Γνωστική Εξασθένιση: Η μειωμένη γνωστική ικανότητα μεταξύ των παιδιών προσχολικής ηλικίας που γεννήθηκαν πολύ νωρίς μπορεί να προβλεφθεί ήδη κατά την έξοδο από τη νεογνική περίθαλψη. Αυτό προκύπτει από μελέτη του Karolinska Institutet της Σουηδίας και του University College Cork της Ιρλανδίας, η οποία δημοσιεύθηκε στο περιοδικό JAMA Network Open. Με βάση τα δεδομένα από το Σουηδικό Μητρώο Ποιότητας Νεογνών, οι ερευνητές χαρτογράφησαν 90 χαρακτηριστικά κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, του τοκετού και της νεογνικής φροντίδας των σουηδικών παιδιών που γεννήθηκαν πρόωρα, στις εβδομάδες κύησης 22-31. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν μηχανική μάθηση (AI) για να εντοπίσουν τους σημαντικότερους παράγοντες κινδύνου για καθυστερημένη γνωστική ανάπτυξη.
Συνολικά, η μελέτη περιελάμβανε 1.062 πολύ πρόωρα μωρά με μέσο βάρος γέννησης 880 γραμμάρια, τα οποία είχαν υποβληθεί σε ψυχολογικό έλεγχο για τη γνωστική τους έκβαση σε ηλικία 2 ετών. Χρησιμοποιώντας μηχανική μάθηση, 64 από τα 90 χαρακτηριστικά, νεογνικές καταστάσεις και εκθέσεις αποκλείστηκαν, καθώς δεν σχετίζονταν με τη μελλοντική ανάπτυξη του παιδιού. Με την ανάλυση των υπόλοιπων 26 παραγόντων κινδύνου σε ένα προγνωστικό μοντέλο, 19 από τα 20 (93%) πολύ πρόωρα βρέφη που θα παρουσίαζαν αργότερα καθυστερημένη γνωστική ανάπτυξη μπορούσαν να εντοπιστούν κατά τη στιγμή της εξόδου από τη ΜΕΘ νεογνών. Είναι ήδη γνωστό ότι τα παιδιά που γεννιούνται πολύ πρόωρα κινδυνεύουν αργότερα από γνωστικές δυσκολίες. Ωστόσο, επί του παρόντος είναι δύσκολο να προβλεφθεί σε ατομικό επίπεδο ποια παιδιά διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο και ποια παιδιά θα επωφελούνταν περισσότερο από προληπτικές παρεμβάσεις. “Πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα προς την κατεύθυνση της προσαρμογής των προληπτικών παρεμβάσεων στα παιδιά που έχουν μεγαλύτερη ανάγκη ήδη κατά την έξοδο από την εντατική φροντίδα νεογνών. Σήμερα υπάρχει αποτελεσματική βοήθεια, αλλά συχνά είναι πολύ απαιτητική σε πόρους και, ως εκ τούτου, μπορεί να μην είναι διαθέσιμη σε όλους. Ως εκ τούτου, χρειάζονται νέα εργαλεία πρόβλεψης όπως αυτό που αναπτύξαμε”, λέει ο Mikael Norman, καθηγητής Παιδιατρικής στο Τμήμα Κλινικής Επιστήμης, Παρέμβασης και Τεχνολογίας του Karolinska Institutet στη Στοκχόλμη της Σουηδίας και επικεφαλής ερευνητής της μελέτης. Από το σύνολο των παιδιών που εξετάστηκαν, 231 παιδιά (21%) βρέθηκαν θετικά για καθυστερημένη γνωστική ανάπτυξη στην ηλικία των 2 ετών.
Εκτός από τους γνωστούς παράγοντες κινδύνου, όπως το χαμηλό βάρος γέννησης, το ανδρικό φύλο και η νεογνική εγκεφαλική αιμορραγία- η μη σκανδιναβική γλώσσα του σπιτιού, η παρατεταμένη θεραπεία με αναπνευστήρα και η έλλειψη θηλασμού κατά την έξοδο από τη νεογνική περίθαλψη εντοπίστηκαν ως σημαντικοί παράγοντες κινδύνου για καθυστερημένη γνωστική ανάπτυξη 2 χρόνια μετά την έξοδο. Η μελέτη βασίστηκε στο πρόγραμμα παρακολούθησης που θέσπισε η Σουηδική Νεογνολογική Εταιρεία για τα πολύ πρόωρα μωρά και στην υποβολή εκθέσεων στο Σουηδικό Μητρώο Ποιότητας Νεογνών για τη νεογνική περίθαλψη. Η ανάλυση των δεδομένων έγινε σε συνεργασία με την καθηγήτρια Deirdre Murray, τη δρα Andrea Bowe και τον καθηγητή Gordon Lightbody στο ερευνητικό κέντρο INFANT, University College Cork, Cork, Ιρλανδία, και τον καθηγητή Anthony Staines στο Dublin City University, Ιρλανδία.