Ρεπορτάζ Υγείας

Ηλικιωμένοι: Δοκιμές δείχνουν ότι οι παιχνιδοποιημένες ασκήσεις στο σπίτι βοηθούν στην πρόληψη πτώσεων

Ηλικιωμένοι: Δοκιμές δείχνουν ότι οι παιχνιδοποιημένες ασκήσεις στο σπίτι βοηθούν στην πρόληψη πτώσεων
"Τα exergames είναι σαν ένα δύο σε ένα: αποκομίζεις σωματικά οφέλη, αλλά και διατηρείς τον εαυτό σου σε γνωστική πρόκληση, κάτι που είναι καλό για τον εγκέφαλο και την υγιή γήρανση. Επιπλέον, είναι διασκεδαστικά."

Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Ηλικιωμένοι: Μια μεγάλη τυχαιοποιημένη δοκιμή ελέγχου που διεξήχθη από μια ομάδα ερευνητών Neuroscience Research Australia (NeuRA) και ερευνητών UNSW διαπίστωσε ότι οι «παιχνιδοποιημένες» ασκήσεις βημάτων στο σπίτι ήταν αποτελεσματικές στην πρόληψη πτώσεων σε άτομα άνω των 65 ετών, μειώνοντας τον αριθμό των πτώσεων κατά 26% σε σύγκριση με μια ομάδα ελέγχου. Τα αποτελέσματα της δοκιμής, της οποίας ηγήθηκε η NeuRA, δημοσιεύτηκαν στο Nature Medicine. Με έναν πληθυσμό που γερνάει σταθερά, οι ερευνητές λένε ότι χρειαζόμαστε επεκτάσιμες και αποτελεσματικές στρατηγικές πρόληψης της πτώσης για να αντιμετωπίσουμε τον αυξανόμενο αντίκτυπο των πτώσεων στην κοινότητα.


«Η τακτική άσκηση που προκαλεί την ισορροπία είναι αποτελεσματική στην πρόληψη των πτώσεων, γι’ αυτό προσπαθήσαμε να κάνουμε την άσκηση διασκεδαστική και εύκολη», λέει η Δρ. Daina Sturnieks, επικεφαλής συγγραφέας της μελέτης και ανώτερος ερευνητής στο NeuRA και στο Πανεπιστήμιο του Σίδνεϊ UNSW Sydney. «Ήταν πραγματικά ενθαρρυντικό να δεις ότι αυτό το έξυπνο βήμα, μια κονσόλα παιχνιδιών γυμναστικής που μπορεί να απολαύσει ο καθένας στο σπίτι χωρίς τη βοήθεια ενός θεραπευτή, ωφέλησε τους ηλικιωμένους αποτρέποντας τις πτώσεις». Συνολικά 769 άτομα άνω των 65 ετών —όλοι ζουν στην κοινότητα— συμμετείχαν στη μελέτη του Δρ. Στούρνιεκς. Τους ζητήθηκε να κάνουν παιχνίδια άσκησης smart±step για 120 λεπτά την εβδομάδα κατά τη διάρκεια 12 μηνών. Ανέφεραν τις πτώσεις τους κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου και αυτά τα δεδομένα συγκρίθηκαν με μια ομάδα ελέγχου, η οποία έλαβε μόνο ένα φυλλάδιο δημόσιας υγείας σχετικά με την πρόληψη των πτώσεων. Κατά τη διάρκεια της περιόδου μελέτης των 12 μηνών, οι συμμετέχοντες που έλαβαν την παρέμβαση άσκησης εμφάνισαν σημαντικά λιγότερες πτώσεις σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου: το 36% της ομάδας άσκησης είχε πτώση κατά την περίοδο της μελέτης, ενώ το 48,2% της ομάδας του φυλλαδίου είχε πτώση. Αν και αυτά τα αποτελέσματα είναι ενθαρρυντικά, οι ερευνητές είπαν ότι ένας περιορισμός της έρευνας ήταν ότι το δείγμα αποτελούνταν κυρίως από καλά μορφωμένους και υψηλής λειτουργικότητας ηλικιωμένους. «Τα ευρήματα δεν μπορούν να γενικευτούν σε πιο ευπαθείς ηλικιωμένους», είπαν οι ερευνητές. «Επιπλέον, οι συμμετέχοντες δεν τυφλώθηκαν στην παρέμβασή τους, επομένως το επίπεδο προσδοκίας για την πρόληψη των πτώσεων μπορεί να διέφερε μεταξύ των ομάδων, γεγονός που μπορεί να συμβάλει σε ένα φαινόμενο εικονικού φαρμάκου που μπορεί να επηρεάσει τα ευρήματα».

