπως δήλωσε ο πρόεδρος της ΕΙΝΑ Γεώργιος Γιαννόπουλος «το φαινόμενο αυτό δυστυχώς δεν υποχωρεί και τείνει να αποκτήσει χαρακτηριστικά καθεστώτος στα δημόσια νοσοκομεία, παρά τη συνεπή και αξιέπαινη στάση αρκετών συναδέλφων χειρουργών και αναισθησιολόγων, που συνεχίζουν να αντιστέκονται, συνεπείς στο λειτούργημα και τον όρκο τους. Αναιρείται έτσι η βασική αρχή της λειτουργίας, ο σκοπός ύπαρξης θα λέγαμε, του δημόσιου συστήματος υγείας, που είναι η ισοτιμία στην πρόσβαση για κάθε κάτοικο αυτής της χώρας, ανεξάρτητα από την οικονομική του κατάσταση».
Παράλληλα επισημάνθηκε ότι το δ.σ. παίρνει την ευθύνη να τοποθετηθεί δημόσια «για κάτι που όλη η κοινωνία γνωρίζει, χωρίς να παγιδευόμαστε στην λογική της αναζήτησης “αποδείξεων”. Δεν είναι σκοπός μας να καταγγείλουμε συγκεκριμένα περιστατικά βάσει αποδείξεων. Αυτό είναι κάτι που ούτως ή άλλως ισχύει, και υπάρχουν οι διαδικασίες για την τιμωρία των αποδεδειγμένα επίορκων. Εκείνο που θέλουμε να αναδείξουμε με την παρέμβασή μας είναι ακριβώς μια διαφορετική λογική: Οτι το φαινόμενο δεν αντιμετωπίζεται με την παθητική αναμονή των καταγγελιών (όσων πολιτών έχουν το θάρρος να το κάνουν), αλλά με ενεργητικές πρωτοβουλίες που θα στοχεύουν στο να μην ευνοείται το στήσιμο του σκηνικού της συναλλαγής».
Όπως υπογραμμίστηκε όλοι οι εμπλεκόμενοι (υπουργείο, διοικήσεις νοσοκομείων, συνήγορος του πολίτη, συνδικαλιστικοί φορείς) «έχουν καθήκον να ενθαρρύνουν τους πολίτες να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους και να καταγγέλλουν αυτούς που τα παραβιάζουν. Αυτό όμως δεν φτάνει. Χρειάζεται να εμπεδωθεί μέσα στην καθημερινή λειτουργία των νοσοκομείων η λογική εκείνη που θα αποτρέπει στην πράξη το φαινόμενο της συναλλαγής. Κι αυτό χρειάζεται μια μεγάλη και συντονισμένη προσπάθεια, χρειάζεται ενεργητικές παρεμβάσεις, στις οποίες βασικοί συντελεστές πρέπει να είναι οι διοικήσεις και τα θεσμικά όργανα των νοσοκομείων».
Αυτό που προτείνει η ΕΙΝΑ είναι ότι ο κάθε ασθενής θα πρέπει να εντάσσεται στην σειρά της λίστας χειρουργείου (για κάθε χειρουργική ειδικότητα) με μοναδικό κριτήριο την σοβαρότητα της περίπτωσής του. Ουσιαστικά δηλαδή να κατοχυρωθεί έμπρακτα μια διαδικασία μέσω της οποίας ο κάθε πολίτης θα κατανοήσει ότι η σειρά του καθορίζεται με αυτό το κριτήριο και όχι με το αν θα πληρώσει ή όχι.
Χαρακτηριστικά τα μέλη του δ.σ. της ΕΙΝΑ ανέφεραν: «Κανείς δεν αποκτά επιπλέον δικαιώματα επειδή πληρώνει! Στο σημείο αυτό ένα σχόλιο για την “προσωπική επιλογή” του γιατρού. Στην πράξη αυτό έχει νόημα αν στα πλαίσια μιας χειρουργικής ειδικότητας έχουν διαμορφωθεί κάποιες παραπέρα εξειδικεύσεις (κάτι αρκετά συνηθισμένο).
