Οδήγηση: Οι Οδηγίες Καταλληλότητας για οδήγηση της Καναδικής Καρδιαγγειακής Εταιρείας (Fitness to Drive της Canadian Cardiovascular Society) (CCS) έχουν επικαιροποιηθεί για να παρέχουν τις πιο πρόσφατες συμβουλές σχετικά με τους περιορισμούς οδήγησης για ιδιώτες και εμπορικούς οδηγούς. Χρησιμοποιώντας τη φόρμουλα Κίνδυνος Πρόκλησης Βλάβης CCS (CCS Risk of Harm) και τα διαθέσιμα στοιχεία, οι κατευθυντήριες οδηγίες τεκμηριώνουν την πιθανότητα αιφνίδιας καρδιακής ανικανότητας και επισημαίνουν τα αποδεκτά όρια κινδύνου, παρέχοντας καθοδήγηση σχετικά με το πότε είναι ασφαλές να επιτραπεί στα άτομα να συνεχίσουν την οδήγηση.
Οι συστάσεις των Οδηγιών Καταλληλότητας για οδήγηση (Fitness to Drive) στοχεύουν στην υποστήριξη των γιατρών και των παρόχων υγειονομικής περίθαλψης να συμβουλεύουν άτομα με καρδιακές παθήσεις σχετικά με τους κινδύνους και τη διάρκεια των περιορισμών οδήγησης. Ενημερώθηκαν από μια ομάδα εθνικών εμπειρογνωμόνων, αυτές οι νέες κατευθυντήριες γραμμές που βασίζονται σε στοιχεία και εμφανίζονται στο Καναδικό περιοδικό Καρδιολογίας (Canadian Journal of Cardiology). Ο επικεφαλής συμπρόεδρος των επικαιροποιημένων κατευθυντήριων γραμμών, Peter G. Guerra, MD, Ινστιτούτο Καρδιάς του Μόντρεαλ, Πανεπιστήμιο του Μόντρεαλ, (Montréal Heart Institute, University of Montréal) λέει: «Οι καρδιαγγειακές παθήσεις είναι από τις πιο συχνές αιτίες βλάβης στην οδήγηση επειδή μπορεί να επηρεάσουν την κυκλοφορία του αίματος στον εγκέφαλο προκαλώντας μεταβολές της ψυχικής κατάστασης μέσω διαφόρων μηχανισμών όπως το έμφραγμα του μυοκαρδίου, οι καρδιακές αρρυθμίες και η καρδιακή ανεπάρκεια. Συνεπώς, οι πάροχοι υγειονομικής περίθαλψης συχνά καλούνται να αξιολογήσουν την ικανότητα οδήγησης σε ασθενείς με καρδιακές παθήσεις.” Οι Οδηγίες Καταλληλότητας Οδήγησης Fitness to Drive βασίζονται και επικαιροποιούν τις προηγούμενες Οδηγίες τις οποίες εμπιστεύονταν και βασίζονταν εδώ και δύο δεκαετίες. Οι κατευθυντήριες γραμμές λαμβάνουν υπόψη νέα δεδομένα για θεραπείες, παρεμβάσεις και ασθένειες. Αυτά περιλαμβάνουν:
- Διαδερμικές θεραπείες για βαλβιδοπάθεια
- Γενετικές διαταραχές
- Πρόσφατες μελέτες που εξετάζουν τον κίνδυνο σοκ ή ανικανότητας σε ασθενείς με εμφυτεύσιμους απινιδωτές
Ο συμπρόεδρος Christopher S. Simpson, MD, Queens University, Kingston Health Sciences Centre, εξηγεί: «Επειδή δεν υπάρχουν τυχαιοποιημένες δοκιμές για την Καταλληλότητα οδήγησης Fitness to Drive, χρησιμοποιήθηκαν μελέτες παρατήρησης για τον υπολογισμό του κινδύνου οδηγικής αναπηρίας σε κάθε περίπτωση και έγιναν συστάσεις με βάση τον τύπο Κινδύνου Πρόκλησης Βλάβης CCS (CCS Risk of Harm) ο οποίος παραμένει το κύριο, επικυρωμένο εργαλείο αξιολόγησης. Έγιναν πιο περιοριστικές συστάσεις για εμπορικούς οδηγούς, οι οποίοι περνούν μεγαλύτερους μέσους χρόνους πίσω από το τιμόνι, χρησιμοποιούν μεγαλύτερα οχήματα και ενδέχεται να μεταφέρουν μεγαλύτερο αριθμό επιβατών .” Οι Οδηγίες Καταλληλότητας για Οδήγηση Fitness to Drive παρέχουν συστάσεις για άτομα με αυτές τις επτά καταστάσεις:
- Ενεργός στεφανιαία νόσος
- Βαλβιδοκαρδιοπάθεια
- Συσκευές υποστήριξης καρδιακής ανεπάρκειας, μεταμόσχευσης καρδιάς και αριστερής κοιλίας
- Σύνδρομα αρρυθμίας
- Εμφυτεύσιμες συσκευές (βηματοδότες και απινιδωτές)
- Συγκοπή (λιποθυμικά επεισόδια)
- Συγγενής καρδιοπάθεια
Οι συμπρόεδροι προτείνουν κατάλληλους χρόνους αναμονής μετά από καρδιακές παρεμβάσεις ή οξείες ασθένειες πριν από την επανέναρξη της οδήγησης. Οι βραχυπρόθεσμες συστάσεις περιορισμού οδήγησης προέκυψαν, σε πολλές περιπτώσεις, με βάση τη φόρμουλα κινδύνου πρόκλησης βλάβης, καθώς τα στοιχεία που χρησιμοποιήθηκαν έδειξαν μειωμένα επίπεδα κινδύνου με την πάροδο του χρόνου. Ο Συμπρόεδρος Harriette G.C. Ο Van Spall, MD, MPH, Πανεπιστήμιο McMaster, Hamilton Health Sciences Centre και Baim Institute for Clinical Research, Βοστώνη, σημειώνει: «Αυτό το έγγραφο, αν και δεν υποκαθιστά την κλινική τους κυβερνητικούς κανονισμούς, παρέχει στους κλινικούς γιατρούς μια ολοκληρωμένη λίστα με καρδιακές παθήσεις και τον σχετικό κίνδυνο ξαφνικής ανικανότητας». “Οι συστάσεις μπορούν να τονώσουν τη συζήτηση με τους ασθενείς και να ενημερώνουν τη λήψη αποφάσεων σχετικά με την ιδιωτική ή εμπορική οδήγηση. Σε ορισμένες δικαιοδοσίες, θα χρησιμεύσουν ως έναυσμα για να ειδοποιήσουν οι κλινικοί γιατροί τις αρχές μεταφορών. Η συμμόρφωση με αυτές τις συστάσεις μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο για τον εαυτό και τους άλλους αλλά δεν θα τον εξαλείψει». Ο Δρ. Guerra καταλήγει: “Εάν ένας γιατρός πιστεύει ότι ένας οδηγός είναι επικίνδυνος, σε ορισμένες επαρχίες του Καναδά, η αναφορά στις αρχές μεταφορών είναι υποχρεωτική. Αυτή είναι μία από τις κατευθυντήριες γραμμές που εκδόθηκαν για την ασφάλεια των ασθενών και επίσης για την ασφάλεια των γύρω τους .”