Πανδημία Covid-19: Πώς η COVID-19 άλλαξε το πρόσωπο του φυσικού κόσμου. Πώς επηρέασε η πανδημία COVID-19 το φυσικό περιβάλλον; Οι πολυάριθμες εθνικές απαγορεύσεις είχαν θετική ή αρνητική επίδραση στην άγρια ζωή; Στο ανθρώπινο μέτωπο, τα περισσότερα νέα σχετικά με την πανδημία ήταν αρνητικά. Μέχρι στιγμής, η COVID-19 έχει προκαλέσει τους θανάτους περισσότερων από 3 εκατομμύρια ανθρώπων παγκοσμίως και αυτός ο αριθμός θα μπορούσε να είναι σημαντικά υψηλότερος, δεδομένου του πόσο δύσκολο είναι να παρακολουθείται κάθε θάνατος COVID-19. Ένα άρθρο άποψης στο JAMA εκτιμά ότι η πανδημία COVID-19 μπορεί να κοστίσει στις Ηνωμένες Πολιτείες τουλάχιστον 16 τρισεκατομμύρια δολάρια, περίπου το 90% του συνολικού ετήσιου ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος των ΗΠΑ (ΑΕΠ). Παρ ‘όλα αυτά, στα χαρτιά, θα ήταν λογικό να υποθέσουμε ότι ο φυσικός κόσμος, τουλάχιστον, κάνει λίγο διάλειμμα. Ένας κόσμος στον οποίο οι άνθρωποι ταξιδεύουν πολύ λιγότερο θα πρέπει να προσφέρει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη. Αλλά η άγρια φύση και το κλίμα ωφελούνται πραγματικά από την πανδημία;
Σε αυτό το ειδικό χαρακτηριστικό, η εφημερίδα Ιατρικά Νέα Σήμερα Medical News Today διερευνά τι είναι γνωστό επί του παρόντος σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19 στην άγρια ζωή και το κλίμα.
Άγρια φύση και COVID-19: Τα καλά
Ένα σημαντικό και κατά κύριο λόγο θετικό όφελος από την πανδημία για την άγρια φύση είναι λιγότερα ταξίδια στον άνθρωπο. Λόγω της σημαντικής μείωσης των ταξιδιών, λιγότεροι άνθρωποι χτυπούν και τραυματίζουν ή σκοτώνουν άγρια ζώα στους δρόμους.
Μια μελέτη από τον Μάρτιο του 2021 διαπίστωσε ότι τα ποσοστά σκαντζόχοιρων στην Πολωνία ήταν πάνω από 50% χαμηλότερα σε σύγκριση με τα προ-πανδημικά χρόνια, εξοικονομώντας δεκάδες χιλιάδες σκαντζόχοιρους μόνο στην Πολωνία. Αυτό μπορεί να βοηθήσει στην αντιστροφή της μακροπρόθεσμης μείωσης των ευρωπαϊκών πληθυσμών σκαντζόχοιρων.
Μια άλλη μελέτη που ανέλυσε δεδομένα οδικών σκοτωμών από 11 χώρες διαπίστωσε ότι τα ποσοστά οδικού σκοτωμών μειώθηκαν κατά περισσότερο από 40% κατά τις πρώτες εβδομάδες των πανδημικών περιορισμών στην Ισπανία, το Ισραήλ, την Εσθονία και την Τσεχική Δημοκρατία.
Επιπλέον, λιγότερα πλοία ταξιδεύουν μέσω των παγκόσμιων πλωτών οδών και ωκεανών για σκοπούς ναυτιλίας, αλιείας, υδατοκαλλιέργειας και τουρισμού.
Τον Νοέμβριο του 2020, ειδικοί προέβλεπαν ότι το παγκόσμιο θαλάσσιο εμπόριο θα είχε υποχωρήσει κατά 4,1% έως το τέλος του ίδιου έτους.
Άλλες εκθέσεις εκτιμούσαν πτώση 10% στο εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων για το 2020.