Λογικό είναι να γνωρίζει ο ασθενής ότι για την περίπτωσή του μεγαλύτερη εμπειρία έχει ο τάδε γιατρός και ότι θα εξετασθεί και θα χειρουργηθεί από αυτόν. Αν η περίπτωση δεν απαιτεί κάποια ξεχωριστή εξειδίκευση, δεν υπάρχει κάποιος σοβαρός λόγος προσωπικής επιλογής. Και είναι βέβαια απαράδεκτο για ένα δημόσιο νοσοκομείο να καλλιεργείται η λογική ότι εξειδικευμένη αντιμετώπιση σημαίνει ταυτόχρονα και οικονομική επιβάρυνση.
Στην παρούσα φάση, ο άμεσος στόχος πρέπει να είναι να διαμορφώνεται η λίστα των χειρουργείων με βάση την σοβαρότητα των περιστατικών και άσχετα με το αν ο ασθενής εξετάστηκε στο τακτικό πρωινό ιατρείο ή στο απογευματινό ιδιωτικό.
Μια αναφορά σε κάτι που δεν αποτελεί κύριο στόχο της παρέμβασής μας αυτής, αλλά είναι αναγκαίο να αναφερθεί γιατί έχει στενή σχέση με τα όσα αναφέρονται πιο πάνω: πρόκειται για την επαρκή και ασφαλή λειτουργία των χειρουργείων, κυρίως από πλευράς στελέχωσης σε αναισθησιολόγους και νοσηλευτικό προσωπικό.
Για να μην δημιουργούνται μεγάλες λίστες αναμονής, για να γίνεται κάθε χειρουργείο στην ώρα του, χρειάζεται τα χειρουργικά τραπέζια να λειτουργούν στο σύνολό τους (Ένα από αυτά για επείγοντα περιστατικά). Και αυτό εξασφαλίζεται με την επάρκεια σε προσωπικό και υποδομές υποστήριξης. (Για παράδειγμα, στο ΠΓΝΠ από τα 13 χειρουργικά τραπέζια λειτουργούν τα 8- 9)».
Σύμφωνα με την ΕΙΝΑ:
– Για να χειρουργηθεί κάποιος ασθενής θα πρέπει να εντάσσεται σε συγκεκριμένη διαδικασία καταγραφής σε λίστα προτεραιότητας,
παραπεμπόμενος από το τακτικό εξωτερικό ιατρείο ή από το απογευματινό ιδιωτικό ιατρείο του γιατρού. Δεν νοείται ένταξη στην λίστα μετά από προσωπική (!) συνεννόηση χειρουργού και αναισθησιολόγου και χωρίς έγκριση της επιτροπής.
– Κάθε περιστατικό θα χαρακτηρίζεται ως «ψυχρό», με μεγαλύτερη διάρκεια αναμονής τους 3 μήνες ή ως περιστατικό για ταχύτερη αντιμετώπιση, με μεγαλύτερο όριο αναμονής τις 20 μέρες.
– Ο κάθε γιατρός στο τέλος κάθε εβδομάδας παραδίδει τη λίστα των ασθενών με χαρακτηρισμό για κάθε περιστατικό, στον υπάλληλο της γραμματείας των εξωτερικών ιατρείων και ο προγραμματισμός γίνεται με βάση τον χαρακτηρισμό αυτόν από τον υπάλληλο μετά από έγκριση του Δ/ντή της ιατρικής υπηρεσίας.
– Για κάθε γιατρό υπάρχει συγκεκριμένη μέρα (ή μέρες) που χειρουργεί τακτικά περιστατικά.
Τέλος, η Ένωση Ιατρών Νομού Αχαϊας, προτείνει, με την ευθύνη του Δ/ντή του χειρουργικού τομέα πως θα πρέπει να λειτουργήσει άμεσα η επιτροπή για την λειτουργία του χειρουργείου.