Της Νικολέτας Ντάμπου
Με την απόφαση Γ5/63587 καθορίστηκε ότι ο προϋπολογισμός της φαρμακευτικής δαπάνης του ΕΟΠΥΥ δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό του 1.945.000.000€ για τα έτη 2016-2018. Στο ποσό αυτό συμπεριλαμβάνονται και η δαπάνη των ανασφάλιστων πολιτών και των οικονομικά αδυνάτων , καθώς και η δαπάνη για τα εμβόλια, τους ορούς και τα παράγωγα αίματος. Ποιοι είναι οι ζημιωμένοι από τον νέο νόμο δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης;
Επίσης για τα νοσοκομεία η φαρμακευτική δαπάνη καθορίστηκε στα 570.000.000€ για το 2016. Με το ν.4368/2016 δόθηκε όμως η δυνατότητα κάλυψης ανασφάλιστων και αδύναμων κοινωνικών ομάδων.
Με βάση τους υπολογισμούς του υπουργείου υγείας οι δικαιούχοι θα είναι περίπου 2 εκατομμύρια ανασφάλιστοι οι οποίοι θα έχουν πλήρη νοσηλευτική, διαγνωστική και φαρμακευτική κάλυψη, τόσο σε δομές του ΕΣΥ όσο και σε δομές του ΠΕΔΥ.
Οι δικαιούχοι δωρεάν φαρμακευτικής περίθαλψης και νοσηλείας σύμφωνα με το νόμο είναι οι παρακάτω:
α) οι µη άμεσα ή έµµεσα ασφαλισµένοι Έλληνες πολίτες ή ελληνικής καταγωγής οµογενείς, οι πολίτες κρατών-µελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και λοιπών τρίτων χωρών, οι οποίοι διαθέτουν νοµιµοποιητικά έγγραφα παραµονής στην Ελλάδα, καθώς και τα µέλη των οικογενειών (σύζυγος και ανήλικα ή προστατευόµενα τέκνα) όλων των προαναφεροµένων,
β) οι εγγεγραµµένοι στα µητρώα ασφαλιστικών ταµείων της χώρας και τα µέλη των οικογενειών τους (σύζυγος και ανήλικα ή προστατευόµενα τέκνα), οι οποίοι έχουν απωλέσει τις ασφαλιστικές τους καλύψεις λόγω οφειλών και δεν δικαιούνται παροχών υγείας,
γ) τα πρόσωπα των παρακάτω κατηγοριών, ανεξαρτήτως του νοµικού καθεστώτος στο οποίο βρίσκονται και της κατοχής νοµιµοποιητικών εγγράφων παραµονής στη χώρα:
i) ανήλικοι έως 18 ετών,
ii) γυναίκες σε κατάσταση εγκυµοσύνης,
iii) άτοµα µε αναπηρία που φιλοξενούνται σε δοµές των Κέντρων Κοινωνικής Πρόνοιας ή σε Στέγες Υποστηριζόµενης Διαβίωσης ή σε Στέγες Αυτόνοµης Διαβίωσης για άτοµα µε αναπηρίες ή άλλα Ν.Π.Δ.Δ. ή Ν.Π.Ι.Δ.. Μη Κερδοσκοπικού Χαρακτήρα,
iv) άτοµα που φιλοξενούνται σε Μονάδες Ψυχικής Υγείας
v) άτοµα που φιλοξενούνται σε όλες τις θεραπευτικές δοµές των εγκεκριµένων οργανισµών θεραπείας ή παρακολουθούνται στους ίδιους οργανισµούς ως εξωτερικοί ασθενείς,
vi) οι κρατούµενοι σε φυλακές, οι φιλοξενούµενοι σε ιδρύµατα αγωγής ανηλίκων και σε στέγες φιλοξενίας ανηλίκων των εταιρειών ανηλίκων (Ν.Π.Δ.Δ.) και οι τελούντες σε καθεστώς διοικητικής κράτησης,
