Ρεπορτάζ Υγείας

Παιδιά: Ο χρόνος μπροστά σε οθόνες επηρεάζει τις γλωσσικές δεξιότητες τους

Παιδιά: Ο χρόνος μπροστά σε οθόνες επηρεάζει τις γλωσσικές δεξιότητες τους
Παιδιά: Ένας αυξανόμενος αριθμός ερευνών αναδεικνύει τις αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης οθονών στην ανάπτυξη των παιδιών, ιδιαίτερα στην απόκτηση γλωσσικών δεξιοτήτων.

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Ένας αυξανόμενος αριθμός ερευνών αναδεικνύει τις αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης οθονών στην ανάπτυξη των παιδιών, ιδιαίτερα στην απόκτηση γλωσσικών δεξιοτήτων. Μια πρόσφατη μελέτη υποστηρίζει ότι τα παιδιά σε οικογένειες όπου η έκθεση σε οθόνες είναι υψηλή μπορεί να δυσκολεύονται να αναπτύξουν βασικές γλωσσικές δεξιότητες. Τα ευρήματα αυτά υπογραμμίζουν τη σημασία της εξισορρόπησης της χρήσης οθονών με πιο παραδοσιακές μορφές αλληλεπίδρασης, όπως το διάβασμα, οι συνομιλίες και το παιχνίδι.


 

Ο εγκέφαλος των παιδιών είναι εξαιρετικά δεκτικός κατά τα πρώτα χρόνια της ζωής τους, γεγονός που καθιστά αυτή την περίοδο κρίσιμη για την ανάπτυξη της γλώσσας. Σε οικογένειες όπου οι οθόνες κυριαρχούν στην καθημερινή ζωή, τα παιδιά μπορεί να χάνουν πολύτιμες ευκαιρίες για άμεση επικοινωνία, που είναι απαραίτητη για την ενίσχυση του λεξιλογίου και την κατανόηση των λεπτομερειών της γλώσσας. Η διαδραστική συζήτηση, όπου τα παιδιά ακούν νέες λέξεις, κάνουν ερωτήσεις και συμμετέχουν σε διάλογο, είναι καθοριστική για την ανάπτυξη των γλωσσικών δεξιοτήτων τους. Ωστόσο, όταν τα παιδιά αφιερώνουν υπερβολικά πολύ χρόνο μπροστά σε οθόνες, μπορεί να χάσουν ευκαιρίες να εξασκηθούν και να βελτιωθούν σε αυτούς τους τομείς.

Ένα από τα βασικά ευρήματα της μελέτης είναι ότι τα παιδιά που εκτίθενται σε υπερβολική χρήση οθονών μπορεί να εμφανίσουν καθυστερήσεις στις εκφραστικές και αντιληπτικές τους γλωσσικές δεξιότητες. Οι εκφραστικές γλωσσικές δεξιότητες αφορούν την ικανότητα να χρησιμοποιεί κάποιος λέξεις και προτάσεις για να επικοινωνήσει, ενώ οι αντιληπτικές σχετίζονται με την κατανόηση των όσων λένε οι άλλοι. Για τα παιδιά, η εκμάθηση να ακούν, να κατανοούν και στη συνέχεια να εκφράζονται απαιτεί σταθερή αλληλεπίδραση σε περιβάλλοντα πλούσια σε προφορικό λόγο. Ωστόσο, η χρήση οθονών μπορεί να μειώσει τον χρόνο που αφιερώνεται σε ουσιαστικές συνομιλίες, στερώντας τους την απαραίτητη γλωσσική εισροή.

Επιπλέον, η χρήση οθονών μπορεί να αντικαταστήσει δραστηριότητες που διεγείρουν φυσικά την ανάπτυξη της γλώσσας, όπως το διάβασμα, η αφήγηση ιστοριών ή το δημιουργικό παιχνίδι. Για να αντιμετωπιστούν οι αρνητικές αυτές συνέπειες, οι ειδικοί προτείνουν στους γονείς να περιορίζουν τον χρόνο μπροστά στις οθόνες και να ενθαρρύνουν δραστηριότητες που προάγουν την ενεργή συμμετοχή και την επικοινωνία.