Γιατί παιχνιδοποιημένη άσκηση για την πρόληψη πτώσεων; Ένας στους τρεις ανθρώπους άνω των 65 ετών που ζουν ανεξάρτητα θα βιώνουν πτώση κάθε χρόνο. Οι πτώσεις είναι ένα σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας, που συμβάλλουν στην αναπηρία που σχετίζεται με την κινητικότητα και στην απώλεια της ανεξαρτησίας και αποτελούν τη δεύτερη κύρια αιτία θανάτων από ακούσιο τραυματισμό παγκοσμίως. Η καλύτερη απόδειξη για την πρόληψη της πτώσης στην κοινότητα είναι η άσκηση που προκαλεί ισορροπία, λέει ο Δρ Στούρνιεκς. “Γνωρίζουμε εδώ και πολύ καιρό ότι, αν γίνουν σωστά και με συνέπεια, οι ασκήσεις που προκαλούν ισορροπία μπορούν να αποτρέψουν τις πτώσεις. Αλλά το πρόβλημα είναι ότι συχνά οι άνθρωποι δεν συμβαδίζουν με τις ασκήσεις τους γιατί μπορεί να βαριούνται πολύ γρήγορα”, είπε. λέει. Αυτό οδήγησε τον Δρ. Στούρνιεκς και την ομάδα στο Ερευνητικό Κέντρο Πτώσεων, Ισορροπίας και Τραυματισμών στο NeuRA να εξερευνήσουν την ιδέα της παιχνιδοποίησης των ασκήσεων ισορροπίας. «Οι άνθρωποι εθίζονται στα παιχνίδια επειδή είναι διασκεδαστικά και αποκτούν κίνητρο να κερδίσουν την υψηλή βαθμολογία τους και απλώς χάνονται στο παιχνίδι», λέει ο Δρ Στούρνιεκς. Το smart±step συνδέεται με μια οθόνη τηλεόρασης και μόλις επιλεγεί ένα παιχνίδι της επιλογής, απαιτεί από το άτομο να πατήσει πάνω σε πάνελ στόχων σε ένα χαλάκι, ακριβώς όπως θα έκανε κάποιος με ένα χειριστήριο παιχνιδιών.

Η εκπαίδευση του εγκεφάλου πρόσθετο όφελος Τα πλεονεκτήματα των παιχνιδιών άσκησης smart±step —ή των παιχνιδιών εξάσκησης— ξεπερνούν τα οφέλη της σωματικής άσκησης: οι άνθρωποι αναλαμβάνουν επίσης γνωστική εκπαίδευση, η οποία ενσωματώνεται εύκολα σε αυτά τα παιχνίδια. «Αυτά τα exergames απαιτούν από τους ανθρώπους να σκέφτονται γρήγορα, σε αντίθεση με τα παραδοσιακά προγράμματα άσκησης όπου συχνά απλώς περνάς τις κινήσεις», λέει ο Δρ Στούρνιεκς. Τα exergames smart±step περιλαμβάνουν το πάτημα σε ένα χαλάκι, το οποίο λειτουργεί ως ελεγκτής. Τα exergames ποικίλλουν ως προς το περιεχόμενο και κυμαίνονται από τη συλλογή θησαυρών έως το χτύπημα σε κινούμενες κατσαρίδες ή την αποφυγή εμποδίων. Συνολικά, τα παιχνίδια απαιτούν έγκαιρες κινήσεις και γρήγορη σκέψη για να συμβαδίσουν. “Τα exergames είναι σαν ένα δύο σε ένα: αποκομίζεις σωματικά οφέλη, αλλά και διατηρείς τον εαυτό σου σε γνωστική πρόκληση, κάτι που είναι καλό για τον εγκέφαλο και την υγιή γήρανση. Επιπλέον, είναι διασκεδαστικά.”