vii) όσοι παρέχουν κοινωφελή εργασία στο πλαίσιο έκτισης ποινής ή ως αναµορφωτικό µέτρο,viii) άτοµα µε αναπηρία 67% και πάνω και άτοµα που η κατάσταση της υγείας τους απαιτεί νοσηλεία ή χρειάζονται συνεχή ιατροφαρµακευτική περίθαλψη ή αποκατάσταση λόγω δυσίατων ή χρόνιων ή ανίατων ή σπάνιων
νοσηµάτων-παθήσεων και τα άτοµα λοιπών χρόνιων νοσηµάτων, εφόσον το χρόνιο νόσηµα βεβαιώνεται από ιατρικές γνωµατεύσεις θεραπόντων ιατρών Δηµόσιων Δοµών Παροχής Υπηρεσιών Υγείας ή Πανεπιστηµιακών Νοσοκοµείων,
ix) οι δικαιούχοι διεθνούς προστασίας (αναγνωρισµένοι πρόσφυγες και δικαιούχοι επικουρικής προστασίας)
και οι ανιθαγενείς και τα µέλη των οικογενειών τους (σύζυγος και ανήλικα ή προστατευόµενα τέκνα) είτε είναι κάτοχοι άδειας διαµονής σε ισχύ είτε εκκρεµεί η έκδοση απόφασης επί αιτήσεως ανανέωσης του καθεστώτος διεθνούς προστασίας ή επί ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου µέσου κατά απορριπτικής της αιτήσεως ανανέωσης απόφασης ή κατά το χρόνο κατά τον οποίον υπάρχει δικαίωµα ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου µέσου,
x) όσοι διαµένουν στην Ελλάδα µε καθεστώς παραµονής για ανθρωπιστικούς ή εξαιρετικούς λόγους και τα µέλη των οικογενειών τους (σύζυγος και ανήλικα ή προστατευόµενα τέκνα), είτε αυτοί είναι κάτοχοι άδειας διαµονής σε ισχύ, είτε εκκρεµεί η έκδοση απόφασης επί αιτήσεως ανανέωσης του καθεστώτος διεθνούςπροστασίας ή επί ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου µέσου κατά απορριπτικής της αιτήσεως ανανέωσης απόφασης ή κατά το χρόνο κατά τον οποίο υπάρχει δικαίωµα ενδικοφανούς προσφυγής ή ενδίκου µέσου,
xi) αιτούντες διεθνούς προστασίας και τα µέλη των οικογενειών τους (σύζυγος και ανήλικα ή προστατευόµενα τέκνα) από την ηµεροµηνία εκδήλωσης της βούλησης υποβολής αιτήµατος διεθνούς προστασίας (αρχικού ή µεταγενέστερου) και µέχρις ότου η απόφαση επί του αιτήµατος διεθνούς προστασίας τους καταστεί τελεσίδικη
δηλαδή µε απόφαση του αρµοδίου δικαστηρίου επί αιτήσεως ακυρώσεως κατά απόφασης επιτροπής προσφυγών ή αν παρέλθει άπρακτη η προθεσµία υποβολής του ενδίκου µέσου της αίτησης ακύρωσης,
xii) θύµατα των εγκληµάτων των άρθρων 323, 323Α, 349, 351 και 351Α του Ποινικού Κώδικα (σύµφωνα µε το π.δ. 233/2003 (Α΄233), που είναι ανασφάλιστοι και για όσο χρονικό διάστηµα διαρκούν τα µέτρα προστασίας και αρωγής και αλλοδαποί που εµπίπτουν στις διατάξεις του ν. 3875/2010 (Α΄158) «Κύρωση και εφαρµογή της Σύµβασης των Ηνωµένων Εθνών κατά του Διεθνικού Οργανωµένου Εγκλήµατος» και για όσο διάστηµα διαρκούν τα µέτρα προστασίας και αρωγής.
