Ρεπορτάζ Υγείας

Επικίνδυνη η υπνηλία στο τιμόνι

Επικίνδυνη η υπνηλία στο τιμόνι
Your browser does not support the video tag. Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που παραδέχονται πως οδηγούν μισοκοιμισμένοι… Το 28% των οδηγών στην Αμερική δήλωσε πως τους πήρε ο ύπνος στο τιμόνι τουλάχιστον μία φορά τον περασμένο χρόνο και αυτό καθιστά την υπνηλία ιδιαίτερα επικίνδυνη. Περισσότεροι από 9,5 εκατομμύρια Αμερικανοί (το 15% του εργατικού δυναμικού […]
Your browser does not support the video tag. https://grx-obj.adman.gr/grx/creatives/sanofi/20876/better-understanding-insulin.mp4

Δεν είναι λίγοι οι οδηγοί που παραδέχονται πως οδηγούν μισοκοιμισμένοι… Το 28% των οδηγών στην Αμερική δήλωσε πως τους πήρε ο ύπνος στο τιμόνι τουλάχιστον μία φορά τον περασμένο χρόνο και αυτό καθιστά την υπνηλία ιδιαίτερα επικίνδυνη.


Περισσότεροι από 9,5 εκατομμύρια Αμερικανοί (το 15% του εργατικού δυναμικού της χώρας) εργάζονται νύχτα ή σε εναλλασσόμενες βάρδιες. Όσοι φεύγουν από τη δουλειά ή πηγαίνουν σε αυτή μέσα στη νύχτα, μπορεί να διατρέχουν υψηλό κίνδυνο για υπνηλία στο τιμόνι, άρα είναι επίφοβοι για τροχαία ατυχήματα…

Νέα έρευνα, που δημοσιεύτηκε στα πρακτικά της Εθνικής Ακαδημίας Επιστημών, αξιολόγησε τις επιδόσεις των οδηγών μετά από μια νυχτερινή βάρδια σε σχέση με όσους οδηγούσαν μετά από έναν καλό ύπνο και διαπίστωσε πως το 37,5% των οδηγών που δούλευαν νύχτα, ενεπλάκησαν σε τροχαία ατυχήματα. Όσοι οδηγοί έπιασαν τιμόνι την νύχτα, αλλά μετά από έναν επαρκή ύπνο, δεν είχαν το παραμικρό πρόβλημα.

«Η μελέτη αυτή θα μας βοηθήσει να εξηγήσουμε γιατί οι εργαζόμενοι σε νυχτερινές βάρδιες έχουν τόσα πολλά περισσότερα ατυχήματα από τους εργαζόμενους σε πρωινές βάρδιες. Όσοι δουλεύουν βράδυ θα πρέπει να ενημερωθούν για τους κινδύνους και να ψάξουν, όπως και οι εταιρίες τους, για εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησής τους» δήλωσε ο Charles A. Czeisler καθηγητής στον τομέα ύπνου και διαταραχών.

Στη μελέτη συμμετείχαν 16 εργάτες νυχτερινής βάρδιας οι οποίοι οδήγησαν σε κλειστή πίστα στο Ινστιτούτο Ερευνών για την Ασφάλεια. Κάποιες φορές οι συμμετέχοντες κοιμόντουσαν κατά μέσο όρο 7,6 ώρες και μετά οδηγούσαν, ενώ τις άλλες δούλευαν τη βάρδιά τους και μετά οδηγούσαν. Τα τεστ οδήγησης διεξάγονταν την ίδια βραδινή ώρα.

Μετρήθηκαν πόσες φορές ο οδηγός έκλεισε τα μάτια του, πόσες τον πήρε σύντομος ύπνος, πόσες φορές έχασε τον έλεγχο του αυτοκινήτου, πόσες φορές πέρασε στο αντίθετο ρεύμα κλπ.

Οι συμμετέχοντες που προέρχονταν από νυχτερινή εργασία έδειξαν αυξημένη υπνηλία, αυξημένο κίνδυνο πρόσκρουσης στον μπροστινό τους και επιδείνωση των επιδόσεών τους. Πάνω από το 1/3 των εργαζομένων-οδηγών «σώθηκαν» από το φρενάρισμα ανάγκης που έχουν τα νέα αυτοκίνητα.

Σχεδόν στους μισούς οδηγούν δεν επετράπη να ολοκληρώσουν το τεστ καθώς έχαναν επικίνδυνα τον έλεγχο του οχήματός τους. Επίσης, οι περισσότεροι εμφάνιζαν δείγματα υπνηλίας στο πρώτο τέταρτο οδήγησης. Οι συμμετέχοντες ξέφευγαν συχνά από την λωρίδα τους και ανοιγόκλειναν συνεχώς τα μάτια τους. Τα προβλήματα αυξάνονταν για όσους οδηγούσαν πάνω από 30 λεπτά.

«Οι περισσότεροι οδηγοί μετά από νυχτερινή βάρδια παρουσίασαν παρόμοιες αντιδράσεις με όσους οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ. Όσο περισσότερο πρέπει να οδηγήσουν μετά τη δουλειά για να πάνε σπίτι τους, τόσο μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος να προξενήσουν ατύχημα» αναφέρει ο Charles A. Czeisler.