Η μείωση των θαλάσσιων ταξιδιών και της δραστηριότητας θα μπορούσε να μειώσει τον κίνδυνο των πλοίων να χτυπήσουν και να τραυματίσουν ή να σκοτώσουν θαλάσσια ζώα. Μπορεί επίσης να μειώσει τη θαλάσσια διαταραχή που συμβαίνει λόγω της ηχορύπανσης από πλοία, ψαράδες σόναρ και σκάφη αναψυχής. Τα πτηνά μπορεί επίσης να επωφελούνται από την απότομη πτώση των αεροπορικών ταξιδιών, η οποία μπορεί να έχει μειώσει σε μεγάλο βαθμό τον κίνδυνο προσβολής των πτηνών.
Σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας, μεταξύ 1990 και 2019, υπήρξαν περίπου 227.005 απεργίες άγριας ζωής με πολιτικά αεροσκάφη στις ΗΠΑ.
Επιπλέον, αεροπλάνα των ΗΠΑ ανέφεραν περίπου 4.275 περισσότερες επιθέσεις άγριας ζωής σε ξένα αεροδρόμια.
Αυτές οι απεργίες οδήγησαν σε τραυματισμό 327 ατόμων.
Η πανδημία οδήγησε επίσης σε μείωση στις αλυσίδες εφοδιασμού της βιομηχανίας, μειώνοντας τη ζήτηση για εμπορικές δραστηριότητες που εκμεταλλεύονται φυσικούς πόρους σε πολλά μέρη του κόσμου.
Για παράδειγμα, η χαμηλότερη ζήτηση και δραστηριότητα αλιείας μπορεί να μειώσει την απομάκρυνση των ζώων από την άγρια φύση.
Και στην Ινδία, ανέκδοτες αναφορές δείχνουν ότι η μείωση της αλιείας και της κυκλοφορίας οχημάτων σε παραλίες φωλιάσματος μπορεί να ενισχύσει τους πληθυσμούς της θαλάσσιας χελώνας.
Η πανδημία μπορεί ακόμη και να ωφελήσει την άγρια φύση, διαταράσσοντας τις κρυφές, γενικά παράνομες αλυσίδες εφοδιασμού που καταστρέφουν τους άγριους πληθυσμούς, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που τροφοδοτούν το εμπόριο άγριων ζώων. Στο μέλλον, οι αρχές ενδέχεται να αρχίσουν να λαμβάνουν πιο άμεση, ισχυρή δράση κατά της παράνομης εκμετάλλευσης και μεταφοράς άγριων ζώων παγκοσμίως. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) δημοσίευσε μια έκθεση στα τέλη Μαρτίου που υποδηλώνει ότι αν και η ακριβής προέλευση της πανδημίας παραμένει αόριστη, το παγκόσμιο εμπόριο άγριων ζώων θα μπορούσε να επιτρέψει την είσοδο του ιού στην Κίνα.
«Αυτή η έκθεση υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη περιορισμού της εκμετάλλευσης άγριων ζώων και σηματοδοτεί ότι το εμπόριο άγριων ζώων θα μπορούσε να έχει οδηγήσει στην πανδημία», λέει η Tanya Sanerib, διεθνής νομικός διευθυντής στο Κέντρο Βιολογικής Ποικιλομορφίας. «Ο κίνδυνος ασθενειών είναι μια παγκόσμια απειλή. Είτε πιάνεται μια νυχτερίδα για φαγητό στη Νοτιοανατολική Ασία είτε για να φτιαχτεί ένα χαρτί για ένα γραφείο στις ΗΠΑ, η ζήτηση των ανθρώπων για άγρια ζώα οπουδήποτε στον κόσμο δημιουργεί τον κίνδυνο εμφάνισης νέων ασθενειών. ”
Οι άνθρωποι αναφέρουν επίσης ότι βλέπουν τα άγρια ζώα σε απρόσμενα μέρη, όπως σε μεγάλες πόλεις και εμπορικά λιμάνια. Ο αυξημένος αριθμός ζώων σε αστικά περιβάλλοντα πιθανότατα οφείλεται στη μείωση της ανθρώπινης παρουσίας, στα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης του αέρα και των υδάτων και στην ηχορύπανση. Για παράδειγμα, οι άνθρωποι έχουν εντοπίσει πούμα να περιπλανώνται στο κέντρο του Σαντιάγο της Χιλής και δελφίνια να κολυμπούν στα συνήθως ασταθή νερά του λιμανιού της Τεργέστης της Ιταλίας.