Όμως όπως καταλαβαίνει κανείς σε όλες τις παραπάνω κατηγορίες εντάσσονται πάρα πολλοί άνθρωποι των οποίων, στην πραγματικότητα, δεν είναι δυνατόν να υπολογισθεί ο αριθμός τους διότι δεν είναι καταγεγραμμένοι πουθενά αλλά απλά αναφέρονται σαν κοινωνικές ομάδες, δίνει την δυνατότητα να πολλαπλασιαστούν! vΜέχρι σήμερα μια κατηγορία εργαζομένων, γνωρίζοντας ότι απολαμβάνουν ασφαλιστικής κάλυψης με 50 ή 100 ένσημα ετησίως, δεν ασφαλίζονταν για όλες τις ημέρες που εργαζόντουσαν αφού θεωρούσε σπατάλη και μη χρήσιμα τα επιπλέον ένσημα.Η ανασφάλιστη εργασία σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου εργασίας αυξήθηκε μέσα στο 2015 και ένας στους 6 εργαζόμενους είναι ανασφάλιστος. Είναι σίγουρο ότι η ανασφάλιστη εργασία, άρα και οι δείκτες ανεργίας θα αυξηθούν κατακόρυφα.
Ποιος θα ασφαλίζεται και θα πληρώνει ασφαλιστικές εισφορές όταν ξέρει ότι:
- χωρίς κανένα ένσημο και δηλώνοντας άνεργος θα έχει ασφαλιστική κάλυψη
- θα λαμβάνει επίδομα ανεργίας ενώ θα δουλεύει και θα εισπράττει όλο το ημερομίσθιο. Την ίδια στιγμή ένας δηλωμένος εργαζόμενος, θα πληρώνει σχεδόν 33% ασφαλιστικές εισφορές (μαζί με του εργοδότη του) και ταυτόχρονα θα φορολογείται με 12-22%! Δηλαδή θα παίρνει σχεδόν τα μισά από έναν που θα έχει τα ίδια ακριβώς, αν όχι και περισσότερα, δικαιώματα πρόσβασης στο σύστημα υγείας. –Από κάποιον που θα παίρνει τα ίδια φάρμακα και δεν θα πληρώνει καμία συμμετοχή!
- Από κάποιον που ενώ δεν πλήρωσε ενδεχομένως ποτέ ασφαλιστικές εισφορές θα δικαιούται να μοιραστεί το εγκεκριμένο ποσό για φαρμακευτικές δαπάνες του ΕΟΠΥΥ και των νοσοκομείων.
- Από κάποιον που θα πηγαίνει στο νοσοκομείο και δεν θα δίνει φακελάκι , όχι γιατί δεν πρέπει, αλλά γιατί θα δηλώνει ότι δεν έχει!
- Ότι μη πληρώνοντας ασφαλιστικές εισφορές θα πάρει σχεδόν την ίδια σύνταξη με έναν που πλήρωσε ελάχιστα ή καθόλου!
Σήμερα, οι δικαιούμενοι ιατροφαρμακευτική περίθαλψη έχουν ΑΜΚΑ και παρόλα αυτά δεν μπορεί να ελεγχθεί η υπερσυνταγογράφηση και η πολυφαρμακία. Πιστεύει κανείς ότι εάν 1.000.000 άνθρωποι έχουν δικαίωμα πρόσβασης χωρίς ΑΜΚΑ και άλλοι 1.500.000 τουλάχιστον με ΑΜΚΑ, ότι η ιατροφαρμακευτική δαπάνη θα είναι μόνο 100.000.000€;
Ποιοι θα βγουν πάλι ζημιωμένοι ; Οι έντιμοι και τυπικοί, αυτοί που πληρώνουν φόρους και εισφορές! Αυτοί και πάλι! Όπως είχε τονίσει σε πρόσφατη συνέντευξη που παραχώρησε ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ κ. Πασχάλης Αποστολίδης στο www.Life2day.gr ΔΙΑΒΆΣΤΕ ΕΔΩ , οι φαρμακευτικές εταιρείες αδυνατούν να σηκώσουν αυτό το βάρος πληρώνοντας επιπλέον clawback και rebate. Είναι σίγουρο ότι με το συγκεκριμένο νόμο θα μειωθούν κατακόρυφα τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων, θα αυξηθούν οι εισφορές αυτών που συνεχίζουν με δυσκολία να τις καταβάλουν, θα αυξηθεί η «ανεργία» και θα γιγαντωθεί η ανασφάλιστη εργασία.